fbpx Skip to main content

Google blijft Google Ads verder ontwikkelen door middel van machine learning. Performance Max is een nieuw campagnetype dat gebaseerd is op maximale performance. Adverteerders kunnen via één campagne zichtbaar zijn op nagenoeg alle campagnetypes van Google Ads. Vergeet losse campagnes met handmatige instellingen want Google gaat de macht grijpen!

Het is geen optie om te blijven bij oude vertrouwde campagnes. Denk maar aan het gezegde: Sticking with the ‘’old school’’ risks to drive you to an end road… Het testen van nieuwe mogelijkheden is essentieel voor je online concurrentiepositie. Er zijn zowel voor- als tegenstanders van dit nieuwe campagnetype maar je weet pas echt of het werkt voor je organisatie als je het gaat testen. Wij leggen hier uit wat Performance Max is en hoe je het kan inzetten, ook delen we eerste resultaten van onze klanten.

Performance Max: cocktail van tekst-, display-, video- en shopping advertenties

Performance Max vind je als een nieuwe advertentiemogelijkheid terug in jouw Google Ads account. Het is een ‘slimme’ campagne die bestaat uit een combinatie van display-, video-, tekst- en shopping advertenties. Google biedt je hiermee een vrij eenvoudige manier om jouw product en/of dienst te vertonen binnen alle aangesloten Google Ads kanalen. Zo zijn jouw advertenties onder andere zichtbaar via:

  • Google Search 
  • Google Display
  • Google Shopping (wanneer er een feed is)
  • Google Discover
  • Gmail
  • YouTube en andere videokanalen
  • Google Maps
Performance Max Google Ads

Het zal je waarschijnlijk al zijn opgevallen dat Google met Performance Max een volgende stap zet richting het verder optimaliseren van geautomatiseerde processen binnen haar advertentieplatform. Om dit mogelijk te maken zul je daarom nu ook nog meer tekstuele, visuele en datafeed input moeten toevoegen. Google gaat hier vervolgens mee aan de haal en creëert volledig zelfstandig de verschillende advertenties voor jouw campagne.

Hoe ziet de roadmap eruit de komende maanden?

Dat Performance Max een impact maakt op hoe je het beste kan adverteren mag duidelijk zijn. Vanaf juli 2022 verdwijnt bijvoorbeeld Smart Shopping en lokale campagnes, deze campagnes zullen automatisch overgaan naar Performance Max campagnes. De tijdlijn ziet er als volgt uit:

Performance Max Google Ads

De verandering wordt gefaseerd doorgevoerd. Dit is wat je per maand kan verwachten:

  • April: Vanaf april is het mogelijk om met Google’s “one click tool” je smart shopping campagnes over te zetten naar Performance Max campagnes. Met deze tool worden de instellingen van je campagnes overgenomen en overgezet naar de nieuwe Performance Max campagnes. Via deze tool maakt Google waarschijnlijk zelf beeldmateriaal aan voor de campagnes.
  • Juni: De tool wordt beschikbaar voor lokale campagnes.
  • Juli – september: Heb je je smart shopping campagnes nog niet overgezet naar Performance Max? Dan gaat Google het zelf voor je doen. Ook hier maakt Google dan waarschijnlijk zelf beeldmateriaal voor je campagnes.
  • Augustus – september: Je lokale campagnes worden ook automatisch overgezet naar Performance Max.

Mocht je niet aan de slag willen met Performance Max maar heb je wel smart shopping of lokale campagnes draaien moet je dus actie ondernemen. Je kan bijvoorbeeld overstappen op standaard shopping campagnes. Zelfs als je wel aan de slag wilt met Performance Max adviseren wij je om actie te ondernemen. Hoewel Google zelf in staat is om beeldmateriaal te creëren voor je campagne is het eigenlijk beter om het zelf aan te leveren. Je wilt namelijk wel dat je merk goed vertegenwoordigt wordt en de look en feel heeft waar je naar streeft.

