fbpx Skip to main content

Lokale SEO

Meer weten?

Lokale SEO, of lokale zoekmachine optimalisatie, is het optimaliseren van jouw website en bedrijfsvermeldingen om lokaal vindbaar te zijn in zoekmachines. Dat wil zeggen: vindbaar zijn wanneer mensen in de buurt via zoekmachines op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Er zijn steeds meer mensen die Google raadplegen; ook als ze na het werk even op zoek zijn naar een lokaal restaurant of uitgaansgelegenheid. Op dat moment wil je als (lokale) ondernemer natuurlijk zichtbaar zijn.

Mensen zoeken niet alleen vaker; ook zoeken ze steeds specifieker. Ze zijn op zoek naar resultaten met informatie die op dat moment relevant is.

Lokale SEO in het kort

Mensen die lokaal zoeken bevinden zich vaak al in de laatste fase van het koopproces. Ze weten waar ze naar op zoek zijn en zijn al bereid producten of diensten te kopen. Zeker bij een grotere aankoopbereidheid wil je als ondernemer dat potentiële klanten jou vinden, en niet jouw concurrenten. Uiteraard ben jij niet de enige die op die momenten gevonden wil worden. Jouw concurrenten zullen elke kans grijpen om de klant te overtuigen voor hun te kiezen. Zeker daarom is het belangrijk om jouw lokale SEO op orde te hebben en hierin te blijven investeren.

Hoe werkt het?

Bij duidelijk lokale zoekopdrachten zoals ‘wandelroutes in de buurt’ of ‘Indisch Restaurant Amsterdam’ zal Google lokale resultaten tonen. Echter, ook zonder duidelijk aan te geven dat je op zoek bent naar dergelijke resultaten kan Google lokale resultaten tonen. Als je bijvoorbeeld zoekt naar ‘kapper’ of ‘supermarkt’, weet Google dat je niet naar zomaar een kapper of supermarkt op zoek bent, maar naar een bedrijf in de buurt. Ook in die gevallen zal Google lokale resultaten tonen. Google is sinds de implementatie van de RankBrain update namelijk vrij goed in staat de intentie van gebruikers in te schatten. Op die manier weet Google welke resultaten het beste antwoord bieden op de vraag van gebruikers. Zo zie je lokale resultaten als je op zoek bent naar een duidelijk lokale plek (‘x in de buurt’), als je op zoek bent naar een activiteit of bedrijf met een lokaal karakter (zoals kappers, juweliers, supermarkten, restaurants etc.) en als je op zoek bent naar een specifiek bedrijf (zoals de bakker om de hoek).

Ranking lokale resultaten:

Google toont niet zomaar bepaalde resultaten. Zoals gesteld wil het haar gebruikers de best mogelijke ervaring bieden. Daarom worden alleen resultaten getoond die de vraag van een gebruiker beantwoordt. Vandaar dat Google door middel van haar algoritmes bepaalt wat er wel en wat er niet getoond zal worden. Concreet gebeurt deze selectie op basis van drie factoren:

  1. Relevantie
    Google gaat na hoe relevant websites zijn voor de vragen en intentie van gebruikers. Beantwoord jij de vragen van de gebruiker, biedt je een resultaat dat aansluit bij de zoekintentie en doe je deze zaken beter dan jouw concurrenten? Dan zal de relevantie van jouw website hoger zijn voor die specifieke zoekopdracht dan de website van concurrenten.
  2. Afstand
    Google gaat na wat de locatie van de gebruiker (= zoeker) en van het bedrijf is. Hiervoor gebruikt Google de locatie die meegegeven wordt in de zoekopdracht (e.g. als mensen zoeken naar ‘supermarkt in Utrecht’). Is deze niet beschikbaar, dan gebruikt Google het IP-adres van de gebruiker om een locatie te bepalen. Bedrijven die zich dichtbij de zoeker bevinden zullen een streepje voor hebben. Immers, iemand die op zoek is naar een supermarkt in de buurt zal eerder geneigd zijn 5 kilometer te rijden dan 25 kilometer.
  3. Prominentie
    Tot slot gaat Google de bekendheid en betrouwbaarheid van het bedrijf na. Hierbij zal Google eerder bekende en betrouwbare bedrijven tonen dan bedrijven die dat niet zijn. Bekende plekken, winkels of restaurants zullen betere rankings krijgen dan bedrijven die nieuw en onbekend zijn. Online signalen, zoals bedrijfsvermeldingen (zoals met een Google Mijn Bedrijf account), links van externe (lokale) bedrijven en reviews zullen een boost geven aan de prominentie.

