Er zijn meer dan 200 factoren waar Google’s algoritme rekening mee houdt als het gaat om het rangschikken van de resultaten. Hoe zorg je nu voor goede (organische) resultaten en wat is goed? In deze blog bieden wij je een lijst met alles wat jij over SEO moet weten.

1. Doorklikratio’s

Goede doorklikratio’s (CTR) zijn heel belangrijk. Een verbetering in CTR kan namelijk al snel voor enkele honderden extra bezoekers per maand zorgen, maar wat is een ‘gemiddelde doorklikratio’ en hoe kun je deze beïnvloeden? Lees snel verder en ontdek interessante bevindingen uit diverse studies.

  • Doorklikratio’s verschillen per positie, sector en type zoekopdracht. – Wordstream, Smart Insights
  • Pagina’s die op positie 1 ranken hebben gemiddeld een doorklikratio (CTR) van 31,7%. – Backlinko
  • Title tags tussen 15 en 40 karakters hebben de hoogste gem. CTR. Gemiddeld is deze 8,6% hoger dan title tags die zich niet in dit bereik bevinden. – Backlinko
  • 75% van de mensen zoekt niet verder dan pagina 1 in Google. – 99firms
  • Pagina’s die op positie 1 ranken hebben een 10 keer zo hoge kans om een klik te realiseren vergeleken met pagina’s die op positie 10 ranken. – Backlinko
  • De gemiddelde CTR van pagina’s die op posities 7 tot 10 ranken is ongeveer hetzelfde (rond de 3 a 4%). – Smart Insights, Backlinko
  • URLs die een keyword bevatten hebben gemiddeld een 45% hogere CTR dan URLs die geen keywords bevatten. – Backlinko
  • Een positie hoger ranken zorgt gemiddeld voor een stijging van 30,8% in CTR. Dit is wel afhankelijk van de startpositie. Stijgen van 3 naar 2 zorgt bijvoorbeeld voor een aanzienlijk hogere CTR. Stijgen van 10 naar 9 zorgt voor een weinig hogere CTR. – Backlinko
  • Title tags die vragen bevatten hebben gem. een 14,1% hogere CTR dan title tags die geen vragen bevatten. – Backlinko
  • Pagina’s die gebruik maken van een geschreven meta-beschrijving hebben gemiddeld een 5,8% hogere CTR dan pagina’s die geen meta-beschrijving bevatten. – Backlinko

2. Laadtijd

Een website die snel laadt is fijn voor bezoekers. Het komt de gebruikerservaring ten goede. Daarnaast is de laadtijd een van de factoren waar Google rekening mee houdt bij het rangschikken van de organische resultaten. Benieuwd naar wat de best practices zijn en wat laadtijd voor invloed heeft? Bekijk dan de statistieken hieronder.

  • Een lage laadtijd hangt samen met hogere rankings in Google. Dat wil zeggen: laadt een website snel? Dan lijkt dit van invloed te zijn op betere posities. – Neil Patel
  • De laadtijd zelf is echter niet (direct) van invloed op posities. Gebruikerservaring is dat wel. Een snel ladende website heeft dan weer een positieve invloed op de gebruikerservaring. – INC
  • Pagina’s die in de top vijf ranken hebben een aanzienlijk kortere laadtijd dan pagina’s die niet in de top vijf ranken. – Neil Patel
  • Pagina’s die op positie zes ranken hebben gemiddeld een 20% hogere laadtijd dan pagina’s die op positie een ranken. – Neil Patel
  • Elke seconde dat een website langer laadt zorgt voor een verlies van 7% aan verkopen. – Strange Loop
  • De gemiddelde ‘time to first byte’ is 1,286 seconden voor desktop en 2,594 seconden voor mobiele apparaten. De gemiddelde tijd om een pagina volledig te laden bedraagt 10,3 seconden voor desktops en 27,3 seconden voor mobiele apparaten. – Backlinko
  • 53% van mobiele bezoekers verlaat een website als de laadtijd langer dan 3 seconden bedraagt. – Doubleclick

3. Domeinwaarde & URL-opmaak

Een website die Google als deskundig, autoritair en betrouwbaar beschouwt is over het algemeen in staat goed te ranken, maar hoe zit dit precies? Bekijk de onderstaande gegevens voor de antwoorden.

