fbpx Skip to main content

Met een marktaandeel van boven de 95% is Google dé plek waar je met jouw merk of product gevonden wilt worden. Een top-10 positie in de Google Ranking en een bedrijfsvermelding in zowel de zoekmachine als Google Maps zorgen gegarandeerd voor meer bezoekers, maar hoe zorg je er eigenlijk voor dat je gevonden kunt worden op Google?

Het realiseren van betere rankings op Google is een wetenschap waar honderden boeken over geschreven zijn vol uiteenlopende tips. Wat veel van deze boeken echter vaak vergeten, zijn de ingrediënten die je nodig hebt voor een sterke basis in Google. We gaan ons in deze blog dan ook niet richten op de dingen die jij moet doen om jouw ranking te verbeteren. In plaats daarvan gaan we ons richten op de bouwstenen die jij nodig hebt om überhaupt gevonden te worden in Google.

Wat heb je nodig om goed gevonden te worden op Google?

  • De basis: Google Mijn Bedrijf
  • Het plan: Jouw online strategie
  • De catalogus: Jouw website
  • Het uithangbord: Social Media
  • Het bewijs: Recensies en keurmerken

Google Mijn Bedrijf

Normaal gesproken zou een plan als dit beginnen met het bepalen van een online strategie. Omdat het realiseren van een Google Mijn Bedrijf vermelding echter zo belangrijk is, mag deze stap van ons nog iets eerder aan bod komen.

Voor de meeste consumenten is de Google zoekmachine dé plek waar ze zich oriënteren en waar ze informatie zoeken tijdens de customer journey. Als bedrijf wil je natuurlijk zo prominent mogelijk aanwezig zijn in deze zoektocht. Google Mijn Bedrijf stelt je in staat om precies dat te doen. Let op! Google Mijn Bedrijf is alleen geschikt voor bedrijven met een fysieke winkel/locatie.

Gratis

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google die bedrijven helpt om (met name lokaal) beter gevonden te worden in de Google zoekmachine en Google Maps. Kort gezegd zorg je er met Google Mijn Bedrijf voor dat jouw bedrijf zichtbaar wordt in Google Maps en verzorg je een compleet plaatje met bedrijfsinfo als iemand je bedrijfsnaam, of een lokaal georiënteerde term zoekt. Grote kans dat je een paneel als deze wel eens tegengekomen bent:

Google Mijn Bedrijf vermelding

Zoals je ziet biedt Google Mijn Bedrijf je veel kansen waarmee jouw onderneming beter vindbaar wordt binnen Google. Nadat je aan Google bewezen hebt dat je de de eigenaar bent van jouw bedrijf, kun je aan de slag met het vullen van jouw bedrijfsprofiel. Zo kun je onder andere de volgende informatie plaatsen in jouw bedrijfsvermelding:

  • Adresgegevens
  • Website
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden
  • Een korte beschrijving van jouw bedrijf
  • Foto’s

Naast de bovenstaande info die jij zelf kunt toevoegen, stel je via Google Mijn Bedrijf ook je klanten in staat om een review achter te laten. Je kunt zelfs een link naar jouw persoonlijke review omgeving ophalen die je eenvoudig kunt gebruiken in je after-sales traject!

Het instellen van Google Mijn Bedrijf doe je in 6 eenvoudige stappen? Benieuwd welke stappen dit zijn? Lees dan onze blog over Google Mijn Bedrijf.

Jouw Online Strategie

Nu je Google Mijn Bedrijf profiel zo compleet mogelijk ingevuld is, gaan we naar de rest van jouw online strategie kijken. Een Mijn Bedrijf vermelding is immers handig voor lokale consumenten, maar als je ook buiten je eigen regio vindbaar wilt zijn, is er meer werk aan de winkel. Een online strategie kan uit eindeloos veel verschillende aspecten bestaan, dus voor nu richten we ons op de onderdelen die de meeste invloed hebben op de manier waarop je gevonden wordt op Google. Wil je meer weten over de andere facetten van een online strategie? Bekijk dan onze diensten en neem vrijblijvend contact met ons op!

Wil je beter gevonden worden in Google? Dan is het belangrijk om de volgende zaken in orde te hebben binnen jouw online strategie:

  • Zoekwoorden onderzoek
  • SEO
  • SEA

Een zoekwoorden onderzoek

Een goede online strategie begint met een goed uitgevoerd zoekwoorden onderzoek. In dit onderzoek ga je door middel van verschillende tools aan de slag met het zoeken naar termen die er voor jouw bedrijf toe doen. Op basis van de maandelijkse zoekvolumes die bij bepaalde termen horen, stel je een lijst samen met de woorden die enerzijds voor resultaat kunnen zorgen en anderzijds ook bij jouw onderneming passen. Deze zoekwoorden gelden in de rest van je strategie als hét uitgangspunt voor de content die op je website komt. Wil je weten hoe je een sterke zoekwoorden analyse uitvoert? Lees dan deze blog!

