Wie jarig is trakteert!! 🎉
Wie jarig is trakteert ! Dat heb je eerdere gelezen op deze blog? Dat zou zomaar kunnen want vorig jaar gaf ik 34 online marketing tips weg. Dit jaar word ik alweer 35 en dat betekent 35 nieuwe tips, nu over conversie optimalisatie. We zien dat veel opdrachtgevers zich nog steeds erg focussen op het binnenhalen van nieuw traffic terwijl het verbeteren (optimaliseren) van je huidige verkeer vaak tot een beter resultaat kan leiden.
Voordat ik overga op de tips, nog even terug naar de basis. Wat zijn conversies ook alweer?
Wat zijn conversies?
Conversies zijn acties die een websitebezoeker kan doen op jouw website. Deze zijn er in verschillende maten en afhankelijk van jouw business wil je ook een divers aantal conversies meten.
Welke conversies zijn er dan?
Vaak wordt er onderscheid gemaakt tussen macro en micro conversies.
Macro conversies: dit zijn de conversies die echt iets opleveren (geld, data) en vertegenwoordigen dus vaak een grotere waarde. Denk daarbij aan:
- Een aankoop (van een of meerdere items)
- Het aanvragen van een offerte / contactopname
- Telefonisch contact opnemen
Micro conversies: Dit zijn conversies die een belangrijke stap zijn in de richting naar een grote (macro) conversie. Denk hierbij aan:
- Het bekijken van een specifieke video
- Een zoekopdracht uitvoeren op de website
- Het toevoegen van een product aan de winkelwagen.
Hoe kun je conversies meten?
Middels een web analytics programma kun je deze acties meten. Het percentage gebruikers dat na het bezoeken van je pagina of na het zien van een marketingboodschap overgaat tot conversie noemen we de conversieratio.
Als je aan de slag gaat met web analytics is het dus goed om van te voren te bedenken wat je allemaal wilt meten zodat je het gedrag van je bezoekers duidelijker in beeld krijgt. Dit configureer je daarna in je web analytics programma zoals bijv. Google Analytics.
De Conversieratio
Nu je hebt bedacht WAT je wilt meten en ook HOE (via web analytics) zul je dus zien dat er een conversieratio (conversion rate) te zien is. Hoe werkt dit?
Conversieratio = aantal conversies / aantal sessies per pagina.
Stel je voor je hebt 10.000 bezoekers en 500 van deze bezoekers kopen iets. Je conversieratio is dan 5%. (500 /10.000). In theorie kent deze metriek geen beperking en wil je dus altijd streven naar een zo hoog mogelijk conversiepercentage (conversieratio).
Wat is een gemiddelde conversieratio?
Dat verschilt nogal. Je kunt niet zeggen dat een percentage van 2% goed is en van 1% niet goed. Het hangt af van:
- Wat voor soort conversie meet je? (micro / macro)
- In welke branche ben je actief
- Heb je een product wat snel verkoopt zonder moeite (fast moving goods) of een product wat een langere buying cycle kent (hypotheken, complexe bedrijfssoftware, etc)
Voor zover duidelijk? Dan gaan we door naar de volgende stap, conversie optimalisatie. Je conversie kan namelijk altijd beter!
Wat is conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie of Conversion Rate Optimisation (CRO) is het optimaliseren (verbeteren) van het percentage gebruikers dat overgaat op actie oftewel overgaat op conversie. Je maakt de kans dat ze converteren groter. Je kijkt waar ze tegenaan lopen, je analyseert data waar ze in het proces afhaken, je leert je bezoekers kennen en probeert daarop het proces tot de conversie te verbeteren.
Waarom CRO?
Wanneer je bezoekers naar je website stuurt dan wil je natuurlijk ook dat ze actie ondernemen, oftewel overgaan tot conversie. Iedere webshop eigenaar wilt graag dat haar websitebezoekers iets kopen en iedere website eigenaar wilt graag dat zijn bezoekers contact opnemen. Vooral als je momenteel al veel traffic naar je website stuurt is het interessant om conversie optimalisatie in te zetten. Zo kun je meer resultaat halen uit je huidige marketinginspanningen.
Goed nu weten wat conversies zijn en wat conversie optimalisatie inhoudt, nu over naar mijn tips om je conversie te verbeteren. Ik heb ze ingedeeld in een aantal categorieën, wel zo gemakkelijk!