Biedt jouw website een goed, relevant antwoord, bevindt de gebruiker zich niet (te) ver van jouw bedrijf en ben je een gevestigde naam met een goede reputatie? Dan is de kans groot dat Google jouw pagina toont als mensen zoeken. Google gebruikt echter een combinatie van deze drie factoren. Daarom is het niet per se zo dat het dichtstbijzijnde bedrijf altijd vertoond wordt. Een bedrijf dat verder van gebruiker af ligt kan zomaar hoger scoren met een meer relevante bedrijfspagina.

SEO is een langdurig proces dat je moet blijven ‘voeden’ voor goede resultaten. Als je eenmaal goede posities hebt behaald is het niet zo dat je deze zult houden. Concurrenten zullen namelijk ook op die goede posities azen en hun website en pagina’s aanpassen. Belangrijk is dus dat de informatie die je biedt up-to-date blijft en dat je goede (lokale) content blijft publiceren. Een website of Google Mijn Bedrijf account dat niet onderhouden wordt zal niet goed (blijven) ranken. Geef daarom updates door als de openingstijden of services bijvoorbeeld veranderen en reageer op vragen van klanten. Ook een consistentie stroom van (nieuwe) reviews heeft hier positieve invloed.

Zichtbaarheid van lokale SEO

Als mensen lokale zoekopdrachten uitvoeren, kun jij als bedrijf doorgaans op drie plekken vertoond worden:

  1. De algemene (organische) zoekresultaten in de SERPs. Net als alle andere resultaten in Google kun je als lokaal bedrijf vermeld worden in de standaard zoekresultaten van Google.
  2. Een vermelding in de Google Mijn Bedrijf sectie. Heb je een Google Mijn Bedrijf account gemaakt en deze geoptimaliseerd? Dan kan jouw bedrijf ook getoond worden via het GMB account. Naast de ‘standaard’ zoekresultaten zal er dan een sectie met jouw GMB account verschijnen.
  3. Een vermelding op Google Maps. Google kan ervoor kiezen resultaten van Google Maps boven andere organische resultaten te tonen. In die gevallen zie je een Google Maps kaart met locaties van verschillende bedrijven erop. Onder deze kaart staan verschillende bedrijfsvermeldingen met informatie als: de naam van het bedrijf, de afstand tussen de gebruiker en het bedrijf, het adres, de openingstijd, het aantal sterren en aantal reviews, het telefoonnummer en de branche van het bedrijf. Ook staan er vaak twee knoppen; 1) een knop die naar de website verwijst en 2) een knop voor de routebeschrijving.

Waarom lokale SEO?

Steeds meer mensen zijn op zoek naar lokale resultaten. Onderzoek van Forbes toonde aan dat 95% van smartphonebezitters hun smartphone hebben gebruikt om lokale zoekopdrachten uit te voeren en dat 61% van hen in die gevallen lokale bedrijven gebeld hebben. Verder bleek dat 59% van de zoekers uiteindelijk ook de bedrijven in de zoekresultaten hebben bezocht. SearchEngineWatch vond in een onderzoek dat 70% van mobile gebruikers direct op de belknop klikken als ze lokale zoekopdrachten uitvoeren. Lokale SEO biedt dus een enorme kans voor lokale bedrijven. Niet alleen voeren steeds meer mensen lokale zoekopdrachten uit, ook bevinden zij zich vaak al in de laatste stappen van de funnel en zijn ze bereid producten of diensten te kopen. Zeker dan wil je als bedrijf zichtbaar zijn.

Maak kennis met onze lokale SEO aanpak

Net als bij algemene SEO werkzaamheden is een gedegen onderzoek de basis voor iedere lokale campagne. We brengen op voorhand onbenutte kansen in kaart, houden jouw bedrijfsprofiel relevant en optimaliseren pagina’s op jouw website. Daarbij komen onder andere een aantal elementen aan bod:

  • Website
    • Wie zijn jouw belangrijkste concurrenten?
    • Welke doelstelling heb je voor ogen?
    • Welke producten/diensten zijn het belangrijkst?
  • Google Mijn Bedrijf
    • Bedrijfsnaam
    • Postadres en bezoekadres
    • Call to actions (die meetbaar zijn in Google Analytics)
    • Openingstijden
    • Google Posts
    • Reviews
    • Afbeeldingen en video’s
    • Advies over het beantwoorden van vragen

De informatie uit dit gesprek vormt de basis voor ons zoekwoordonderzoek. Hiermee onderzoeken we waar mensen naar zoeken en voor welke zoekwoorden we het beste de website kunnen optimaliseren. We maken een plan van aanpak, bepalen de prioriteiten en gaan aan de slag met de optimalisatie werkzaamheden.

Lokale SEO in de marketingfunnel

Onze SEO-specialisten ontzorgen je volledig op het gebied van lokale vindbaarheid. Wij zien het grote plaatje en weten exact wat te doen. We denken met je mee en gaan regelmatig met je in gesprek om nieuwe kansen te ontdekken.

