YouTube advertenties: Boost je bereik en conversies
Met YouTube advertenties kun je potentiële klanten bereiken en hen aansporen actie te ondernemen als ze naar video’s op YouTube kijken of zoeken. Dagelijks zijn er 1,5 miljard ingelogde gebruikers actief op YouTube. Gemiddeld kijken die gebruikers meer dan een uur per dag naar video’s op YouTube via hun mobiele apparaten. Ondertussen is YouTube de op een na grootste zoekmachine ter wereld. Met zulke prestaties en gebruikersaantallen zijn er dus veel doelgroepen vertegenwoordigd op het platform. Adverteren op YouTube biedt dan ook een perfecte kans om een grote doelgroep te bereiken, en dat op een vrij nauwkeurige manier. Als gecertificeerde Google partner kunnen wij jou helpen met het bereiken van potentiële klanten met deze vorm van adverteren.
Maak kennis met onze YouTube advertenties aanpak
Als potentiële klanten niet van je bestaan weten kun je nooit resultaat realiseren. Met YouTube ads kun je een enorm publiek vrij goedkoop bereiken en hen bekend maken met jouw merk, producten of diensten. Als ze eenmaal van je bestaan afweten kan je ze overtuigen om over te gaan tot aankoop. Wij ontzorgen je hierin volledig. We onderzoeken je markt en kijken welke advertenties het beste bij je doelstelling past.
Onze aanpak:
- We onderzoeken waar de interesses van interessante doelgroepen liggen.
- Vervolgens zetten complete campagnes op met strakke targeting.
- We testen, monitoren en onderhouden de advertentiecampagnes.
- Ten slotte analyseren we de resultaten, signaleren kansen en koppelen deze terug.
Op deze manier werken we campagnes tot in de puntjes uit en gaan we voor een optimaal resultaat. Samen bespreken we jouw doelstellingen en vertalen deze naar effectieve YouTube campagnes. We houden je op de hoogte van de resultaten via onze rapportages en reflecteren samen op de doelstelling. Zo weet jij altijd wat er gebeurt in de campagnes en kun je het resultaat realtime bekijken.
Hoe werken YouTube advertenties?
Je kunt YouTube Ads inzetten voor verschillende doelen. Denk hierbij niet alleen aan het vergroten van product- en merkoverweging, maar ook aan het verhogen van websiteverkeer, het realiseren van meer leads en sales, interactie op video’s en aantal abonnees. Zo biedt YouTube zes verschillende advertentie indelingen aan, elk geschikt voor aparte doelstellingen:
- InStream ads die overgeslagen kunnen worden
- InStream ads die niet overgeslagen kunnen worden
- Bumper ads van 6 seconden
- Video discovery ads in de zoekresultaten van Youtube
- Outstream ads waarbij je video’s inzet buiten Youtube om
- Masthead ads die afspelen bovenin Youtube
Welke doelgroep kun je bereiken op YouTube?
Met YouTube advertenties is het mogelijk om alle doelgroepen te bereiken, gezien er content te vinden is voor iedere leeftijd. In Nederland gebruikt meer dan de helft van alle inwoners het platform.
Dit betekent dat bijna 95% van alle volwassenen in Nederland met internettoegang gebruik maakt van YouTube. Om deze reden is het dus zeker het overwegen waard om op dit platform te adverteren met jouw bedrijf. Je kunt al met een klein budget aan de slag gaan om jouw doelgroep te bereiken.
Het mooie aan adverteren op YouTube is het feit dat je heel specifiek kunt aangeven op welke doelgroep je jouw advertenties wilt richten. Aan je doelgroepen kun je uiteraard demografische kenmerken zoals leeftijd en gender toevoegen, maar ook gedetailleerde kenmerken, zoals studenten.
Om een specifieke doelgroep te bereiken kun je ook kenmerken zoals interesses toevoegen: hiermee bereik je specifiek een doelgroep die in bepaalde onderwerpen geïnteresseerd is. Door gebruik te maken van affiniteitssegmenten, kun je mensen bereiken die veel interesse hebben getoond in onderwerpen die verwant zijn aan jouw bedrijf.