  • Het hebben van een hogere domeinwaarde hangt samen met hogere rankings. – Moz, Backlinko
  • Het hebben van backlinks van verschillende domeinen blijkt belangrijk voor rankings. Het hebben van meer backlinks van verschillende domeinen hangt samen met hogere rankings. – SEO.co, Backlinko
  • Het hebben van backlinks hangt samen met hogere rankings. Dat wil zeggen: meer backlinks hebben hangt samen met hogere rankings. – Upper Ranks, Backlinko
  • Pagina’s die op positie 1 ranken hebben gemiddeld 3,8 keer zoveel links als pagina’s die op posities 2 tot 10 ranken. – Backlinko
  • 94% van content heeft geen backlinks. – Backlinko
  • De autoriteit van een pagina (≠ domein) heeft een (zwakke) samenhang met rankings. Dat wil zeggen: pagina’s met hogere autoriteit lijken hogere rankings te hebben. – Ahrefs, Backlinko
  • De lengte van URLs hangen zwak samen met rankings. Kortere URLs lijken betere rankings op te leveren. – Pacelab, Backlinko
  • Pagina’s die op positie 1 ranken hebben een URL die gemiddeld 9,2 karakters korter is dan pagina’s die op positie 10 ranken. – Backlinko
  • De gemiddelde lengte van URLs voor pagina’s die in de top 10 ranken is 66 karakters. – Backlinko

4. Content

Content = King. Zonder content is er namelijk niks dat getoond kan worden in zoekmachines. Naast het hebben van een sterke website is content dus een enorm belangrijke factor in het vindbaar zijn. Welke contentzaken dragen bij aan goede posities?

  • Links, content en RankBrain zijn de top drie factoren die Google gebruikt bij het rangschikken van resultaten. – Andrey Lipattsev – Search Engine Watch
  • Het beantwoorden van de vragen van gebruikers is enorm belangrijk voor het behalen van goede posities. – Hobo-web, Google
  • Uitgebreide / diepgaande content met veel waarde scoort beter dan pagina’s die dit niet hebben. – Backlinko
  • Pagina’s die in de top 10 (pagina 1) ranken bevatten gemiddeld 1.447 woorden. – Backlinko
  • Pagina’s die op de absolute toppositie ranken bevatten gemiddeld 2.416 woorden. – SerpIQ
  • Pagina’s met veel content krijgen gemiddeld 77,2% meer backlinks dan korte artikels. – Backlinko
  • Het regelmatig maken van content kan voor snellere indexering zorgen. Blogs die regelmatig content toevoegen hebben gemiddeld 434% hogere indexeringsratios dan blogs die niet regelmatig nieuwe content toevoegen. – Safari Digital
  • Het hebben van recente content kan helpen bij SEO. Dit geldt voornamelijk voor onderwerpen met een tijdelijk karakter. – Botify, Google

5. Overige zaken

Kwalitatieve content, een sterke website en een goede gebruikerservaring zijn key in het goed ranken in zoekmachines. Er zijn echter nog heel wat andere variabelen die hieraan bijdragen en diverse statistieken die je misschien wel versteld doen staan. Bekijk ze hieronder!

  • Google gebruikt meer dan 200 factoren in haar algoritme om websites te rangschikken. – Backlinko
  • De meeste title tags komen (precies) overeen met het keyword waar de pagina voor rankt. Het gebruik van deze keywords correleert echter niet met hogere rankings. – Backlinko
  • Gemiddeld gebruikt 72,6% van pagina’s schema markup. Dit hangt echter niet samen met rankings. – Backlinko
  • 91% van alle pagina’s verkrijgt nooit organisch verkeer vanuit Google. De grootste factor hierin is het niet hebben van backlinks. – Ahrefs
  • In 22,6% van zoekopdrachten serveert Google afbeeldingen. – Moz
  • De gemiddelde tijd die mensen doorbrengen op een website is 2,5 minuut voor pagina’s die in de top 10 ranken. – Backlinko
  • Website met een hogere bezoekduur neigen hoger te ranken in Google. Pagina’s die drie seconden ‘extra’ bezocht worden, ranken gemiddeld een positie hoger ten opzichte van pagina’s die een kortere bezoekduur hebben. – Backlinko
  • Er zijn meer dan 5,53 miljard pagina’s geïndexeerd op het internet. – World wide web size
  • 52% van het online verkeer komt uit mobiele apparaten, 45% uit desktops en 3% uit overige apparaten. – StatCounter, 2019
  • 40,7% van de antwoorden op voice zoekopdrachten komen uit featured snippets. – Backlinko
  • 93% van online ervaringen begint bij een zoekmachine. – 99firms
  • Google verwerkt gemiddeld 3,8 miljoen zoekopdrachten per minuut. Dat komt neer op zo’n 5,6 miljard zoekopdrachten per dag. – Kenshoo
  • Van die miljarden zoekopdrachten zijn zo’n 15% zoekopdrachten die Google nog nooit heeft gezien. – Google
  • Bijna 60% van sites die in de top 10 ranken zijn sites die 3 jaar of ouder. – Ahrefs
  • 72% van consumenten die een lokale zoekopdracht uitvoerden bezochten winkels binnen een straal van 8km. – WordStream

