fbpx Skip to main content

De dag van de liefde staat weer voor de deur. Naar verwachting worden er dit jaar wereldwijd miljarden aan omzet gerealiseerd voor Valentijnsdag. Dat is een grote kans voor alle merkbouwers om leads te genereren en de functionaliteit van sites te testen. Met deze 7 ijzersterke tips kun je het meeste uit je Valentijnsdag campagne halen en je verkopen nog een last minute boost geven.

Creëer een romantische sfeer

Voor een succesvolle Valentijnscampagne heb je beeldmateriaal nodig dat hierop aansluit. Denk bijvoorbeeld aan het juiste design waarmee je een romantische sfeer kunt creëren. Het is waardevol om gebruik te maken van de kleuren rood en wit en om jouw product een opvallende rol te laten spelen. Daarnaast zou je begeleidende afbeeldingen zoals hartjes, rozen, bloemblaadjes of cadeauverpakkingen kunnen gebruiken om het romantische effect van je product of dienst te onderstrepen. Voeg bijvoorbeeld Valentijnsafbeeldingen toe aan de homepagina en verander afbeeldingen of banners voor online campagnes. Wees creatief en tover een glimlach op de gezichten van je klanten!

marketing tips valentijnsdag

Wees creatief op social media

Social media en Valentijnsdag zijn een match made in heaven. Om de liefde in de kijker te zetten kun je op verschillende manieren social media kanalen betrekken in je campagne. Denk aan social posts die perfect bij je merk passen, een speciaal logo of een speciale omslagfoto en natuurlijk kun je advertenties gebruiken. Je kunt ook een wedstrijd organiseren waarin je aan jouw volgers vraagt om hun meest inspirerende liefdesverhalen te delen. Deze kun je dan weer delen in de stories. Op deze manier creëer je meer engagement met je trouwe volgers.

Wil je tevens nieuwe mensen proberen te bereiken met jouw social media posts? Maak dan gebruik van hashtags! Wanneer mensen zoeken op een bepaalde hashtag en jouw post bovenaan bij de resultaten verschijnt, kun je de aandacht trekken van potentiële klanten. Kies hierbij voor hashtags die perfect aansluiten bij jouw doelgroep. De kans dat een volger converteert naar klant neemt dan sterk toe. Voorbeelden van populaire hashtags zijn:

#valentijn #valentijnsdag #valentinesday #valentineday #myvalentine #vday #valentines #liefde #vierdeliefde #valentijnscadeau #allesisliefde #alleenmaarliefde

Zit je in e-commerce? Laat dan een Valentijns retargeting campagne lopen. Wist je dat dit ook via Pinterest kan?

marketing tips valentijnsdag

De piekdagen voor aankopen voor Valentijnsdag vallen tussen 7-11 februari!

Maak gebruik van e-mailmarketing

Er is geen beter moment te bedenken voor een e-mailcampagne dan Valentijnsdag. Dit is hét moment voor jouw organisatie om je klanten te belonen en te bedanken. Verklaar de liefde en neem de moeite om een aansprekende e-mail te versturen over je Valentijnscampagne. Het liefst gesegmenteerd en gepersonaliseerd, want dat biedt net dat beetje extra voor de ontvanger.

  • Inspireer je lezer. Een nieuwsbrief is het ideale middel om op een leuke manier Valentijns content te delen, zonder een direct commercieel doel. Je kunt je producten of diensten onder de aandacht brengen en je lezers met romantische ideeën inspireren. Als het goed bij je doelgroep past deel je bijvoorbeeld lekkere recepten, creatieve interieur ideeën of tips voor Valentijnsdag waarmee je product in de spotlight gezet wordt. Wees lekker creatief en geniet van alle kansen die je kunt benutten.
  • Geef een cadeau tip! De dag van de liefde biedt kansen voor veel merken om extra omzet te genereren. Heb je producten die je als Valentijnscadeau zou kunnen tippen? Denk goed na over wat het beste bij jouw doelgroep past en maak dan deze producten zo aantrekkelijk mogelijk. Deze kun je dan met een nieuwsbrief promoten.
marketing tips valentijnsdag
  • Geef een kortingsactie. Valentijnsdag is een dag waarbij veel mensen zichzelf of hun dierbare net even extra willen verrassen en verwennen. Een leuke korting kan goed werken: we willen immers toch allemaal wel eens een goede deal scoren? De piekdagen voor aankopen voor Valentijnsdag vallen tussen 7-11 februari. Dus deze e-mail kun je enkele dagen daarvoor versturen.
  • Organiseer een weggeef actie. Geef je klanten bijvoorbeeld de kans om gebruik te maken van gratis verzending. Er zal eerder en sneller een beslissing gemaakt worden, omdat deze actie maar een bepaald aantal dagen duurt. Je kunt bijvoorbeeld ook een gratis inpakservice aanbieden. Het is niet alleen een aardig gebaar, je klanten zijn sneller geneigd om in de toekomst meer cadeaus te kopen. Mits het ingepakte cadeau er goed uitziet natuurlijk.

