fbpx Skip to main content

Google Trends is een handige tool voor iedereen die weleens op zoek is naar inspiratie of actualiteiten om op in te haken. De tool laat je namelijk zien waar, wanneer en hoeveel er naar bepaalde onderwerpen gezocht wordt. Dit maakt het een essentiële tool voor iedere marketeer die marketingplannen en contentkalenders samenstelt.

Wanneer je Google Trends voor het eerst opent, kun je jezelf echter afvragen waar je nu precies naar aan het kijken bent. Er komen veel tabellen en grafieken voorbij, waardoor het soms even puzzelen is om te achterhalen wat deze informatie je kan opleveren. In deze blog leggen we je uit hoe jij Google Trends met succes kunt inzetten voor jouw marketingplanning.

Welke informatie kan ik uit Google Trends halen?

Als marketeer of content creator kun je Google Trends op twee manieren gebruiken: enerzijds als planningstool om te achterhalen welke voor jou belangrijke onderwerpen wanneer “populair” zijn; anderzijds als ideeënmachine waaruit je inspiratie kunt halen voor aanhakers. Hiermee loont de tool zich voor zowel de korte als de lange termijn en is het eigenlijk wel een must voor iedere storyteller.

Als planningstool geeft Google Trends je informatie over de periodes waarin bepaalde onderwerpen populair zijn. Zit je bijvoorbeeld in een seizoensgebonden branche? Dan zal Google Trends je exact kunnen laten zien wanneer jouw seizoen begint en eindigt. Is jouw branche niet seizoensgebonden? Dan zou Google Trends je toch zomaar handige (en misschien wel onverwachte) trends kunnen laten zien in het zoekverkeer rondom jouw focusthema’s. Misschien kom je er wel achter dat jouw branche toch meer afhankelijk is van de seizoenen als je bij voorhand dacht.

Gebruik je Google Trends om actuele onderwerpen te vinden waarover je content kunt creëren? Dan kun je de tool zien als een soort real-time inhaakkalender. 

Waar vind ik de informatie die ik nodig heb in Google Trends?

Zodra je landt op de homepagina van Google Trends zie je direct enkele trending topics voorbij komen. De topics die je hier ziet zijn vaak gerelateerd aan evenementen die op dat moment plaatsvinden of items die op dat moment groot in het nieuws zijn. Als je deze thema’s interessant vindt, kun je hier gerust eens doorheen klikken. Zoals met veel homepagina’s echter het geval is verlaten wij hem weer snel en gaan we verder naar de plek waar voor ons de meest relevante informatie staat. Hoe je op deze plek komt, hangt af van de informatie waar je naar op zoek bent. 

Zoek je actualiteiten die je op korte termijn kunt gebruiken? Klik dan in de bovenste balk op “Nu trending”. Op deze pagina vind je een overzicht van de onderwerpen die de afgelopen dagen trending waren. Heel handig: Google presenteert de onderwerpen op dagbasis. Heb je bijvoorbeeld een bepaald onderwerp fris in je geheugen staan, maar weet je niet meer precies wanneer je er voor het eerst over gehoord hebt? Door hier je onderwerp te zoeken voorkom je dat je een inhaker gaat maken over een onderwerp dat anderhalve week geleden relevant was.

Nu trending- Google Trends

Wil je Google Trends op een strategische manier gebruiken? Dan klik je in de bovenste balk op “Ontdekken”. Je landt nu op een pagina waar je per zoekterm een overzicht met handige informatie kunt krijgen over de populariteit en seizoensgebondenheid van de zoekterm.

Super handig aan deze tool is dat je ook zoektermen met elkaar kunt vergelijken. Focust jouw content zich bijvoorbeeld op diverse zoekwoorden? Dan kun je hier zien welke zoekwoorden het meest populair zijn en op welk moment in het jaar zij historisch gezien hun piek bereiken.