35 conversie optimalisatie tips
Algemene conversie tips
1. Een snelle website converteert beter. Zorg ervoor dat je belangrijkste pagina’s (homepage, landingspagina, productpagina) snel laden.
2.Zorg ervoor dat je cookiebar gemakkelijk te accepteren en te sluiten is
3.Kijk ook eens hoe die cookiebar eruit ziet op mobiel, vaak is het wegklikken / accepteren van deze cookiebar op mobiel een stuk lastiger
4. Als ergens niet op geklikt kan worden, zorg er dan ook voor dat het er niet uitziet alsof de bezoeker er wel op kan klikken. (We zien dit vaak terug in analyses bij klanten. Website bezoekers denken vaak dat ze op bepaalde zaken kunnen klikken omdat het uitziet als een button of een link)
5. Biedt voldoende ruimte tussen klikbare elementen op je website zodat je voorkomt dat de gebruiker op meerdere buttons tegelijk klikt
6. Plaats je logo van je website / webshop altijd op dezelfde plek op iedere pagina en link deze naar de homepage. Het liefst linksboven in de hoek, dit zijn websitebezoeker gewend.
Gemakkelijker dus om naar de homepage te navigeren voor de bezoekers! (Bron: UXmovement)
7. Zorg dat iedere pagina een call to action / knop heeft om door te gaan naar de volgende stap (denk ook aan je blog pagina’s, 404, etc)
8. Hoe weet je nu zeker dat die call to action goed zichtbaar is? Open je website, knijp je ogen voor 80% dicht. Is jouw call to action nog steeds zichtbaar? Dan weet je zeker dat iedereen hem ziet!
9. Zorg dat je belangrijkste call to action ook altijd zichtbaar is boven de vouw. ‘ De vouw’ is een term die voortkomt uit uit printmedia. Informatie boven het gevouwen gedeelte van een krant werd bijvoorbeeld beter gelezen. Vertaald naar online, alles onder ‘de vouw’ moet je voor scrollen.
10. Loop regelmatig je checkout / winkelwagen proces door. Door dit regelmatig zelf te testen kom je erachter of bepaalde zaken niet werken / niet functioneren.
11.Laat je website eens testen door je doelgroep. Zet iemand achter een scherm, geef hem /haar een concrete opdracht om uit te voeren op je website en kijk mee. Je zult verbaasd zijn over hoe ze worstelend door je site heen zullen gaan.
12. Wil je meer testen? Gebruik dan een tool als Hotjar voor user recordings. Of zorg voor een eigen testpanel onder je eigen klanten / ambassadeurs.
13. Verzamel je leads of ben je vaak in contact met klanten / kandidaten? Denk dan eens aan het gebruik van een livechat / app venster. Dit verlaagd de drempel om contact op te nemen. Even snel een appje sturen om een vraag te stellen is dan zo gedaan.
Conversie tips voor categoriepagina’s
14. Zorg voor goede sorteringsmogelijkheden (op prijs, op populariteit, nieuw, etc) en zet deze functionaliteit rechtsboven (hier verwacht de bezoeker deze functionaliteit)
15. Je categorie (SEO) – tekst staat voor 90% onder een lees meer knop of valt onder de producten. Zorg ervoor dat wanneer een bezoeker op de pagina komt dat er direct producten zichtbaar zijn en geen lap tekst.
16.Maak gebruik van relevante, bruikbare filters
Conversietips voor productpagina’s
17. De hoofdfoto van een product is altijd de meest aantrekkelijke foto
18. Zorg voor diverse foto’s van je producten zodat een gebruiker zich goed kan inbeelden hoe het product gebruikt kan worden
19. Beschrijf duidelijk de voordelen van het product op de pagina
20. De belangrijkste call to action knop op de productpagina moet altijd de ‘voeg toe aan winkelwagen’ knop zijn
21. Maak gebruik van social proof. Dit zijn reviews maar dit kunnen ook video testimonials zijn, het aantal klanten wat het product gebruikt en het aantal volgers op social.
De zoekfunctie
22. Er is een duidelijke zoekfunctie op de site en deze staat bovenin (rechts) en ziet er ook als een zoekfunctie (zoekbalk, loepje)
23. Zoekresultaten zijn duidelijk en self explaining. We zien nog te vaak een slecht functionerende zoekfunctie. Als de bezoeker niet vindt waar hij / zij naar op zoek is dan haken ze af. Wil je weten waarop ze zoeken in de zoekfunctie? Stel dit dan in via Google Analytics. Op deze manier heb je een snel inzicht waarop de bezoekers allemaal zoeken.