Lees ook onze social white paper

Smart Shopping vs. Performance Max

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen Smart Shopping en Performance Max? En wat zijn de overeenkomsten? Laten we deze twee advertentievormen eens naast elkaar leggen om hier inzicht in te krijgen.

Overeenkomsten tussen Smart Shopping en Performance Max

Smart Shopping en Performance Max maken beide gebruik van machine learning om de advertenties op het juiste moment aan de juiste personen te tonen. Het bieden gaat automatisch, evenals de advertentieplaatsing. Bovendien test en toont Google de advertenties die het best presteren.

Beide campagnetypen gebruiken de productfeed uit je Merchant Center-account. Deze productfeed bevat waardevolle informatie over je productaanbod en voorraden. Denk hierbij aan productkenmerken, prijs en verzendkosten. Deze informatie toont Google in de advertenties die jouw potentiële klanten te zien krijgen om ze over de streep te trekken.

Wat is het verschil tussen Smart Shopping en Performance Max?

Het grootste verschil is dat Smart Shopping zich alleen richt op de promotie van producten, terwijl Performance Max consumenten bereikt in elke fase van het aankoopproces. Het combineert op een slimme manier display-, zoek- en shoppingadvertenties om de beste prestaties te behalen.

Als we puur kijken naar het bereik, dan is dit groter bij Performance Max-campagnes, aangezien de advertenties op meer kanalen zichtbaar zijn. Smart Shopping-advertenties worden getoond in het zoeknetwerk van Google, het Google Display Netwerk, YouTube en Gmail. Performance Max-advertenties zijn zichtbaar op dezelfde kanalen, met daaraan toegevoegd Google Discover en Google Maps.

Performance Max Google Ads

Daarnaast is het goed om te weten dat Performance Max-campagnes prioriteit krijgen boven Smart Shopping. Toen we hier bij Pure Minds de eerste Performance Max-campagnes aanzetten, zagen we dat de actieve Smart Shopping-campagnes direct stopten. Het heeft dus geen zin om voor hetzelfde productaanbod tegelijkertijd een Smart Shopping-campagne en een Performance Max-campagne aan te zetten.

Kortom, in beide campagnetypen is er sprake van vergaande automatisering, maar er zitten essentiële verschillen tussen de benadering van Smart Shopping en Performance Max.
Bekijk ook bovenstaande tabel met daarin de verschillen en overeenkomsten tussen shopping-campagnes en Performance Max.

Voor welke bedrijven is Performance Max interessant?

Allereerst is Performance Max een goed idee wanneer er op dit moment Smart Shopping campagnes in je account draaien. Deze campagnes zullen op termijn geen resultaten meer genereren en je zult dus moeten overstappen naar het nieuwe campagnetype.

Performance Max kan eigenlijk voor alle type bedrijven ingezet worden.Voor webshops als ook voor bedrijven die lead generation doelen hebben. Voor zowel B2C als B2B bedrijven. Welke sectoren het meeste kunnen profiteren van Performance Max is vanwege de relatieve nieuwheid nog niet bekend.

Performance Max is een goed idee wanneer je:

  • Specifieke advertentie of conversie doelstellingen hebt.
  • De advertentieprestaties wil maximaliseren en het niet uitmaakt op welke specifieke kanalen je advertenties verschijnen.
  • Met 1 campagne alle kanalen beschikbaar binnen Google ads wil aanboren.
  • Voldoende informatie hebt om het algoritme van Google te laten werken.
Doe ook de SEA Audit!

Welke structuur houd je aan voor Performance Max campagnes?

Al deze ontwikkelingen gaan natuurlijk zorgen voor de nodige opschudding van veel advertentieaccounts. En aangezien ieder advertentieaccount anders is, zal er ook voor ieder account een andere aanpak gehanteerd moeten worden. Wel zijn er overeenkomende elementen die in veel accounts terugkomen. Gaat de intrede van Performance Max je hele account opschudden? Moet de structuur volledig worden omgebouwd? Of werkt een geleidelijke overgang ook? Dat is per scenario verschillend.

