fbpx Skip to main content

Koningsdag is niet alleen een van de meest feestelijke dagen in Nederland, maar is ook een gouden (met oranje tint) kans voor jouw bedrijf om hierop in te spelen en jouw merk in de schijnwerpers te zetten! Of je nu een klein bedrijf runt of al een gevestigde naam hebt in de sector of in de omgeving, Koningsdag biedt ieder jaar tal van mogelijkheden om je marketingstrategie een boost te geven. Spreek jouw doelgroep aan op een speelse en oranje wijze, en zorg ervoor dat er over jouw merk gesproken wordt. Hoe je dat het beste kunt doen? Wij hebben een aantal tips voor je geschreven om op tijd aan de slag te gaan zodat je jouw bedrijf in de spotlight kunt zetten op Koningsdag!

Voorbereiding, plannen en het vastzetten van KPI’s zijn key

Voordat je volledig in de Koningsdag gekte duikt, is het essentieel om een sterk plan te hebben. Begin met het definiëren van je doelen voor Koningsdag. Wil je meer verkeer naar je website leiden, de verkoop verhogen of simpelweg de betrokkenheid van je doelgroep vergroten? Zodra je doelen zijn vastgesteld, is het tijd om je Koningsdag strategie te bedenken en plannen. Bedenk welke content je gaat delen op sociale media, hoe je je website en andere online platforms gaat aanpassen en eventueel welke speciale aanbiedingen je wilt promoten. Vergeet ook niet om KPI’s (Key Performance Indicators) te bepalen om het succes van je Koningsdag campagnes te meten. Door vooraf goed te plannen en duidelijke doelen te stellen, ben je beter voorbereid om het maximale uit Koningsdag te halen voor je bedrijf. Later kun je dan ook terugkijken naar de resultaten en deze gebruiken voor de komende jaren.

Spreek je doelgroep aan

Op Koningsdag draait alles om verbinding en het gemeenschapsgevoel. Het is een dag waarop mensen samenkomen om te vieren en te genieten van allerlei festiviteiten. Als bedrijf is dit het perfecte moment om een emotionele connectie met je doelgroep op te bouwen. Laat zien dat jij Koningsdag meeviert en samen met hen het ultieme feestje wilt bouwen. Denk bijvoorbeeld aan een Koningsdag event, een speciale oranje aanbieding en veel “oranje” content op al jouw kanalen: e-mail, website, socials en noem maar op!

Gebruik het oranje-effect

Laten we het eerst hebben over de kracht van oranje. We weten allemaal dat het de kleur van Nederland is en natuurlijk de kleur van Koningsdag, dus waarom zou je er niet van profiteren? 🧡​ Update je website, sociale media-profielen en advertenties met een vleugje oranje om die feestelijke sfeer te omarmen. Het trekt zeker de aandacht van je publiek. Maar denk ook eens aan oranje accessoires, decoratie in jouw winkel én zelfs een oranje outfit voor je medewerkers. Zo laat je niet alleen zien dat je deze feestdag werkt, maar ook meeviert!

Zet jouw merk in de oranje-spotlight

Koningsdag is de perfecte gelegenheid om je merk te laten zien aan een breder publiek. Je kunt je merk eenvoudig in de spotlight zetten door bijvoorbeeld een speciaal ‘Koningsdag-event’ te organiseren of speciale aanbiedingen in te zetten die alleen die dag geldig zijn. Of je begint juist al een week van tevoren met het promoten van diverse Koningsdagacties, waardoor je klanten vooraf al naar je website of winkel trekt. Belangrijk is dat je ervoor zorgt dat je opvalt tussen alle oranje festiviteiten en acties. Doe dus niet wat de concurrentie ook doet, maar denk out of the box. Verras je klanten en potentiële klanten!

Maximaliseer je social media bereik

Social media is je beste vriend voor en op Koningsdag, want dit is dé plek waar het allemaal gebeurd. Iedereen deelt foto’s van hun oranje outfits, Koningsdagtradities of houdt zijn/haar favoriete bedrijf in de gaten voor oranje-acties.Dat is voor jou een reden om mee te doen en je socials oranje te laten kleuren. Laat bijvoorbeeld je medewerkers in hun mooiste oranje outfit zien of die ene Koningsdag aanbieding die alleen rondom Koningsdag geldig is. Je kunt er ook voor kiezen om met (een van) je producten of services een grappige post te maken in het teken van Koningsdag. Er zijn tal van bedrijven die dit effectief inzetten, en 1 ding weet je dan zeker: er zal over jouw bedrijf gesproken worden! Vergeet ook niet om hashtags te gebruiken die op dat moment écht populair zijn, zoals #Koningsdag, #Kingsday en #OranjeBoven. Deze hashtags zorgen voor een groter bereik en meer interactie op je posts. Verkoop je geen producten of heb je geen winkel, maar wil je wel meedoen aan deze Koningsdag-gekte? Organiseer dan een oranje-borrel of een netwerkevent met als thema: oranje. 🧡

Haak in op de feestelijke sfeer met e-mailmarketing

Last but not least, e-mailmarketing kan een krachtig hulpmiddel zijn om in te spelen op de feestelijke sfeer van Koningsdag. Stuur je abonnees een speciale Koningsdag nieuwsbrief met exclusieve kortingen, giveaways en andere oranje content die past bij de festiviteiten.
Let op, je zal niet de enige zijn die een e-mail uitstuurt. Het is dus belangrijk om vooraf een planning te maken, wat, wanneer en hoe vaak je een e-mail aanstuurt. Stuur je abonnees alleen op de dag zelf een e-mail of breng hen al een week van tevoren op de hoogte van wat ze mogen verwachten tijdens Koningsdag, zo hebben ze iets om naar uit te kijken. Je abonnees ontvangen dus waarschijnlijk al meer mails deze periode, dus zorg ervoor dat je e-mail opvalt. Je wilt natuurlijk dat je klanten de mail van jou wel openen.

Meet je oranje succes

Na een succesvolle Koningsdag campagne is het belangrijk om de resultaten te meten en te evalueren om inzicht te krijgen in wat wel en niet heeft gewerkt. Analyseer de betrokkenheid, zoals likes, reacties, shares en klikken, om te zien welke content het meest effectief was. Kijk ook naar de conversiecijfers om te bepalen of je campagne heeft geleid tot daadwerkelijke acties, zoals websitebezoeken, aanmeldingen of aankopen. Gebruik deze inzichten om je toekomstige Koningsdag marketingstrategie te verbeteren en nog meer succes te behalen in de komende jaren.

That’s it! Met deze tips ben je helemaal klaar om Koningsdag te rocken met je marketingstrategie. Laat die oranje ballonnen maar komen!

Wil je sparren over een effectieve Koningsdag marketingstrategie? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met je mee!

Hulp nodig bij je Koningsdag planning?

Stuur een mail naar info@pureminds.nl of bel naar +31 45 369 0530

Pure Minds samen naar resultaat