SEO

SEO (search engine optimization) is de verzamelnaam voor alle werkzaamheden die je uitvoert om jouw webpagina’s beter te laten ranken in Google. Goede SEO begint altijd met een zoekwoorden onderzoek. Op basis van de zoektermen die je in dit onderzoek tegenkomt, ga je aan de slag met het schrijven van content. Maak aparte pagina’s voor zoekwoorden met een hoog zoekvolume en zorg ervoor dat jouw website voor zowel bezoekers als Google duidelijk in elkaar zit. Als de mix klopt zul je zien dat jouw pagina’s langzaam maar zeker omhoog klimmen in de zoekresultaten van Google.

Ook op het gebied van SEO kun je het zo gek maken als je zelf wilt. In deze blog lees je alles wat je moet weten over SEO 😄.

SEA

Er zijn over het algemeen twee manieren om beter gevonden te worden op Google. De eerste (SEO) hebben we zojuist behandeld. Waar SEO (over het algemeen) gratis is, moet je voor de tweede optie betalen. SEA (search engine advertising) is in feite niets anders dan adverteren binnen een zoekmachine. In Google zie je deze advertenties op meerdere manieren terug. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een “reguliere” zoekadvertentie, maar is het ook mogelijk om te adverteren met je producten in een “shopping” advertentie.

Een goede SEA campagne start met, jawel hoor, een goede zoekwoorden analyse. De zoekwoorden die je gevonden hebt vormen de basis voor jouw zoekadvertenties en bepalen dus onder andere wie jouw advertenties te zien krijgen.

We kunnen ons voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet en wel wat hulp kunt gebruiken met het opzetten van jouw SEA campagnes. Onze online marketeers staan daarom klaar om jou te helpen met het maken van knallende campagnes.

Een goede website

Hoewel het dankzij Google Mijn Bedrijf geen must is om in Google gevonden te worden, kan een website afhankelijk van jouw type bedrijf wel erg handig zijn. Daarnaast stelt het hebben van een website je in staat om content te maken en te delen aan de hand waarvan consumenten je kunnen vinden binnen Google.

Een goede website is snel, bevat alle info die consumenten nodig hebben om voor jou te kiezen én is zodanig opgebouwd dat iemand zonder al te veel verstand van zaken kan vinden wat hij of zij nodig heeft. Vooral dit laatste is iets waar je als ondernemer goed op moet letten. Voor jou kan de opbouw van een site of het woordgebruik immers logisch zijn, maar voor iemand zonder al jouw branchekennis kan dit een struikelblok vormen.

De technische kant van een website kan ondernemers snel een probleem worden. We adviseren het daarom altijd om jouw website te laten bouwen door een developer met verstand van zaken. Zo kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan en beschik je altijd over een helpende hand als je er zelf niet uitkomt.

Social Media

Social Media zijn natuurlijk ideaal om in contact te blijven met je doelgroep, maar wist je dat ze ook een belangrijke rol spelen in jouw online vindbaarheid? Let er maar eens op als je een bedrijf zoekt in Google; grote kans dat je een link naar een Facebook of Instagram pagina tegenkomt.

Niet alleen het hebben van een profiel is belangrijk. Het plaatsen van sterke content met daarin de juiste zoekwoorden speelt ook een grote rol en kan zorgen voor een betere vindbaarheid in Google.

Online recensies

Goede recensies zijn dankzij het internet ontzettend belangrijk geworden. Iedereen kan voordat hij je zaak bezoekt immers lezen wat andere consumenten er van vonden en op basis daarvan een besluit nemen. Reviews kennen echter nog een andere, indirecte functie en zijn erg belangrijk voor jouw online vindbaarheid.

De bekendere review sites hebben in de ogen van Google een hoge mate van autoriteit. Dergelijke pagina’s worden als het ware “beloond” voor hun mate van autoriteit en verdienen volgens Google een goede ranking. Door je onderneming aan te sluiten bij een review platform profiteer je van deze beloning en zorg je voor een extra top-vermelding van jouw onderneming.

Ook jij kunt beter gevonden worden in Google!

Nu je gelezen hebt hoe je beter gevonden wordt op Google is het tijd om aan de slag te gaan. Klinkt het toch als té veel werk en wil jij je vooral bezighouden met ondernemen? Bij Pure Minds zorgen we er graag voor dat jouw website een top positie krijgt op Google. We helpen je ook met veel plezier met het versterken van jouw lokale SEO! Zo zorg je er binnen no-time voor dat iedereen in jouw regio je weet te vinden.

Hulp nodig bij je promotionele planning?

Stuur een mail naar info@pureminds.nl of bel naar +31 45 369 0530

Pure Minds samen naar resultaat