Google Trends - Ontdekken

Als je Google Trends vanuit Nederland gebruikt is de kans groot dat alle gegevens die in beeld verschijnen automatisch op de Nederlandse markt gebaseerd zijn. Voor de meeste Nederlandse marketeers zal dit geen probleem zijn, maar wanneer jouw opdrachtgever zich ook op buitenlandse markten richt is het wel zo handig als je hier ook trends uit die betreffende landen kunt vinden. Gelukkig kun je er zowel in je zoektermonderzoek als in het overzicht met trending onderwerpen voor kiezen om de trends van andere landen te zien.  Binnen het zoektermonderzoek kun je zelfs een onderscheid maken tussen de diverse zoekmachines van Google (zoeken, afbeeldingen, nieuws, etc…) én diverse categorieën.

Deze laatste filteroptie biedt trouwens nog een extra mogelijkheid om handige actualiteiten te vinden. Als je namelijk een categorie selecteert zonder een zoekterm in te voeren, vind je onderaan de pagina een overzicht met topics die binnen deze categorie populair zijn. Helaas werkt dit algoritme van Google nog niet optimaal en staan er nog veel irrelevante onderwerpen in dit overzicht op categoriebasis. Voor de beste resultaten vul je dan ook gewoon een zoekterm in.

Wat vertelt de informatie uit Google Trends mij?

De naam van de tool verraadt het al een beetje, maar Google Trends stelt je in staat om trends te herkennen binnen de onderwerpen die belangrijk zijn voor jouw business. De daadwerkelijke topics vertellen je wat er op dit moment speelt in Nederland: welke onderwerpen zijn het gesprek van de dag en waar zoekt de Nederlander momenteel veel naar. Vaak zijn dit thema’s die in het nieuws of in de politiek spelen. Zie dit als een dagelijks geüpdatete pot met onderwerpen om content over te maken, al dien je natuurlijk wel zelf te besluiten of de onderwerpen relevant genoeg zijn voor/ passen bij je onderneming.

Het trendoverzicht rondom de zoektermen die je zelf opgeeft laat je zien op welke momenten deze termen “pieken” in populariteit, in welke regio’s ze het populairst zijn en welke andere termen en onderwerpen gerelateerd zijn aan de opgegeven zoekterm. Deze inzichten helpen je met het inrichten van je marketing- en contentkalenders en maken inzichtelijk wanneer welke onderwerpen extra aandacht verdienen. Ook stellen ze je in staat om beter te kunnen plannen. Wil je immers dat jouw Google Ads campagne up and running is op het moment dat jouw focus onderwerpen het populairst zijn, dan zul je op tijd moeten beginnen met het voorbereiden van de campagne. 

Hoe vaak moet je Google Trends gebruiken?

Hoe vaak je Google Trends moet gebruiken hangt volledig af van de wijze waarop je de tool gaat inzetten. Gebruik je het om topics te vinden waarover je op korte termijn content kunt maken? Dan raden wij aan om de tool zeker 2x per week te openen, met als vuistregel dat je hem vooral zo vaak moet gebruiken als voor jou relevant is. Ben jij dag in dag uit op zoek naar onderwerpen om over te schrijven? Dan kun je hem gerust dagelijks openen. Onze ervaring leert echter dat topics vaak meerdere dagen blijven hangen. Tenzij je dus altijd de eerste wilt zijn die inhaakt op een onderwerp, kom je met twee keer per week goed uit. 

Ga je Google Trends gebruiken om bepaalde zoektrends te identificeren? Dan hoef je de tool bij lange na niet zo vaak te gebruiken. Wil je écht dicht op de trends blijven zitten, dan kun je 1x per maand naar de trends kijken om te zien of er veranderingen zijn en of bepaalde pieken al in gang gezet zijn. Aangezien je tijdens de analyse echter gebruik kunt maken van diverse jaren aan data, weet je vaak al wanneer de piek ongeveer zal starten. Als je de trends 1x per kwartaal in de gaten houdt, zit je in de meeste gevallen dan ook meer dan goed. 

Hulp nodig bij je promotionele planning?

Stuur een mail naar info@pureminds.nl of bel naar +31 45 369 0530

Pure Minds samen naar resultaat