Conversietips voor je checkout / winkelwagen
24. Biedt de websitebezoeker de mogelijkheid om zelf te kiezen om als gast af te rekenen of een account aan te maken.
25. Denk goed na over welke velden de bezoeker mag invullen. Laat weg wat niet nodig is. Heb je ooit al eens naar het 06-nummer van een klant gebeld? Nee? Laat ze het dan niet meer invullen.
26. Zet hetgeen wat de bezoeker moet invullen altijd boven het invulveld. Zo wordt het niet overschreven door hun eigen tekst en zien ze nog steeds wat ze moeten invullen.
27. Maak gebruik van de optie “verzenden naar een ander adres” of “factuuradres is hetzelfde als verzendadres” zodat de bezoeker dit niet nog eens hoeft in te vullen.
28. Het is duidelijk voor de bezoeker wat er verplicht moet worden ingevuld en wat optioneel is
29. Wachtwoord herstel is gemakkelijk zodat de bezoeker snel weer kan inloggen. Serieus, test dit maar eens bij diverse shops. (of je eigen webshop) Je zult verbaasd zijn bij hoeveel shops dit niet werkt of te lang duurt.
Conversietips voor campagnes
30. Zorg voor een duidelijke match tussen je advertentie en je landingspagina. Heb je het in je advertentie over een gezichtscrème? Laat dit woord dan ook duidelijk terugkomen op je landingspagina. Dit noemen ze ook wel message match. Niet alleen handig voor de herkenbaarheid voor de bezoeker, ook goed voor je Google Ads Quality Score!
31. STOP met het maken van aannames en begin met testen in je campagnes. Hier een paar voorbeelden van aannames waarmee je dus direct de mist in kan gaan.
– Aanname: TikTok is voor jongeren, daar zit onze doelgroep niet → Realiteit:
Bijna een kwart (22 procent) van de gebruikers van TikTok is inmiddels tussen de 35 en 44 jaar oud (Bron, Marketingfacts )
– Aanname: Ons product is voor mannen, dus we targeten ook alleen vrouwen. → Realiteit: Na monitoren van verkoopdata blijkt dat het product vaker door een vrouw dan door een man wordt gekocht.
32. Maak gebruik van conversie / aankoop / afreken mogelijkheden binnen het platform ipv je eigen webshop. Steeds meer platformen bieden dit aan. Test eens of je hier een hogere conversie kan behalen. Concreet voorbeeld, zet Facebook lead ads in om e-mail adressen te verzamelen ipv op je eigen website.
A/B Testing
A/B Testing heb ik nog niet besproken. Wat is A/B testing?
Met een A/B test maak je 2 varianten van je webpagina en ‘split test’ je deze. De twee varianten worden afwisselend getoond aan de bezoekers. 50% ziet variant A, 50% ziet variant B. In beide gevallen wordt de conversie ratio gemeten en zo ontdek je dus welke variant het beste werkt.
33. Zorg er altijd voor dat je 1 verandering per test doorvoert. Test dus alleen een buttonkleur, een headline, indeling, notificatie of wat dan ook. Test je meerdere zaken tegelijk weet je nooit welke verandering nu heeft gezorgd voor die conversieverbetering.
34. Bereid je goed voor op een A/B test. Bepaal van te voren duidelijk je hypothese (je verwachtte uitkomst van je test) en bekijk voordat je de hele test inricht of je over voldoende verkeer en conversies beschikt om de test ook daadwerkelijk uit te voeren. Anders kun je lang wachten op resultaten!
35. Vergeet alles wat je net gelezen hebt. Grapje natuurlijk, maar er zit wel een kern van waarheid in. De zaken die ik hierboven schets zijn allemaal ‘best practices’ die geen garantie zijn voor succes. Sommige tips zijn logisch en kun je zeker direct toepassen maar doe altijd je eigen onderzoek en test alles zelf.
35 tips, dit zijn ze! We kunnen er nog veel meer op papier zetten voor je, je conversieratio is immers nooit 100% dus het kan altijd beter! Maar kijk vooral wat bij jou werkt, want het is geen one size fits all.
Meer weten? Via onze blog houden wij je op de hoogte. Of volg ons via Facebook, Instagram of Linkedin voor nog meer praktische online marketing tips.
Ik wens je een succesvol jaar toe!
Ontdek onze resultaatgedreven aanpak
Voor organisaties die online winst willen maken.