Scenario 1: je hebt één of meerdere Smart Shopping campagnes

Dan is het goed om te weten dat deze op den duur gaan verdwijnen en je zult moeten veranderen. Begeeft je advertentieaccount zich op deze weg? Dan zul je vroeg of laat links of rechts af moeten slaan. Aan de ene kant kun je kiezen om terug te stappen naar normale Shopping campagnes, hiermee geef je het voordeel van de automatisering van Google op. Hoewel deze optie niet per se slechter hoeft te zijn heeft het vaak niet de voorkeur. De andere optie is om van Smart Shopping over te stappen op Performance Max. Dit kun je voor al je producten of diensten gezamenlijk doen in één campagne of je kiest voor een campagne per soort dienst of product, dit laatste heeft de voorkeur. Zo kun je per dienst of productcategorie een eigen budget en doelstelling toekennen.

Scenario 2: je gebruikt meerdere campagnetypen

Wanneer je meerdere en verschillende soorten campagnes live hebt staan in je account is het aan te raden om Performance Max te gaan testen. Het is natuurlijk geen 100% garantie voor een absurd hoge stijging in prestaties maar door de verschillende campagnetypes samen te voegen in één campagne kan Google aan de slag om de meest winstgevende structuur en verdeling voor jou te achterhalen.

Om niet direct je account om te gooien kun je klein beginnen. Kies een specifieke productgroep waarvoor je Performance Max in wilt zetten en kijk wat het voor jouw resultaten doet. Let wel op, je gaat namelijk twee of meer campagnes inzetten die overlappen in waar ze getoond worden. Het is daarom goed nog even in te zoomen op wanneer welke campagne voorrang krijgt. In principe krijgt Performance Max altijd voorrang op YouTube-, display- search- en shopping campagnes. Uitzondering op deze regel is wanneer de zoekopdracht van de gebruiker exact matcht met een zoekwoord in je search campagne. Hierbij maakt het type zoekwoord wat je hebt ingesteld niet uit.

Tip! Kies een of twee productcategorieën om mee te gaan testen. Een categorie waarvan je meerdere advertentietypen tegelijk hebt lopen heeft daarin de voorkeur. Zo kun je goed zien hoe de verschillende campagnes reageren op de Performance Max campagne en wat de verschillen in resultaten zijn.

Scenario 3: je zet alleen normale Shopping in

Nog nooit gebruikt gemaakt van de voordelen van Smart Shopping? Geen probleem. Normale Shopping-campagnes kunnen net zo goed presteren. Toch is het aan te raden over te stappen. Nu Smart Shopping zal verdwijnen betekent die overstap Performance Max. Goed om te weten is dat de producten die je meeneemt in je Performance Max campagne niet meer vertoond zullen worden in Shopping campagnes.

Scenario 4: je gebruikt nog geen Google ads

Online zichtbaarheid is niet voor iedereen nodig. Het kan wel enorm handig en misschien zelfs cruciaal zijn om je bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Iedereen kan uit Google ads waarde halen op zijn of haar manier. Wanneer je nog nooit een online advertentie hebt ingezet via Google is een gedegen advies misschien handiger voor je gaat starten met Performance Max.

Welke content heb je nodig voor Performance Max?

Performance Max is dus een combinatie van alle advertentievormen die Google Ads kent. Betekent dit ook dat een Performance Max campagne om dezelfde content vraagt als de “gangbare” campagnetypen? Ja en nee.
Een Performance Max campagne werkt vanuit een itemgroep. In deze groep upload/plaats je alle content die de algoritmen kunnen gebruiken om een optimale advertentie op te bouwen. Per conventionele campagne soort vraagt een itemgroep om de volgende content:

  • Search: koppen, beschrijvingen en extensies
  • Display: afbeeldingen en logo’s
  • Shopping: een shopping feed
  • Video: een (YouTube) video

Daarnaast krijg je in de itemgroep de optie om het URL weergavepad aan te passen, een eigen CTA te kiezen en een bedrijfsnaam toe te voegen.

