fbpx Skip to main content

Stel: je bent als ondernemer al een tijdje aan de weg aan het timmeren en de zaken lopen goed. Toch heb je het gevoel dat er meer te halen valt en ben je er van overtuigd dat jouw product of dienst voor een groter publiek interessant kan zijn dan het publiek dat je op dit moment bereikt. Je wilt meer mensen bereiken met jouw verhaal, maar weet niet zo goed hoe je dit kunt doen. Je denkt misschien aan een offline campagne, maar hebt ook hier en daar al gehoord dat het rendement van een offline actie erg lastig te meten is. Terwijl je online wat mogelijkheden bekijkt, besluit je op een gegeven moment om jouw product of dienst eens op te zoeken. Wat zie je: enkele concurrenten of soortgelijke aanbieders, maar jouw eigen website staat niet eens in de top 20!

Herken jij jezelf in dit verhaal? Je hoeft je niet te schamen hoor. Veel ondernemers doen immers het liefste waar ze goed in zijn (ondernemen) en vergeten dan nog wel eens om hun website bij te houden en zo te werken aan een goede ranking. Hoewel een gezonde onderneming natuurlijk ook heel belangrijk is als je wilt groeien, is een goede online vindbaarheid tegenwoordig één van de bouwstenen van zakelijk succes. Jij wilt een groot publiek aanspreken of de juiste mensen bereiken via een toppositie zoekmachines? Begin met ranken!

Hoe kom je bovenaan de zoekresultaten in Google?

Net als bij andere uitdagingen in het leven zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Er zijn dan ook verschillende manieren waarop jij met jouw onderneming bovenaan Google kunt verschijnen. We zetten de vier belangrijkste manieren voor je op een rijtje:

  • Google Mijn Bedrijf
  • Google Ads
  • Organisch ranken in Google
  • Google Shopping

Google Mijn Bedrijf

Heb je een fysieke locatie waar consumenten jouw product of dienst kunnen afnemen en wil je het lokale verkeer richting jouw zaak een boost geven? Dan is het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf profiel zeker de moeite waard!

Aangezien Google voor de meeste mensen dé bron van informatie is, ga je er waarschijnlijk niet raar van opkijken als we zeggen dat Google ook dé plek is waar consumenten zich oriënteren tijdens hun aankoopproces. Wanneer consumenten naar een product of globale dienstomschrijving zoeken, laat Google regelmatig suggesties zien van bedrijven in de buurt. Dit kan in de vorm van een kaart waar een aantal ondernemers op aangegeven staan, maar ook in de vorm van een bedrijfsvermelding. Deze bedrijfsvermelding hebben we allemaal wel eens voorbij zien komen: een groot paneel aan de rechterzijde van de zoekresultaten waar een specifiek (lokaal) bedrijf + de belangrijkste info over dat bedrijf getoond wordt. Deze plek kan van jou zijn, mits je een Google Mijn Bedrijf profiel aanmaakt.

Google Mijn Bedrijf vermelding

Zoals je in de afbeelding kunt zien, zijn er binnen Google Mijn Bedrijf veel kansen die je kunt benutten om jouw bedrijf vooral lokaal beter vindbaar én zichtbaar te maken. Zo kun je in jouw profiel onder andere de volgende informatie kwijt:

  • Adresgegevens
  • Website
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden
  • Een korte beschrijving van jouw bedrijf
  • Foto’s

Met een Google Mijn Bedrijf profiel stel je klanten of bezoekers daarnaast in staat om een review achter te laten. Zo werk je naast je vindbaarheid ook nog eens aan het bewijzen van je betrouwbaarheid!

Een Google Mijn Bedrijf profiel instellen doe je in 6 eenvoudige stappen. Benieuwd welke stappen dit zijn? Lees dan onze blog over Google Mijn Bedrijf.

