fbpx Skip to main content

Een website migratie kan, indien goed uitgevoerd, resulteren in een groei van het aantal websitebezoekers en het conversiepercentage. Het tegenovergestelde is ook waar. Een slecht uitgevoerde website migratie kan er ertoe leiden dat je website bezoekers kwijt raakt en het vertrouwen van je bezoekers wordt geschaad. Dit zagen we terug bij een klant waar men vergeten was om redirects in te stellen met als gevolg een daling van 12.000 bezoekers per week naar 900 per week. Onkunde of onwetendheid?

Wat is een site migratie?

Laten we allereerst starten met wat een website migratie is. Een website migratie is kort gezegd alles waardoor een website ingrijpende veranderingen ondergaat met betrekking tot het uiterlijk, het gevoel, de doorstroming, het verkeer etc. Hieronder valt te verstaan: een herontwerp van een website die de structuur, de inhoud, de UX en het design beïnvloedt, maar ook aanpassingen aan de huidige URL’s zoals de overgang van HTTP naar HTTPS.

Bekijk hieronder de meest voorkomende website migratie voorbeelden:

De ultieme website migratie checklist: 8 tips

Bij een website migratie kunnen zaken die niet goed worden aangepakt grote gevolgen hebben. Met deze tips behoeden wij je voor de meest gemaakte fouten zodat jij ze niet hoeft te maken.

1. Stel een plan op en denk na over risico’s

Een slechte planning is een van de meest voorkomende redenen waarom website ontwikkelingsprojecten mislukken. Afhankelijk van de grootte van de website en het gekozen platform kunnen aanpassingen eenvoudig zijn. Hier schuilt ook meteen een risico. Want hoe simpel de aanpassingen ook zijn, het gewicht van de gevolgen van die veranderingen is groot.

Het is cruciaal om goed te evalueren waarom je wijzigingen wilt aanbrengen. Welke doelen wil je bereiken met de wijzigingen? En welke risico’s kunnen optreden bij het aanbrengen van wijzigingen? Met een gedegen plan breng je wijzigingen in kaart en kun je bijbehorende risico’s minimaliseren.

2. Maak back-ups van je website

Wij raden je aan om altijd back-ups te maken van je website. Zo heb je op ieder moment een kopie van je website opgeslagen. Stel, je wordt ooit het slachtoffer van een hacker, of er gaat iets mis met wijzigingen aanbrengen op je website. Dan kun je altijd de laatste revisie terugzetten. Een goede hostingpartij kan dit voor je regelen.

3. Maak een back-up van je SEO resultaten

We benoemden bij het eerste punt al dat je goed moet nadenken over de risico’s van een website migratie. Een van deze risico’s is het slechter worden van de SEO resultaten die je met je “oude” site behaald hebt. Om de eventuele schade die hier kan optreden goed in de gaten te houden, is het belangrijk dat je vóór de migratie een goede SEO back-up maakt.

Wat komt er in deze SEO back-up? Zie het als een 0-meting waarin je alle resultaten van alle tools die je gebruikt verzamelt. Denk aan je rankings, bezoekersaantallen, sitesnelheid, interne links, externe links, etc… Verzamel alles wat je kunt verzamelen en zorg ervoor dat je dezelfde cijfers ook in de eerste weken na de migratie kunt verzamelen.

Een week of twee/drie na de migratie kun je de cijfers uit je back-up naast de cijfers van de nieuwe site leggen. Zo kom je er al snel achter of de SEO migratie van de website op een correcte manier is uitgevoerd.

4. Geef zoekmachines de juiste toegang tot je website

Een zoekmachine crawler, zoals Googlebot, is een software die wordt gebruikt om het internet te doorzoeken op nieuwe en/of aangepaste webpagina’s. Deze webpagina’s worden vervolgens samengevoegd in een index zodat jij de pagina kan vinden in de zoekmachine. In de meeste gevallen wil je dat crawlers toegang hebben tot je website, maar in sommige gevallen juist niet. Het wel of niet crawlen van je webpagina’s kan ernstige gevolgen hebben. Hou hier dus rekening mee bij een website migratie.

Website onder constructie? Blokkeer crawler toegang!

Als je website onder constructie is wil je voorkomen dat deze gecrawld en geïndexeerd wordt. In deze fase ontbreken vaak nog pagina’s, werken pagina’s niet of zijn ze onvolledig. Een manier om te voorkomen dat je pagina’s in de opbouwfase worden gecrawld is door ze uit te sluiten in het robots.txt bestand.

Website live? Geef toegang aan crawlers!

Evengoed is het belangrijk om crawlers toegang te geven zodra je website voltooid is en live staat. Als crawlers geen toegang hebben tot je website, dan kan deze ook niet in de zoekresultaten worden getoond. Je posities in de zoekresultaten vallen weg, waardoor potentiële websitebezoekers bij de concurrent terechtkomen. Dit heeft effect op je bedrijfsresultaat en kan funest zijn voor je imago. Kun je je voorstellen wat de impact op de verkoop van Amazon zou zijn als mensen ineens geen toegang meer hebben tot hun pagina’s via zoekmachines?