Search

Hoewel het er op het eerste gezicht uitziet alsof er in een Performance Max campagne qua content niet veel verschil is met de reguliere campagnevormen, ziet met name het Search deel er in een Performance Max campagne net iets anders uit. Google werkt hier namelijk niet met de bekende vijftien koppen en vier beschrijvingen van een responsieve zoekadvertentie, maar met vijf koppen van maximaal 30 tekens, vijf koppen van maximaal 90 tekens, 1 beschrijving van maximaal 60 tekens en 4 beschrijvingen van maximaal 90 tekens. Ook kun je de oude vertrouwde extensies toevoegen. Deze extensies kun je (eventueel) overnemen van andere, bestaande campagnes of op account niveau overnemen. Wil je de extensies écht laten aansluiten op de campagne? Dan kun je er ook voor kiezen om nieuwe extensies aan te maken.

Display

Ook op het gebied van afbeeldingen ziet het er in een itemgroep iets anders uit dan in een normale display campagne. Zo kun je in een Performance Max campagne twintig in plaats van 15 afbeeldingen uploaden. De afbeeldingen die je upload zijn in drie beeldverhoudingen in te zetten: 19,9:1 (liggende rechthoek), 1:1 (vierkant) en 4:5 (staande rechthoek). Het aantal logo’s dat je kunt oploaden komt met vijf wel gewoon overeen met het aantal logo’s voor een display campagne.

Shopping

Net als bij een reguliere Shopping campagne gebruikt een Performance Max campagne de feed uit je Merchant Center-account. Wil je de campagne richten op één of meerdere specifieke productgroepen? Ook dan kun je in Performance Max vermeldingsgroepen aanmaken en zelf een productgroep/-categorie kiezen.

Video

Wat voor veel ondernemers wellicht nieuw is, is adverteren met een video. Toch is het een verplicht onderdeel van een Performance Max campagne en zul je dus een video moeten (laten) maken.
Google biedt de optie om tot vijf video’s in één itemgroep te zetten. Maak je echter geen zorgen, één video is al genoeg. Deze video kun je zelf maken in een tool als Canva, je kunt hem laten maken door een videoproducent, of je kunt het maken van de video aan Google overlaten. Google zou immers Google niet zijn als ze adverteerders niet de mogelijkheid zou bieden om automatisch een video te laten genereren op basis van de afbeeldingen die je uploadt. Of je hier gebruik van wilt maken is echter een andere vraag omdat deze in veel gevallen niet erg overtuigend is en niet volledig in lijn ligt met je huisstijl.

Doelgroepen

Bij content denk je misschien niet direct aan het instellen van een doelgroep, maar ook op dit gebied biedt een Performance Max campagne voldoende mogelijkheden om Google aan te geven welke groep mensen jij met de campagne wilt bereiken. Zo kun je werken met doelgroepsignalen. Deze verzameling aan kenmerken informeert Google over enkele (typische) kenmerken van jouw doelgroep, zodat ze jouw advertenties aan de juiste personen kan tonen. Maak je meerdere Performance Max campagnes? Help Google dan een handje door per campagne passende doelgroepsignalen aan te maken. Zo stuur je Google de juiste richting in en bereik je de juiste mensen met de juiste campagne.

Doelgroepsignalen geven je de volgende opties:

  • Aangepaste segmenten op basis van interesse of koopintentie
  • Aangepaste segmenten op basis van zoekopdrachten
  • Remarketing lijsten
  • Affiniteit en in-market doelgroepen
  • Demografische kenmerken

Naast deze opties geeft Google je in de aangepaste segmenten de mogelijkheid om aan te geven welke websites en apps jouw beoogde doelgroep bijvoorbeeld gebruikt. Ook kun je zoals je misschien wel van Google gewend bent een klantenlijst uploaden om door middel van klantenmatch jouw doelgroep nog gerichter te bereiken.

