fbpx Skip to main content

Google wil goede zoekresultaten aanbieden aan haar gebruikers. Allereerst moeten de zoekresultaten aansluiten op de zoekintentie. Daarnaast moeten de websites die de zoekmachine aanbiedt veilig en gebruiksvriendelijk zijn. Zo zorgt Google ervoor dat iedereen vertrouwd en veilig kan internetten. Dat werkt goed, want wereldwijd worden er via Google maar liefst 5.6 miljard zoekopdrachten per dag uitgevoerd.

Er zijn al een aantal factoren om de gebruiksvriendelijkheid van je website te meten, zoals mobielvriendelijkheid en opdringerige pop-ups. Om de gebruiksvriendelijkheid nog beter te meten zijn de Core Web Vitals in het leven geroepen. In deze blog legt Renée, zonder al te diep in te gaan op technische aspecten, uit wat de nieuwe rankingfactoren zijn en wat dit betekent voor jouw SEO-strategie.

Wat zijn de Core Web Vitals?

De Core Web Vitals zijn drie metrieken waarmee je de gebruikerservaring van je website kunt verbeteren:

  • Snelheid (Largest Contentful Paint): deze metriek geeft zicht op de rendertijd van het grootste element (afbeelding of tekstblok) dat zichtbaar is, in verhouding tot het moment waarop de pagina voor het eerst werd geladen.
  • Stabiliteit (Cumulative Layout Shift): dit zijn onverwachte verschuivingen van zichtbare elementen op een pagina. De meeste pagina’s worden in delen geladen. Als de vertraging bij het laden te lang duurt kunnen elementen gaan verspringen. Dit gaat ten koste van de gebruikservaring, vooral op mobiele telefoons.
  • Responsiviteit (First Input Delay): de vertraging tussen het moment waarop je op een link of een knop klikt en de tijd dat de browser op de actie reageert en deze begint te verwerken.

De LCP en CLS kun je zien wanneer je de website laadt. Hieronder vind je een voorbeeld van onze blog. Het grootste element (Largest Contentful Paint) zal ik alvast geven; dat is de headerafbeelding.

Zie jij de Cumulative Layout Shift(s)? 😉

Wat kun je doen om de Core Web Vitals te verbeteren?

De Core Web Vitals verbeteren is een redelijk technisch klusje. Toch zijn er een aantal zaken waar je invloed op hebt.

Goede hosting

Zorg dat je website wordt gehost bij een goede hostingpartij. Snelle hosting zorgt voor een snelle website. Jouw website wordt gehost op een servercomputer die 24 uur per dag aan staat. Die computer moet voorzien zijn van de juiste hardware, optimale beveiliging en moet piekbelasting kunnen opvangen.

Bij budgetproviders kom je vaak tegen dat er heel veel websites op Ă©Ă©n server worden gehost. Dat maakt je website traag en kan ervoor zorgen dat websitebezoekers een foutmelding krijgen wanneer ze op je website komen. Ten slotte is het belangrijk dat de server in de buurt staat, bijvoorbeeld Nederland of Duitsland (als hier de meeste websitebezoekers vandaan komen). Stel dat de server in China staat, dan is de reactietijd van je website veel langer.

Plugins en extra functionaliteiten

Ook kunnen plugins en andere extra functionaliteiten ervoor zorgen dat je website traag wordt, zowel bij het laden van de website als bij de responsiviteit. Wil je een extra functionaliteit op je website? Overleg dan even met je ontwikkelaar en online marketeer wat dit doet met de gebruiksvriendelijkheid.

Afbeeldingen optimaliseren

Grote afbeeldingen zijn in veel gevallen de boosdoener van een trage website. Zet je geregeld nieuwe afbeeldingen op de website? Let dan op de volgende punten:

  • Grote afbeeldingen of achtergrondafbeeldingen over het volledige scherm zouden niet meer dan 1MB (2000 pixels breed) mogen zijn. Probeer 500KB aan te houden.
  • De meeste andere kleine graphics voor het web kunnen 300KB of minder zijn.
  • Houd bij productafbeeldingen 500X500 pixels aan.
  • Zet LazyLoad bij afbeeldingen aan. De afbeelding wordt dan geladen zodra deze zichtbaar is.
  • Als je de mogelijkheid hebt, gebruik dan altijd de optie “Opslaan voor web”, zodat je afbeelding een webvriendelijke resolutie krijgt.
  • Sla foto’s op in JPEG of WebP als je website dat ondersteunt. Logo’s en graphics mag je opslaan in PNG formaat.
  • Weet je niet hoe je een afbeelding kleiner moet maken? Dan is een gratis webtool zoals TinyPNG en TinyJPG zeer handig.
  • Niet zozeer voor je websitesnelheid, maar wel goed voor je SEO: verwerk het zoekwoord van je pagina in de bestandsnaam, ondertitel en ALT-tekst.

Overleg met je ontwikkelaar hoe je de Cumulative Layout Shift verbetert

Denk bijvoorbeeld aan een video die wordt ingeladen via YouTube. Op het moment dat de pagina verspringt nadat dat het filmpje is geladen, dan is dit een Cumulative Layout Shift. Je kunt dan aan je ontwikkelaar vragen om in te stellen dat een pagina voor het laden al een specifieke lay-out moet hebben.

Caching tool en geen overbodige code

Dit is redelijk technisch, maar toch is het goed om te checken of je website hieraan voldoet. Een caching tool maakt een soort screenshot van de webpagina die je bezoekt. De volgende keer dat die pagina wordt opgevraagd wordt dat screenshot getoond. Dit is veel sneller dan het opnieuw laden van alle gegevens uit de database.

Vraag ook of overbodige code op je website kan worden verwijderd. Wanneer er bijvoorbeeld een plug-in wordt gebruikt voor een homepage slider, dan wordt deze code automatisch op iedere pagina gegenereerd. Dat is niet nodig.
Deze aspecten worden meestal opgepakt door je ontwikkelaar.

In hoeverre hebben de Core Web Vitals invloed op je posities?

Inmiddels zijn er al meer dan 200 rankingfactoren. Zo blijven autoriteit en de relevantie van je content essentiële SEO-factoren. Als we kijken naar gebruiksvriendelijkheid en de relevantie van je content dan blijft het tweede punt het belangrijkste. Echter, wanneer Google jouw content even relevant vindt als die van jouw online concurrent, dan kunnen de Core Web Vitals de doorslag geven.

“We’ll begin using page experience as part of our ranking systems beginning in mid-June 2021. However, page experience won’t play its full role as part of those systems until the end of August. You can think of it as if you’re adding a flavoring to a food you’re preparing. Rather than add the flavor all at once into the mix, we’ll be slowly adding it all over this time period.” - Google

Hoe gaat Pure Minds met de nieuwe Core Web Vitals om?

De afgelopen maanden hebben wij onze klanten al voorbereid op de nieuwe update. Dat doen we met periodieke technische SEO-audits. Veel factoren verbeteren we zelf.

Daarnaast werken we nauw samen met ontwikkelaars om factoren zoals caching en overbodige code continu te optimaliseren. In onze rapportages geven we maandelijks adviezen om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Zo zorgen we samen dat SEO vanaf de basis goed is geregeld.

Wil je ook als eerste gezien worden in zoekmachines? Wij helpen je graag verder met een succesvolle SEO-strategie.

Ontdek onze resultaatgedreven aanpak

Voor organisaties die online winst willen maken.

Pure Minds samen naar resultaat