Hier kun je zelfs nog een laag dieper gaan door gebruik te maken van aangepaste affiniteitssegmenten: denk hierbij aan advertenties van een bedrijf dat gespecialiseerd is in hardloopschoenen die specifiek gericht zijn op marathonlopers, in plaats van sportieve mensen in het algemeen.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de mogelijkheden die YouTube advertenties biedt om jouw doelgroep te kunnen bereiken op het platform. Er is dus heel veel mogelijk, en wij helpen jou hier graag bij.
De advertentiemodellen van YouTube
De kosten van YouTube advertenties hangen af van het advertentiemodel dat je gebruikt. De meest gebruikte vormen van advertentiemodellen zijn als volgt:
- CPV (cost per view) – zoals de naam al een beetje verklapt, betaal je met dit kostenmodel per weergave die je video krijgt. Je betaalt pas vanaf het moment dat iemand minimaal 30 seconde van de video heeft bekeken, of de video heeft afgekeken wanneer de totale duur van de video minder is dan 30 seconden. Deze vorm van adverteren is geschikt wanneer je meer naamsbekendheid wilt.
- CPM (cost per mille) – komt op hetzelfde neer als CPV, maar je betaalt per 1000 weergaven. Zo kun je snel een groot publiek bereiken, maar kost uiteraard ook meer. Dit is vooral geschikt wanneer je als groot bedrijf meer naamsbekendheid wilt.
- CPC (cost per click) – hier betaal je iedere keer wanneer iemand op jouw getoonde advertentie klikt, en is een goede optie wanneer je meer verkeer naar bijvoorbeeld je website of een bepaalde landingspagina wilt krijgen.
- CPA (cost per action) – als je meer conversies wilt, kun je ook betalen per gewenste actie die via jouw advertentie wordt uitgevoerd, zoals een aankoop of het achterlaten van persoonlijke gegevens.
Houd er rekening mee dat de kosten afhangen van verschillende factoren zoals doelgroep en concurrentie, maar ook speciale gelegenheden zoals Black Friday kunnen de kosten verhogen.
Professionele video’s nodig?
Net zoals bij alle andere online media is het op Youtube belangrijk dat je in de eerste paar seconden de aandacht grijpt. De boodschap en de merkbeleving moeten duidelijk naar voren komen. Met goede video’s halen we immers goede resultaten. Wij kunnen je hierbij volledig ontzorgen; wij maken professionele video’s die online goed werken.

Youtube Ads in de marketingfunnel
Onze SEA-specialisten ontzorgen je volledig op het gebied van SEA. Wij zien het grote plaatje en weten exact wat te doen. We denken met je mee en gaan regelmatig met je in gesprek om nieuwe kansen te ontdekken.
Wij zorgen voor maximale zichtbaarheid door jouw boodschap over meerdere kanalen te verspreiden volgens een slimme online strategie. Zo blijf je on top of mind bij je doelgroep en krijg je trouwe klanten. Om dit overzichtelijk te maken gebruiken wij het See-Think-Do-Care model van Google. De inzet van Youtube advertenties kan op verschillende manieren een rol vervullen in de customer journey van je klanten. Zo kun je video heel makkelijk inzetten om mensen bekend te maken met je bedrijf, product of een specifieke boodschap in de See-fase. Of zet een ludieke campagne op in de Think-fase om je potentiële koper te helpen in de overweging. In principe is alles mogelijk, afhankelijk van de boodschap en jouw online strategie.
Hoe we jouw online strategie vormgeven? Dat hangt helemaal af van je doelstelling en aan de klantreis die jouw doelgroep aflegt. Daarom is geen enkele strategie hetzelfde. Benieuwd hoe wij een online strategie creëren? Neem direct contact met ons op!
De onderdelen van SEA
Wil je mensen bereiken op het moment dat ze op zoek zijn naar jouw product of dienst? Dat kan met zoekadvertenties in Google en Bing.
Met Google Shopping tonen wij jouw producten in de zoekresultaten naar aanleiding van een gerichte zoekopdracht in Google.
Ben je benieuwd of jij alles uit je campagnes haalt? Ontvang dan nu gratis onze SEA Audit en haal alles uit je budget.
Met oogstrelende banners brengen wij boodschap onder de aandacht. Display Advertising is praktisch onmisbaar in je marketingmix.
Meer weten?
Ben jij benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Stuur een mail naar info@pureminds.nl of bel naar +31 45 369 0530