Al met al biedt Google je in een Performance Max campagne dan ook meer dan genoeg mogelijkheden om jouw boodschap bij de juiste doelgroep terecht te laten komen! Let wel op: het gaat hier niet om targeting. Je deelt informatie over jouw doelgroep met Google, zodat Google op basis van deze signalen soortgelijke personen kan bereiken.

Geef Google zo veel mogelijk informatie

Performance Max campagnes maken gebruik van machine learning. Hoe meer informatie jij aanlevert, hoe beter Google kan bepalen aan wie en wanneer de advertenties vertoond moeten worden voor de beste resultaten. Om een optimaal resultaat te behalen lever je dus alle informatie aan die je hebt:

  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Teksten
  • Een geoptimaliseerde data feed
  • Doelgroep signalen zoals klantenlijsten, interesses en gedetailleerde demografieën

Performance Max optimaliseert jouw campagne ook op basis van de door jou opgegeven ROAS doelstelling. Bepaal aan de hand van jouw marge of voorgaande campagnes de ROAS doelstelling alvorens de campagne te starten. Wij adviseren om te beginnen met een iets lagere ROAS doelstelling. Deze kan langzamerhand opgehoogd worden bij goede prestaties. Geef de campagne ook voldoende budget zodat deze makkelijk kan leren.

Neem contact op!

Wat kun je allemaal doen om Performance Max prestaties te verbeteren?

Bij Performance Max campagnes krijg je over het algemeen minder data terug dan bij de andere campagnetypes. Toch is er genoeg om te optimaliseren om zo de beste resultaten te kunnen bereiken.

Lees ook onze Google Analytics 4 white paper

Shopping feed optimaliseren

Zorg ervoor dat alle vereiste velden staan ingevuld en voldoen aan de eisen vanuit Google. Daarnaast kun je optionele velden gaan toevoegen om meer informatie aan Google mee te geven. Dit kan vaak via een plug-in in het CMS of via een tool zoals Channable of DataFeedWatch. Zodra de campagne loopt krijg je natuurlijk ook data binnen. Denk aan vertoningen, klikken, doorklikratio, aantal conversies en meer per product. Aan de hand van deze data kun je eventueel ook producttitels en beschrijvingen verder optimaliseren zodat er meer op wordt doorgeklikt en deze producten vaker worden vertoond binnen Google Shopping. Ook kun je slecht presterende producten uitsluiten. Vergeet daarnaast ook de afkeuringen en waarschuwingen binnen Merchant Center niet op te lossen.

Video optimaliseren

Zoals eerder verteld maakt Google een eigen video op basis van je aangeleverde koppen en beschrijvingen en afbeeldingen wanneer je geen video upload. Wil je niet direct een video maken omdat je eerst wilt zien wat de prestaties zijn vergeet dan niet om een nieuwe video te maken als de campagne goed loopt. Ook als je al een eigen video gebruikt kan het nuttig zijn om deze video regelmatig te blijven testen. Gebruik bijvoorbeeld meerdere varianten of maak video’s wanneer er een speciale actie is omtrent de producten. Vergeet ook geen speciale content voor bijvoorbeeld Black Friday, Sinterklaas of Kerstmis.

Display optimaliseren

Om de display te optimaliseren kun je ook meerdere varianten van banners maken zodat Google kan A/B testen. Ook kun je verschillende banners maken voor de verschillende doelgroepen. Google zal dan zelf slim genoeg zijn om de juiste banner aan de juiste persoon te laten zien. Ook kun je net zoals bij video acties communiceren middels tijdelijke banners.

Koppen, beschrijvingen en extensies optimaliseren

Voor de koppen, beschrijvingen en extensies krijg je ook feedback terug van Google. Zo zie je welke het beste presteren, maar ook welke het slechte presteren. Vervang deze en blijf testen wat het beste werkt voor een zo hoog mogelijke doorklikratio op je advertenties.