Optimaliseer je SEA campagnes

Jouw SEA campagnes verdienen vast wat liefde en aandacht. Je kunt jouw zoekadvertenties tijdelijk versterken met een romantische sfeer door beeld extensies te gebruiken. Naarmate Valentijnsdag dichterbij komt pas je de advertentieteksten ook aan zodat ze perfect aansluiten bij de rest van de campagnes. Mensen zijn op zoek naar Valentijnscadeaus voor hun dierbaren, dus zorg ervoor dat je advertenties zoekwoorden bevatten die waarschijnlijk gebruikt worden om jouw producten te vinden. Adverteer bijvoorbeeld algemeen op ‘cadeaus Valentijnsdag’ om een oriënterend gericht publiek te bereiken. Maak daarnaast sitelinks en promotie-extensies aan waarin je de Valentijnsactie communiceert.

Bedenk wie de doelgroep is

De meeste koppels zullen Valentijnsdag vieren, maar er zijn natuurlijk ook singles en mensen die anti-Valentijnsdag zijn. Je kunt hen aanspreken door campagnes of mails te sturen met de boodschap “Wie heeft er een Valentijn nodig als je voor jezelf ook iets leuks kunt kopen?” De boodschap is dan algemener, want iedereen mag zichzelf wel eens verwennen met een cadeautje, of je nu in een relatie zit of nog lekker single bent. Daarnaast gebruiken we Valentijnsdag steeds meer om ook onze ouders, grootouders, een goede vriendin of collega extra in de watten te leggen. Je kunt hier op inspelen met een algemene actie, want iedereen verdient een beetje liefde!

Gebruik up- en cross-selling

In e-commerce is het gemakkelijk om gebruik te maken van up- en cross-selling. Up-selling betekent dat je het totale orderbedrag probeert te verhogen. In cross-selling bied je meer gerelateerde producten aan. Laat tijdens Valentijnsdag diverse opties zien bij cross-selling, zodat je klanten het product kiezen dat het beste bij hun past om cadeau aan zichzelf of aan een ander te geven. Benoem bij diverse producten eventueel nog leuke upsell producten die perfect passen bij Valentijnsdag. Overtuig hen ervan dat dit product precies is wat ze nodig hebben en zorg ervoor dat klanten deze producten gemakkelijk in hun winkelmandje kunnen toevoegen.

Gebruik influencermarketing

Influencermarketing geeft je bedrijf meer naamsbekendheid en zeker rondom een periode zoals Valentijnsdag. Geliefden gaan dan al snel online op zoek naar een mooi cadeau om aan elkaar te geven. Social media platforms zoals Instagram en TikTok zijn erg populair voor het vinden van het ideale cadeau. Dé perfecte gelegenheid dus om influencers extra reclame te laten maken voor jouw product! We delen hier een aantal tips & voordelen met je:

  • Je hoeft zelf geen beeld of advertentie te maken, dat doet de influencer voor je.
  • Zorg voor een mooi pakketje dat een romantische uitstraling heeft voor Valentijnsdag. De kans is namelijk groot dat de influencer een ‘unboxing’ video maakt. Jouw verpakking en product moeten dan natuurlijk top uitzien!
  • De influencer dient een afspiegeling van jouw ideale klant te zijn. Zorg er dus voor dat het imago van de influencer perfect aansluit bij jouw doelgroep.
  • Benader trouwe klanten die aan het door jouw opgestelde profiel voldoen. Zij maken vast met liefde extra reclame voor je.
  • Heb je een klein bedrijf? Geen zorgen. Influencers hoeven niet altijd veel geld te kosten. Er zijn ook veel micro influencers die voor een klein bedrag of met een barterdeal reclame maken.
  • Maak afspraken met de influencer hoe de deal gaat verlopen. Dit kun je samenvatten in een briefing. Denk aan: het taggen van jouw bedrijf, een eventuele boodschap die de influencer moet overbrengen, de sfeer waarin je de advertentie graag zou willen zien én niet onbelangrijk, of jij de gemaakte content later ook mag gebruiken.

Hulp nodig bij je promotionele planning?

Stuur een mail naar info@pureminds.nl of bel naar +31 45 369 0530

Pure Minds samen naar resultaat