fbpx Skip to main content

De feestdagen staan voor de deur. Na het afgelopen jaar is online shopping nog nooit zo populair geweest. Ook dit jaar gaan een hele hoop cadeaus over de online toonbank. Ga aan de slag met deze tips en haal alles uit het feestdagenseizoen!

Optimaliseer je webshop voor de feestdagen

Tijdens de piekmomenten is het belangrijk dat je website optimaal werkt. Je steekt veel geld in marketing campagnes om websitebezoekers te krijgen. Als ze niet converteren omdat je website niet goed werkt, dan is dat doodzonde. Let daarom op de volgende dingen:

  • Is alle informatie toegevoegd aan producten en diensten?
  • Vooral met het kopen van cadeaus zijn mensen extra gevoelig voor reviews. Zijn deze prominent zichtbaar?
  • Test je laadtijden en check of de server pieken in internetverkeer aankan.
  • Vraag je developer om de website ook in de back-end bij te werken. Denk aan plug-ins, CMS etc.
  • Er zullen veel mensen via mobiel op je website terechtkomen. Zorg dat bestellen via mobiel ook vlekkeloos verloopt.
  • Doe enkele testbestellingen om te voorkomen dat mensen afhaken bij de checkout. Identificeer potentiĆ«le aankoopdrempels en probeer deze zoveel mogelijk weg te halen.
  • Heb je ook al gedacht aan het verpakkingsmateriaal? Zorg dat je voldoende op voorraad hebt. Je kunt ook een giftwrap service aanbieden.

Meer weten over conversie ratio optimalisatie (CRO)? Neem contact op.Ā 

Marketing tips om te pieken tijdens de feestdagen in 2023

Met een toffe unboxing experience maak je fans!

Identificeer topproducten, verrijk ze en bereid je voor

Naar welke producten is de meeste vraag? Dit zijn niet alleen producten die je het hele jaar door goed verkoopt; bij sommige webshops verandert dit tijdens de feestdagen 2023.

  • Zijn je producten vindbaar, zowel organisch als betaald? Nu is de tijd om na te gaan of alles goed werkt en ingesteld staat.
  • Producten die zijn verrijkt met informatie zoals levertijd, reviews, prijs en productvideoā€™s converteren beter. Deze elementen kunnen ook worden toegevoegd aan de zoekresultaten van Google, wat gunstig is voor je vindbaarheid.
  • Voer je een concurrerende prijs? Om welke reden moeten mensen bij jou bestellen en niet bij de concurrent? Pas je aanbod eventueel (en indien mogelijk) aan.
  • Controleer de voorraad en check of je leverancier ook voldoende kan leveren.
  • Zorg ervoor dat je bij alle beschikbare producten ook eventuele up- en cross-sells hebt staan.
  • Aangezien dit jaar waarschijnlijk een recordaantal mensen online cadeaus gaat bestellen, kunnen levertijden langer zijn dan normaal. Dat kan liggen aan jouw capaciteit, maar ook die van de bezorgservices. Houd de levertijden voor alle producten op je website actueel.

Identificeer de doelgroep

Als het goed is weet je wel wie je doelgroep is. Maar wie converteert er tijdens de feestdagen 2023? Zo kun je cadeau-kopers aan je doelgroepen toevoegen. Afhankelijk van je aanbod heeft deze doelgroep misschien wel een andere benadering nodig, zowel in targeting als in context. Mensen die een cadeau kopen kunnen onzeker zijn over hun aankoop. Daarom zijn zij heel erg gevoelig voor reviews.

Start met je promotionele planning voor de feestdagen!

Na het identificeren van je topproducten en je doelgroepen kun je heel makkelijk een promotionele planning maken. In oktober start je met de uitvoering daarvan. Veel mensen zijn namelijk al op zoek naar cadeau ideeƫn en bovendien staat het Cyber Weekend op je te wachten. Wees on top of mind met je producten!

Neem de volgende elementen mee in je promotionele planning:

  • Contentkalender: zorg ervoor dat je een overzichtelijke planning maakt, zodat je precies weet wanneer een post of campagne live moet gaan. Zo zorg je ervoor dat je het overzicht behoudt en alle lopende online marketing uitingen goed op elkaar aansluiten.
  • Budget: voor en tijdens de feestdagen wordt er volop geadverteerd. Dat betekent dat er meer concurrentie is op advertentieveilingen en de klikprijzen omhoog gaan. Bekijk vooraf welk budget je kunt missen, zodat je je hierop kunt aanpassen. Met onvoldoende dagbudget kan het zijn dat je advertenties niet de hele dag zichtbaar zijn. Dat zou natuurlijk zonde zijn.
  • Acties: met acties kun je aankopen stimuleren. Een voorbeeld is een early bird aanbieding. VĆ³Ć³r de piekmomenten is het goedkoper om te adverteren. Je haalt extra inkomsten binnen, vergroot je naamsbekendheid en kunt wellicht zelfs je voorraad beter op peil houden. Een andere slimme aanpak is een retargeting campagne op rustige dagen. Als je tijdelijk geen verzendkosten rekent haal je eventuele aankoopdrempels weg en zet je in op urgentie; een tactiek die conversieverhogend werkt.
    Vergeet niet je acties ook te communiceren in je lopende campagnes. Een sitelinkextensie in een Google Ads campagne is vlug gemaakt en kan zomaar de reden zijn waarom iemand op jouw advertentie klikt in plaats van die van de concurrent!
  • Google Mijn Bedrijf: werk je bedrijfspagina van Google tijdig bij. Zo werk je tevens aan je lokale vindbaarheid. Geef info over je service en openingstijden. Juist in deze tijd is het belangrijk om hier heel duidelijk over te zijn. Maak gebruik van de extra ruimte met behulp van Google Posts om acties te promoten.
  • Marketing campagnes: met goed doordachte campagnes ben je on top of mind bij de juiste doelgroep. CreĆ«er in een vroeg stadium (oktober) awareness met cadeau ideeĆ«n en je topproducten. Geef de juiste informatie bij de overweging en haal de conversies binnen met een overtuigende retargeting campagne. Bedenk alvast welke kanalen je hiervoor wilt inzetten, zoals betaalde en organische social media, nieuwsbrieven, Google Ads, Youtube Ads etc. Hulp nodig? Wij sparren graag met je mee en helpen je bij de opzet!