Overall optimalisatie mogelijkheden

Overall zijn er ook een aantal zaken te optimaliseren. Zo wil je dat de advertentiekwaliteit altijd uitstekend is voor de best mogelijke prestaties. Wanneer dit niet zo is zal Google feedback geven over wat er beter kan zodat jij toch de advertentiekwaliteit uitstekend kan bereiken.

Performance Max Google Ads

Ook kun je bekijken of het zin heeft om Google vrij te laten in welke bezoekers ze naar welke pagina op je website sturen. Wanneer Google bezoekers naar niet relevante pagina’s stuurt kun je deze uitsluiten in de campagne. Daarnaast kun je ook naar de advertentieplanning kijken. Is het wellicht interessant om hier bepaalde zaken in aan te passen of laat je dit volledig over aan Google, hetzelfde geldt voor de locatietargeting.

Bekijk ook regelmatig het tabje inzichten. Hier vind je interessante cijfers over je Performance Max campagne. Deze inzichten kun je wellicht ook gebruiken voor SEO of conversieoptimalisatie.

Welke inzichten krijg je wel vanuit een Performance Max campagne en welke mis je ten opzichte van de andere campagnesoorten?

Marketeers en ondernemers houden van data. Data geeft je de mogelijkheid om bij te sturen en te optimaliseren. Bij Performance Max heb je dit een stuk minder. Je kan natuurlijk je Performance Max optimaliseren, maar je kan dit veel minder gericht doen dan voorheen.

Daar waar je voorheen een aparte campagne had voor Youtube, display zoeken en shopping, wordt het nu allemaal door 1 campagne geregeld. Dit geeft je dus uiteraard minder inzichten dan voorheen, omdat je niet precies weet onderdeel van de campagne zorgt voor de meeste klikken, omzet, of kosten. Je moet Google erop vertrouwen dat ze de middelenmix maken die zorgt voor het beste resultaat. Hiermee geef je dus een groot gedeelte van de controle uit handen.

Zolang het resultaat goed is, is dat niet erg toch? Niet perse, ook al is het resultaat goed, je hebt hierdoor een stuk minder inzichtelijk welke onderdelen je kan aanpassen of optimaliseren. Dit is dan meteen het grootste nadeel van een Performance Max campagne.

Je beschikt uiteraard wel nog over de standaard rapportage metrieken. Je kan dus wel nog precies zien wat de campagne doet, alleen niet hoe de campagne dit resultaat bereikt.

Een ander verschil, met bijvoorbeeld display campagnes, is dat je niet kan zien waar je advertenties worden weergegeven. Daar waar je bij display campagnes kon zien op welke websites of apps je advertentie werd weergegeven, vervalt deze optie bij Performance max.

Ook de zoektermen die je campagne getriggerd hebben zijn niet volledig inzichtelijk. Waar je met een standaard zoekcampagne precies kan uitsluiten welke zoektermen je niet relevant acht, geef je ook hier de controle weg aan Google. Je krijgt bij Performance max wel een globaal beeld van de zoektermen die conversies hebben gerealiseerd, echter gaat het hier om zoekterm groepen, dus specifieke gegevens per zoekwoord zijn verdwenen.

Er verandert dus veel wanneer je aan de slag gaat met Performance Max.

Eerste resultaten van klanten

Hier bij Pure Minds zijn we in maart 2022 begonnen met het uitrollen van Performance Max campagnes voor zowel e-commerce klanten als klanten die advertenties inzetten voor leadgeneratie. Per “doel” hebben we een best-practice gekozen aan de hand waarvan we de resultaten van de Performance Max campagnes naast de resultaten van de reguliere campagnes leggen.

E-Commerce

Voor een van onze E-commerce klanten zijn we in het laatste kwartaal van 2021 gestart met adverteren via Search en Shopping ads. Na maandenlang gesleuteld te hebben, bleven de verwachte resultaten uit en bleven we qua ROAS hangen op een magere 300% met amper 250 orders. 250 Orders klinkt misschien niet slecht maar gezien de potentie die deze klant bood, hadden we het gevoel dat er veel meer te behalen viel.