Google Ads

In de marketingwereld spreken we over het algemeen van twee manieren waarop je jouw vindbaarheid in een zoekmachine kunt verbeteren: organisch ranken en betaald ranken. Op organisch ranken komen we later in deze blog terug, voor nu gaan we ons richten op betaald ranken. Betaald ranken houdt in dat je door middel van adverteren (waar je dus voor betaald) een toppositie in een zoekmachine koopt. Dergelijke advertenties verschijnen vaak boven én onderaan een resultatenpagina en zijn eenvoudig te herkennen aan de dikgedrukte tekst “Advertentie” die voor de kop van de advertentie staat.

Hoewel je door te adverteren in Google al min of meer verzekerd bent van een goede positie, betekent dat nog niet direct dat je de nummer 1 positie zult krijgen. Jouw positie hangt af van het bedrag dat je biedt voor die positie. Maak je geen zorgen: je hoeft niet telkens wanneer jouw advertentie op iemand zijn beeldscherm verschijnt handmatig een bod in te voeren, dit doet Google gelukkig automatisch. Wat je wel moet/kunt doen is aangeven wat jij maximaal voor een klik wilt betalen. Google zal op basis van jouw budget en instellingen aan de slag gaan met het realiseren van een zo hoog mogelijke ranking. Wil je meer lezen over adverteren in zoekmachines (SEA)? Lees dan hier verder.

Organisch ranken in Google

Een gratis, maar ook tijdrovende manier om bovenaan in Google te komen, is organisch ranken. Organisch ranken klinkt heel spannend, maar eigenlijk betekent het niets anders dan op een natuurlijke (organische) manier naar een toppositie in een zoekmachine te groeien. Hoe je dit doet? Door sterke content te schrijven die je baseert op een zoekwoorden analyse. Door goede content te schrijven en daarnaast ook te letten op de algemene kwaliteit van je website, zul je zien dat je langzaam maar zeker omhoog klimt in de resultaten van de termen die belangrijk zijn voor jouw onderneming.

Op het gebied van SEO kun je het kort gezegd zo gek maken als je zelf wilt. In deze blog lees je alles wat je moet weten over SEO en de zaken waar je in het bijzonder op moet letten.

Google Shopping

Verkoop je jouw producten niet alleen in een fysieke winkel, maar ook online? Of heb je juist alleen een webshop waarin je producten aanbiedt? Met Google shopping zorg je ervoor dat deze producten bovenaan de zoekresultaten verschijnen

Je bent vast zelf ook wel eens een Google Shopping overzicht tegengekomen. In deze balk bovenaan de zoekresultaten (of rechts er van) adverteren verschillende aanbieders met producten die relevant zijn voor jouw zoekopdracht. Net als bij de reguliere zoekadvertenties waar we het hierboven al over hadden, betaal je bij een shopping advertentie ook alleen wanneer iemand op jouw product klikt.

Wil jij met jouw producten gaan adverteren in Google Shopping? Let er dan op dat je prijs goed concurreert met andere aanbieders. In een Shopping ad komt de prijs prominent naar voren, dus als jouw prijzen boven die van concurrenten liggen, kun je er voorzichtig van uitgaan dat jouw ads weinig zullen opleveren. Meer weten? Lees dan hier verder.

Ook jij kunt bovenaan in Google komen!

Nu je gelezen hebt hoe ook jij bovenaan in Google terecht kunt komen, is het tijd om aan de slag te gaan. Klinkt het toch als té veel werk en wil jij je vooral bezighouden met ondernemen? Bij Pure Minds zorgen we er graag voor dat jouw website een top positie krijgt binnen Google. We helpen je ook met veel plezier met het versterken van jouw lokale SEO! Zo zorg je er naast een top ranking in Google ook binnen no-time voor dat iedereen in jouw regio je weet te vinden.

Hulp nodig bij je promotionele planning?

Stuur een mail naar info@pureminds.nl of bel naar +31 45 369 0530

Pure Minds samen naar resultaat