6. Andere positieve ranking factoren

Zoals gesteld gebruikt Google meer dan 200 factoren bij het rangschikken van resultaten. Hieronder geven we enkele andere factoren die een positieve impact hebben op het ranken in zoekmachines.

  • Het hebben van een URL die zoekmachines kunnen crawlen is een basisvereiste. Het hebben van een goed gecodeerde website, een robots.txt bestand en een sitemap helpen hierbij. – Optin Monster
  • Het gebruiken van een keyword in jouw URL is een (kleine) ranking factor. – Moz
  • Gebruik van opmaak in de tekst, zoals cursieve of vette letters, kan extra waarde communiceren. – Matt Cutts, Google webmasters
  • Keywords in alt text. – Moz
  • Het gebruiken van (goede) anchor text bij interne links. – Google
  • Een (goede) verdeling van pagina autoriteit door verstandig gebruik te maken van interne links. – Google
  • Gebruik van HTTPS (SSL). – John Mueller
  • Het hebben van mobile friendly pagina’s. – Google
  • Het gebruiken van kwalitatieve outbound links. – Matt Cutts

7. Negatieve ranking factoren

Natuurlijk zijn er ook enkele factoren die het (goed) ranken in zoekmachines schaden. Lees over enkele hieronder en voorkom dat je deze fouten maakt!

  • Cloaking; content die er anders uitziet voor gebruikers dan voor zoekmachines en vice versa. – Google
    • Teksten die niet leesbaar zijn door bvb. kleurgebruik
    • Image links van één pixel
    • Lege anchor links
  • Schending van auteursrecht. – Google
    • Onder de Digital Millennium Copyright Act
  • Het gebruiken van doorway pages. – Google
    • Dit zijn pagina’s die weinig verschillen van andere pagina’s. Ze hebben als doel hoog ranken voor specifieke zoekopdrachten. Ook kunnen ze enkel als functie hebben mensen doorverwijzen naar een uiteindelijke bestemming.
  • Het hebben van orphan pages. – Google, Blue Media
    • Dit zijn pagina’s waar nergens naar wordt verwezen en die dus niet via de interne structuur te bereiken zijn.
      •  Dergelijke pagina’s genieten niet van interne PageRank, waardoor ranking eronder lijden.
  • Het hebben van broken (internal) links. – Impactbnd, Google via Search Engine Land
  • Het hebben van thin content; content die weinig waarde toevoegt. – Search Engine Land
  • Het tonen van (te) veel ads. Zeker boven de vouw heeft dit negatieve effecten. – Google, Search Engine Land
    • Het tonen van veel ads zorgt voor een slechte UX en dus ook slechte rankings.
  • Keyword stuffing. Het onnatuurlijk en veelvuldig gebruiken van bepaalde keywords. – Optin Monster
  • Het hebben van dubbele (duplicate) content. Dit zijn blokken content binnen of tussen domeinen die volledig gelijk zijn of aanzienlijk op elkaar lijken. – Search Engine Land
  • Het bieden van een slechte gebruikerservaring: – Impactbnd
    • Langzame website
      • Zoekmachines crawlen hierdoor minder snel websites, waardoor het budget gebruikt wordt voor een minder aantal pagina’s dan als de site wel snel was.
  • Pagina’s die voor 4xx of 5xx codes zorgen. Websites die content niet kunnen leveren aan gebruikers of zoekmachines (bots) zorgen voor een slechte gebruikerservaring. Dit wordt afgestraft. – Search Engine Watch

Ontdek onze resultaatgedreven aanpak

Voor organisaties die online winst willen maken.

Pure Minds samen naar resultaat