Om te testen of Performance Max het verschil kon maken, hebben halverwege maart een nieuwe campagne gelanceerd voor deze klant. De eerste dag was met een ROAS van 1100% al direct geslaagd en na een week waren we al zo overtuigd van de kracht van Performance Max dat we alle andere lopende campagnes van de klant ook vervangen hebben door Performance Max campagnes.

De Performance Max campagnes voor deze klant lopen inmiddels allemaal anderhalve maand en de resultaten die we tot nu toe behaald hebben zijn zonder meer verbluffend te noemen. Niet alleen is de ROAS in deze periode gestegen naar bijna 900%, het is aantal orders verdubbeld. In de helft van de tijd die de oude campagnes liepen, heeft Performance Max de resultaten dus minstens dubbel zo goed gemaakt. Dit zorgde niet alleen voor een zeer tevreden klant, ook intern moeten we onszelf af en toe nog in de arm knijpen om te checken of we toch écht niet dromen.

De resultaten in grafiek-vorm:

Performance Max Google Ads

Leadgeneratie

Behalve dat Performance Max uitstekend werkt voor e-commerce, deed Google de belofte dat deze advertentie soort ook geschikt is voor campagnes die zich richten op leadgeneratie.

We hebben deze belofte getest bij een van onze klanten en hoewel de resultaten niet zo overweldigend zijn als bij e-commerce campagnes, zagen we ook hier enkele aanzienlijke verbeteringen. Over een periode van twee maanden lagen de gemiddelde kosten per conversie bijvoorbeeld 33% lager dan het gemiddelde van alle lead campagnes van deze klant. Daarnaast lag het conversiepercentage in deze zelfde periode 50% boven het account gemiddelde. Qua conversies scoort de Performance Max campagne op de Branding campagne na het best.

Aangezien we zelf wisselvallige geluiden hoorden over de resultaten van Performance Max, waren we bij aanvang van beide campagnes nog sceptisch over het beloofde succes van de nieuwe campagnevorm. Toen de campagnes echter door de initiële leerfase heen waren en de resultaten binnen bleven stromen, werden we steeds enthousiaster over de mogelijkheden die Performance Max biedt.

Eerlijk is eerlijk: we missen hier en daar de meer diepgaande rapportagemogelijkheden en we zouden zoals gezegd meer inzicht willen in de prestaties. Toch heeft het “blinde” vertrouwen in de algoritmen van Google zich tot nu toe goed uitbetaald en is onze scepsis zo goed als verdwenen.

Kannibaliseer je met Performance Max je branded Search campagnes?

Iets waar we zelf heel benieuwd naar waren toen we startten met Performance Max, was de mate waarin deze campagnevorm verkeer van Branded Search campagnes zou afsnoepen. Nu we dit een aantal maanden voor diverse klanten in de gaten hebben kunnen houden, is het korte antwoord: Nee, in principe snoept een Performance Max campagne geen verkeer weg bij een Brandes Search campagne. Er is echter een grote maar.

Het is inderdaad waar dat voor klanten die geen grote naams-/merkbekendheid hebben de impact van een Performance Max campagne op een Branded Search campagne beperkt tot nihil is. Voor de wat bekendere merken die wél veel verkeer hebben op branded termen, kan dit echter anders uitpakken. Gelukkig is er een manier om dit te voorkomen.

Google geeft Search campagnes met zoekwoorden die exact overeenkomen met de zoekopdracht van een Google gebruiker voorrang op Performance Max campagnes. Zie jij tussen de zoektermen van jouw branded campagne termen staan die bestaan uit jouw merknaam + een product of merk gerelateerde term? Voeg ze dan toe als zoekwoord. Op deze manier zal Google bij dergelijke zoekopdrachten altijd jouw Branded Search campagne vertonen.