5. Redirects en canonical tags juist toepassen

Als je URL’s wijzigt, dan moet je altijd nadenken over redirects (omleidingen) en het bijwerken van canonical tags. Met een redirect leid je bezoekers om van een oude naar een nieuwe URL. Met een canonical tag laat je zoekmachines weten welke URL de voorkeur krijgt als dezelfde informatie op meerdere pagina’s te vinden is. Zo voorkom je dat de zoekmachine je website afstraft voor dubbele content. Een canonical tag gebruik je bijvoorbeeld als je zowel een mobiele als desktop versie hebt van eenzelfde pagina. Geef je de voorkeur aan de desktop versie, omdat deze gemiddeld meer bezoekers trekt, dan ken je een canonical tag toe aan de desktop versie.

Redirects

Het is belangrijk om nog vóór de website migratie alle redirects goed te inventariseren. Zonder een redirect zullen je website bezoekers een 404 foutpagina te zien krijgen bij het bezoeken van de oude URL. Daarnaast wordt eventuele opgebouwde autoriteit van de oude URL niet doorgegeven aan de nieuwe URL. Het negeren van redirects belemmert niet alleen je SEO inspanningen, maar zorgt dus ook voor ernstige navigatieproblemen voor potentiële klanten en terugkerende klanten.

Canonical tags

Het juiste gebruik van canonical tags kan helpen om dubbele content te verminderen en dingen te helpen verplaatsen na een migratie. Echter, waar redirects door zoekmachines als richtlijnen worden gezien, worden canonical tags eerder als suggesties gezien. Canonical tags zijn dus geen vervanging van redirects.

6. Geef een domeinnaam wijziging door aan de Google Search Console

Verandert je domeinnaam? Bijvoorbeeld van pureminds.org naar pureminds.nl. Geef dit dan door met de adreswijziging tool van Google Search Console. Voordat je verder gaat met deze stap is het belangrijk om 301 redirects in te stellen van je oude naar je nieuwe website. Zorg verder dat beide website (nieuw en oud) in Google Search Console geverifieerd zijn.

Vervolgens dien je een verzoek in. Hiermee vertel je Google dat de opgebouwde website autoriteit en rankings van je oude website doorgegeven moeten worden aan je nieuwe website en alle bijbehorende URL’s.

Volg hiervoor de volgende stappen:

  1. Ga naar de homepagina van Google Search Console
  2. Klik op de website die je wilt wijzigen
  3. Klik links in het menu op ‘instellingen’ en vervolgens op ‘adreswijziging’
  4. Volg de aanwijzingen van de tool

Let op!

  • Voor de overstap van http naar https hoef je geen adreswijziging door te geven.
  • Het kan even duren voordat je nieuwe website begint te ranken met de inhoud van je oude website na het indienen van een verzoek.

7. Check gedurende het hele proces op fouten

Het is belangrijk om in elke fase van een website migratie te controleren op fouten. Hiermee minimaliseer je onnodige risico’s met negatieve gevolgen. Een foutieve komma, een spelfout of fouten in de code kunnen een hoop problemen veroorzaken. Afgezien van de code, zijn er een hoop andere zaken die van invloed kunnen zijn op hoe je website presteert voor gebruikers en/of de website überhaupt wel te zien is in zoekmachines.

  • Inventariseer voor de migratie eventuele fouten zodat je weet waar je rekening mee moet houden tijdens de migratie.
  • Tijdens de migratie kun je deze fouten oplossen en controleren op nieuwe fouten die zijn ontstaan. Zo zorg je dat de lancering van de website soepel verloopt.
  • Ook na de lancering is het belangrijk om de prestaties van je website en de posities in zoekmachines te blijven monitoren. Door vroegtijdig problemen te achterhalen voorkom je eventuele grotere problemen.

8. Werk ook je off-page informatie bij

Ook buiten je website is er een hoop informatie dat moet worden bijgewerkt, vooral als je domeinnaam is veranderd. Denk aan Google Mijn Bedrijf vermeldingen, sociale-media profielen, bedrijvengidsen en meer.

Of het nu gaat om een ​​volledig herontwerp, een algemene herstructurering of kleinere aanpassingen: website migraties zijn een noodzakelijk en opwindend onderdeel voor de groei van je website. Met deze checklist zorg je voor een soepel migratieproces en een succesvolle lancering van je nieuwe website!

