Net zoals op andere social media platformen kun je op TikTok advertenties draaien. Omdat TikTok redelijk nieuw is (uitgebracht september 2017) en snel aan populariteit wint krijgen wij vaker vragen of dit interessant is voor organisaties en wat de voor- en nadelen zijn van adverteren op TikTok. Met deze blog hopen wij je te helpen om meer over TikTok ads te weten te komen.
Wat is TikTok en wat kun je ermee?
Voordat we verder ingaan op het advertentie gedeelte van TikTok is het belangrijk om te weten wat TikTok nu eigenlijk precies inhoudt. Met dit social media kanaal kun je korte muziekfilmpjes maken en delen. Deze filmpjes duren meestal tussen de 3 en 60 seconden en kunnen door gebruikers van de app worden gedeeld, geliked en je kunt erop reageren. Wanneer je een account maakt, kun je een muziekfragment kiezen en beginnen met filmen. Je kunt ook een filmpje uploaden en bewerken met filters en geluidseffecten. De app is erg populair omdat de filmpjes vaak erg grappig zijn en veel amusementswaarde hebben. Daarnaast zijn ook veel bekende artiesten en merken op TikTok terug te vinden.
Waarom is TikTok zo populair?
Er zijn verschillende redenen aan te wijzen waarom TikTok zo populair is. Allereerst is deze content makkelijk te delen met andere social media kanalen zoals Instagram en Facebook. Ook is het kanaal erg gericht op jongeren en hebben ouders vaak weinig kennis van TikTok. Hierdoor kunnen ouders niet meekijken met wat hun kinderen op de app doen. Daarnaast kunnen jongeren zich creatief uiten op het platform. Ze maken samen met vrienden of vriendinnen filmpjes, ze tasten hun grenzen af en zoeken bevestiging. Je kunt met weinig volgers zomaar viral gaan wanneer je goede video maakt. Vooral de corona lockdown, waarin jongeren de verbinding met elkaar missen, zorgt ervoor dat men massaal de TikTok app gebruikt.
Gebruikers van TikTok
Officieel geldt er een leeftijdsgrens van minimaal 13 jaar voor het gebruik van TikTok. Zoals we hierboven al hebben uitgelegd is het erg populair onder jongeren (generatie Gen Z). Het is nog redelijk onbekend boven de 30+, deze doelgroep ga je dan ook maar nauwelijks bereiken op dit platform. Het is dan ook een goede vraag voordat je je als bedrijf gaat begeven op TikTok of je doelgroep ook actief is op deze app. Wanneer dit niet zo is kun je wellicht beter voor een ander social media kanaal kiezen.
TikTok in cijfers
- Wereldwijd meer dan 2 miljard app downloads
- 3,5 miljoen maandelijks actieve gebruikers in Nederland
- Gemiddeld 59 minuten per dag actief
- 65% is vrouw en 35% is man
- Onder jongeren is Facebook passé
Welke content werkt op TikTok?
Het is belangrijk om niet te commerciële content op TikTok te zetten. Dit wordt vaak als ergernis ervaren bij de overige content die een hoge amusementswaarde heeft. Je kunt als bedrijf beter authentieke en persoonlijke content delen. Denk bijvoorbeeld aan user generated content of door een bekende influencer op TikTok. Ook kun je inspelen op trending hashtags en challenges die populair zijn. TikTok zegt niet voor niets:
“Don’t make ads. Make TikToks.’’
“Don’t make ads. Make a new trend.’’
“Don’t make ads. Make connection.’’
Mogelijkheden TikTok ads (TikTok for Business)
TikTok for Business omschrijft TikTok ads als volgt:
‘’TikTok voor bedrijven is de plek waar je de creatieve kant van je merk kunt tonen aan de buitenwereld. Een meeslepende wereld zonder oordeel waar voor iedere stem een publiek is. Het maakt niet uit hoe groot of klein je bedrijf is. Wat je ook maakt of verkoopt, wij vinden dat je het verdient om ontdekt te worden’’
Naast dat je gebruik kunt maken van bekende influencers zijn er ook een aantal andere advertentiemogelijkheden binnen Nederland. Er zijn drie advertentietypen (oftewel ad products) beschikbaar; een In-Feed video, Brand Takeover en een Top View. Later zal dit nog worden uitgebreid met Hashtag Challenges en Branded Effects. Hieronder zie je een overzicht van de verschillende advertentievormen:
Om je een idee te geven hoe andere merken TikTok advertenties hebben ingezet delen wij graag deze link met je – succesvolle TikTok campagnes. Hierop staan tal van leuke TikTok campagnes die gedraaid hebben met resultaten en welke ad products ze hiervoor hebben ingezet.
Ontdek hoe jij TikTok, Snapchat en Pinterest ook voor jouw bedrijf succesvol kunt inzetten.
Kosten van adverteren op TikTok
Wanneer je gebruik wilt maken van een van de bestaande drie ad products kun je kiezen uit een looptijdbudget of een dagelijks budget. Een dagelijks budget is wat je bereid bent te betalen per campagne of advertentiegroep per dag. Het betekent niet automatisch dat je dit budget ook uitgeeft, het is een maximaal budget dat je nooit overschrijdt. TikTok stelt een aantal eisen als minimaal advertentiebudget:
- Voor campagnes moet het minimale dagelijkse budget of looptijdbudget 50 USD zijn.
- Op advertentiegroep niveau moet het minimale dagelijkse budget 20 USD zijn. Wanneer je voor een looptijdbudget kiest is dit budget (20 USD) x geplande aantal dagen.
Adverteerders met een Shopify CMS krijgen eenmalig gratis advertentiebudget wanneer zij aan de eisen van TikTok voldoen.
Resultaten meten & optimaliseren TikTok ads
Wanneer je TikTok ads wilt draaien wil je natuurlijk ook weten wat het uiteindelijk voor resultaten met zich meegebracht heeft. Net zoals bijvoorbeeld Facebook heeft TikTok ook een pixel om op je website te plaatsen. Hiermee kun je custom doelgroepen creëren en bereiken. Ook kun je conversies meten zoals downloads, contact opnames, aanmeldingen, etc. Dit geeft veel handige inzichten waardoor je campagnes nog beter kunnen gaan presteren.
Starten met adverteren op TikTok?
Ben je enthousiast geworden naar aanleiding van deze blog om te gaan starten met adverteren? Laat het ons weten en wij ondersteunen je graag. Dit kan zowel met het opzetten van goede campagnes via Pure Minds of met het maken van content via Sunny Side up (ons dochterbedrijf welke gespecialiseerd is in het maken van effectieve op de doelgroep afgestemde content).
Altijd op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor de Pure Minds nieuwsbrief.
Ontdek onze resultaatgedreven aanpak
Voor organisaties die online winst willen maken.