Updates van Performance Max

Gezien het feit dat Performance Max pas sinds kort beschikbaar is staan er nog veel updates op de planning. De eerste zijn zelfs al uitgerold.

Performance Max inzichten

Nieuwe doelgroep inzichten laten zien welke teksten, afbeeldingen en video’s het beste presteren onder welke doelgroepen. Een voorbeeld wat Google zelf geeft is als volgt:

Stel je bent een webshop in outdoor artikelen die een campagne voor fietsen voert. Dan kun je bijvoorbeeld zien of mensen liever productafbeeldingen zien of personen die aan het fietsen zijn. Hier kun je dan weer op inspelen met nieuwe banners en video’s.

Performance Max Google Ads

Diagnostische inzichten

Diagnostische inzichten laten problemen zien in de opzet van een Performance Max campagne. Zo kun je sneller ontdekken wat er eventueel verkeerd staat ingesteld en voorkomen dat de campagne niet gaat lopen.

Performance Max Google Ads

Nieuwe klant acquisitie doelen

Vanaf nu is het mogelijk om met Performance Max voorrang te geven aan nieuwe klanten. Dit kan op twee manieren:

  1. Hoger bieden voor nieuwe klanten dan voor bestaande klanten
  2. Alleen bieden voor nieuwe klanten

Wat handig is voor je organisatie hangt af van de inrichting van je overige online marketing activiteiten en hoeveel bestaande klanten je opnieuw trekt door middels van Google Ads. Heb je een product wat men snel koopt en bijvoorbeeld alleen afhangt van de levertijd en prijs dan is het wellicht niet handig om bestaande klanten te laten varen. Doe je juist veel meer aan klantenbinding en verkoop je wat duurdere producten dan kan het juist een goed idee zijn om je met een Performance Max campagne meer op nieuwe klanten te gaan richten.

Negatieve zoekwoorden toevoegen

Vanuit onze Google contactpersoon hebben we vernomen dat het uitsluiten van zoektermen in de toekomst waarschijnlijk ook mogelijk gaat worden binnen Performance Max. Dit zou handig zijn voor bijvoorbeeld branded zoektermen of andere zoektermen waarop je nooit zichtbaar wilt zijn en geeft je iets meer controle.

Bovenstaande ontwikkelingen geven een inzicht in de nieuwe updates van Performance Max die er al zijn of nog zitten aan te komen. Waarschijnlijk zullen er nog heel wat volgen gezien de koers die Google momenteel vaart.

BLijf up-to-date met onze nieuwsbrief

Toekomst van Google Ads in het online landschap

Dit brengt ons automatisch bij de vraag. Hoe ziet de toekomst van Google Ads eruit? Google gaat steeds meer inzetten op slimme technieken zoals machine learning. Performance Max is weer een stap in deze richting waarbij je Google alle input geeft en zij zorgen voor het resultaat. Het wordt steeds meer een ’black box’ die je werk uit handen neemt zodat jij je meer kunt focussen op de online marketing strategie. De rol van een online marketeer zal in de toekomst waarschijnlijk ook steeds meer gaan wijzigen. Deze rol zal steeds meer adviserend en strategisch zijn en minder uitvoerend met kleine taken.

Dit wilt echter niet zeggen dat je als online marketeer geen werk meer hebt. Je moet de machine, in dit geval Google, gaan voeden met de juiste informatie en data om deze voor je te laten gaan werken. Hoe hoger de kwaliteit van de input, hoe beter de resultaten zullen worden. Over het algemeen zie je ook de tendens dat advertenties steeds belangrijker worden en er nog grote wijzigingen op het gebied van cookies en privacy op ons te wachten staan. Zo zullen onder andere third-party cookies gaan verdwijnen. Online wijzigingen zullen zich in rap tempo gaan opvolgen en het is belangrijker dan ooit om er op tijd bij te zijn.

Hulp nodig met het opzetten van Performance Max-campagne?

Stuur een mail naar info@pureminds.nl of bel naar +31 45 369 0530

Neem contact op
Pure Minds samen naar resultaat