De meest voorkomende website migratie voorbeelden

Verandering domeinnaam

Soms is het nodig om van domeinnaam te veranderen. Redenen waarom je dit zou willen doen zijn:

  • Je merk- of bedrijfsnaam is veranderd – Deze reden spreekt voor zich. Je wilt herkenbaar zijn op het internet. Bij een nieuwe merk- of bedrijfsnaam hoort ook een nieuwe domeinnaam.
  • Je huidige domeinnaam past niet meer bij het aanbod van je website – Je dienstverlening of productaanbod kan met de tijd zijn veranderd, waardoor de domeinnaam niet meer de gewenste aansluiting biedt.
  • Als je meerdere websites wilt samenvoegen – Bijvoorbeeld als je meerdere websites hebt met soortgelijke producten. Of als je een concurrerende website hebt opgekocht die je wilt samenvoegen met je eigen website.
  • Er is een betere domeinnaam beschikbaar – Het kan voorkomen dat, bij het opzetten van je website, de gewenste domeinnaam niet beschikbaar was. Bijvoorbeeld met een variant op het origineel zoals ‘.org’ of ‘.net’ op het einde. Als je gewenste domeinnaam plotseling vrijkomt, met ‘.nl’ op het einde wil je daar gebruik van maken.

Wat de reden ook is…. Een verandering van je domeinnaam heeft een behoorlijke impact. Er komt meer bij kijken dan je denkt.

Een domeinnaam is een belangrijk onderdeel van SEO. Voer je deze verandering niet correct door, dan wordt je nieuwe domein als een totaal nieuwe website gezien door Google. Hierdoor verlies je de posities in zoekmachines die je hoogstwaarschijnlijk met veel tijd, geld en moeite hebt zien te verkrijgen. Zonde! Neem de tijd om je website goed over te zetten. Zo zorg je dat je de opgebouwde waarde doorgeeft aan het nieuwe domein.

Verandering in CMS of platform

Verander je van CMS of platform dan kan het zomaar zijn dat je URL structuur ook mee verandert. Met een migratiedocument maak je inzichtelijk welke URL’s moeten worden doorverwezen naar de nieuwe URL’s en houd je eventuele veranderingen in bestaande slugs bij.

Gaan er pagina’s verdwijnen? Maak vóór de migratie een duidelijk overzicht van de interne linkstructuur en zorg ervoor dat links naar verwijderde pagina’s verdwijnen, óf op zijn minst een 301 krijgen.

Een CMS migratie heeft vaak de meeste voeten in de aarde op SEO gebied. Wil je ook op SEO gebied een naadloze overgang van oud naar nieuw? Lees dan meer over ons SEO migratieplan.

Een switch van http naar https

Om je website van http naar https over te zetten heb je een SSL beveiligingscertificaat nodig. Bij een https website zijn de gegeven versleuteld, waardoor het voor hackers een stuk moeilijker wordt om privacygevoelige informatie te stelen. Alle websites die persoonsgegevens verwerken moeten volgens de AVG-wetgeving worden voorzien van een beveiligingscertificaat. Dit is al het geval als je in een contactformulier vraagt om een naam en telefoonnummer.

Je zou zeggen dat de meeste websites een SSL certificaat hebben, maar dit is bij slechts 25% van de websites het geval. Het overzetten van je http website naar een https heeft veel voordelen:

  • Veiligheid – Privacygevoelige gegevens zoals inlog- of betaalgegevens zijn veilig.
  • Vertrouwen – Websites met een SSL certificaat worden in browsers als veilig vermeld met een groen slotje. Dit stelt je bezoekers gerust.
  • Zoekmachineoptimalisatie – Google geeft websites met een SSL certificaat voorrang ten opzichte van HTTP websites. Dit heeft dus invloed op je positie in de zoekresultaten.

Als je overgaat van HTTP naar HTTPS moeten alle URL’s worden doorverwezen naar de nieuwe variant. Zo voorkom je dat je website dubbel wordt gepubliceerd.

Een redesign van een website

Het design van je website verandert. Vaak veranderen de menustructuur, categorieën en filters dan ook mee. In dat geval stel je een migratiedocument op waarbij je inzichtelijk maakt welke URL’s worden doorverwezen.

Verhuizen naar een nieuwe hosting provider

Er zijn talloze redenen om je website te willen verhuizen naar een andere hostingprovider. Dit wordt vaak aangeduid als providerwissel. Bijvoorbeeld wanneer je regelmatig te maken hebt met foutcodes zoals 503 en 404-errors die niet te verklaren zijn. Ondanks dat je website up to date is blijft het een ellende om je website in de lucht te houden. Een slecht functionerende website kost je geld en klanten.

Het verhuizen van een website verschilt sterk per website. Over het algemeen wordt dit gedaan door simpel gezegd alle bestanden en databases van de ene hostingprovider naar de andere hosting provider over te zetten. Dit proces gebeurt op verschillende manieren afhankelijk van je CMS systeem en je huidige provider. Websites die WordPress gebruiken hebben toegang tot veel gratis WordPress-migratie plugins die het migratieproces verzorgen en verzekeren dat alle essentiële beveiligings stappen worden doorlopen. Je kunt ook kiezen voor handmatig verhuizing naar een andere hostingprovider. Echter, hiervoor is wel enige technische kennis vereist.

Overleg dit met je hosting provider, vaak bieden zij dit ook als dienstverlening aan.

Ontdek onze resultaatgedreven aanpak

Voor organisaties die online winst willen maken.

Pure Minds samen naar resultaat