Cadeau ideeĆ«n zijn hot! Pinterest geeft aan dat er nog nooit zoveel cadeau ideeĆ«n zijn verzameld in zoā€™n vroeg stadium.

Een paar marketing campagnes ideeƫn rondom de feestdagen

  • Laat websitebezoekers een verlanglijstje op je webshop maken. Je kunt ze vervolgens bereiken met een retargeting campagne. De perfecte momenten hiervoor zijn actieperiodes waar je bijvoorbeeld geen verzendkosten of kortingen hanteert.
  • Dit kun je trouwens ook doen bij mensen die producten in het winkelmandje hebben gedaan, maar niet hebben afgerekend.
  • Schaarste werkt in deze tijd heel goed. Werk bijvoorbeeld met een countdown timer in je nieuwsbrief.
  • Werk met kortingscodes in de nieuwsbrief, vooral in de periodes rondom cyber weekend.
marketing campagnes feestdagen

Visuele aanpassingen rondom de feestdagen

Met een promotionele planning rondom de feestdagen heb je ook beeldmateriaal nodig dat hierop aansluit. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Website banners voor de homepage in een feestelijke stijl met acties erin verwerkt.
  • Advertentiebanners voor social media en Google Adwords. Met verschillende versies kun je testen wat het beste werkt. Maak ook direct de banners waarin de geplande acties zijn verwerkt. Zo kun je tijdens de piekmomenten snel wisselen en kun je de focus houden op je webshop.
  • Videoā€™s voor Youtube Advertising en social media voor als je gaat adverteren met video.
  • Social media posts voor cadeau ideeĆ«n, acties en topproducten.
  • Omslagfotoā€™s voor Facebook (wellicht in dezelfde stijl als de website banners).
  • Afbeeldingen voor Google Mijn Bedrijf om Google Posts aan te maken.

Daarnaast wil je misschien de lay-out van de homepage aanpassen. Je zou hier bijvoorbeeld goedlopende producten en cadeau ideeƫn kunnen tonen. Zo help je mensen die geen idee hebben wat ze moeten kopen weer uit de brand. Laat die conversies maar komen!

Last but not least

Tijdens de piekmaanden komen veel mensen naar je website. Bestaande klanten komen terug en er komen nieuwe klanten. Hoe haal je alles eruit?

  • Blijf continu je voorraad controleren! In Google Analytics kun je bijhouden welke producten snel worden verkocht. Zo kun je tijdig je voorraad aanvullen en online marketing campagnes bijsturen.
  • Voeg een ā€˜dankjewel couponā€™ toe aan bestellingen, bijvoorbeeld korting op een volgende aankoop.
  • Stuur na de bezorging een follow up mail waarbij je vraagt om een review.
  • Bij gebruiksartikelen is het wellicht nodig om onderhoud te doen. In een follow up mail waarin je informatie geeft zou je de klant hiermee kunnen helpen.

Stoppen na de kerst?

Wij adviseren om nog een paar weken met een beperkt budget door te gaan. Na de kerst zijn er nog veel mensen die alsnog een cadeau kopen. Omdat de online concurrentie lager wordt na de piekperiode is het ook goedkoper om te adverteren.

Er komt een drukke tijd aan, maar wel boordevol kansen. Meer dan ooit zal je de focus moeten houden op een goed functionerende webshop en het afhandelen van je orders. Als online marketing partner ontzorgen wij webshops met een succesvolle promotionele planning en de uitvoering daarvan.

Feestdagencampagne voor jouw branche

We zijn in deze blog al gedetailleerd ingegaan op de kansen voor bedrijven, waarvoor de feestdagen een belangrijk moment in het jaar zijn. Maar wat als jouw bedrijf actief is in een branche, waar de feestdagen er niet of nauwelijks toe doen? Ook in dat geval zijn er waarschijnlijk kansen om te benutten.

Wanneer je een product of dienst verkoopt, die je niet bepaald onder de Kerstboom legt, is er een ander moment waarop je kunt pieken: Black Friday. Heel veel particulieren en bedrijven slaan hun slag. Ook als je kabels verkoopt of vloertegels, is Black Friday een ultieme moment voor extra omzet. Meer ideeƫn nodig? Wij helpen je graag verder.

Hulp nodig bij je promotionele planning?

Stuur een mail naar info@pureminds.nlĀ of bel naarĀ +31 45 369 0530

Pure Minds samen naar resultaat