Wij zorgen voor maximale zichtbaarheid door jouw boodschap over meerdere kanalen te verspreiden volgens een slimme online strategie. Zo blijf je on top of mind bij je doelgroep en krijg je trouwe klanten. Om dit overzichtelijk te maken gebruiken wij het See-Think-Do-Care model van Google. De inzet van lokale SEO kan op verschillende manieren een rol vervullen in de customer journey van je klanten. Met lokale SEO kun je er namelijk voor zorgen dat klanten altijd snel en eenvoudig je bedrijfsinformatie kunnen vinden. Maar ook voor het bereiken potentiële klanten die in de buurt zijn is lokale SEO zeker een geschikte mogelijkheid.

Hoe we jouw online strategie vormgeven? Dat hangt helemaal af van je doelstelling en aan de klantreis die jouw doelgroep aflegt. Daarom is geen enkele strategie hetzelfde. Benieuwd hoe wij een online strategie creëren? Neem direct contact met ons op!

De onderdelen van SEO

De autoriteit van je website wordt door middel van linkbuilding versterkt. Dit is een cruciaal onderdeel om hogere posities in zoekmachines te bemachtigen.

De technische aspecten van je website spelen een belangrijke rol in de vindbaarheid van je website. Wij zorgen dat alles goed staat.

Niet alleen schrijven wij unieke teksten waarmee de pagina’s op je website beter vindbaar worden. Ook overtuigen wij websitebezoekers om klant te worden.

Heb je een nieuwe website? Wij zorgen voor een volledig migratieplan zodat de opgebouwde SEO waarde van je pagina’s en website niet verloren gaat.

De basis van een gedegen SEO strategie begint bij een zoekwoordonderzoek. Wij definiëren relevante zoektermen waar je website gevonden op gaat worden.

Veelgestelde vragen over Lokale SEO

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO, of lokale zoekmachine optimalisatie, is het optimaliseren van jouw website en bedrijfsvermeldingen om lokaal vindbaar te zijn in zoekmachines. Dat wil zeggen: vindbaar zijn wanneer mensen in de buurt via zoekmachines op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Op dat moment wil je als (lokale) ondernemer natuurlijk zichtbaar zijn en zo hoog mogelijk op de resultatenpagina van bijvoorbeeld Google staan.

Waarom lokale SEO?

Lokale zoekmachine optimalisatie verbetert de online vindbaarheid van jouw onderneming in de buurt. Dat wil zeggen: je maakt een enorme kans om meer bezoekers en klanten te bereiken die zich vaak al in de laatste stappen van de funnel bevinden. Dan wil je als bedrijf zeker zichtbaar zijn.

Hoe werkt lokale SEO?

Afhankelijk van jouw intentie van de zoekopdracht krijg je eerst de lokale zoekopdrachten te zien. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een schilder, loodgieter of schoonmaakbedrijf, krijg je vaak de resultaten te zien die het dichtst bij jouw in de buurt zijn. 

Hoe stijg ik snel in de lokale zoekresultaten?

Biedt jouw website een goed, relevant antwoord, bevindt de gebruiker zich niet (te) ver van jouw bedrijf en ben je een gevestigde naam met een goede reputatie? Dan is de kans groot dat Google jouw pagina toont als mensen zoeken. Google gebruikt echter een combinatie van deze drie factoren: relevantie, afstand, prominentie. 

Voor wie is lokale SEO relevant?

Lokale SEO is voor de meeste ondernemers heel belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan een kapper, tandarts of een fietsenmaker die klanten ontvangen op hun fysieke bedrijfslocatie. Daarnaast zijn er ook ondernemingen met een fysieke bedrijfslocatie die diensten/producten leveren bij de klant. Bijvoorbeeld een schilder, loodgieter of schoonmaakbedrijf. Alleen als je echt geen lokale component hebt – bijvoorbeeld een landelijk actieve webshop zonder fysieke winkel – is lokale SEO niet relevant.

Is lokale SEO ook voor mij de moeite waard?

Heb je er twijfels of lokale SEO ook voor jou nuttig kan zijn? Google bijvoorbeeld op je hoofdzoekwoord en kijk naar de zoekresultaten. Zijn de zoekresultaten voornamelijk lokaal, dan is lokale SEO voor jouw bedrijf de moeite waard om toe te passen.

Waar worden de lokale zoekopdrachten vertoond?

Als mensen lokale zoekopdrachten uitvoeren, kun jij als bedrijf doorgaans op drie plekken vertoond worden: de algemene (organische) zoekresultaten in de SERPs, een vermelding in de Google Mijn Bedrijf sectie en tot slot een vermelding op Google Maps.

Ben jij benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Stuur een mail naar info@pureminds.nl of bel naar +31 45 369 0530

Neem contact met ons op
Pure Minds samen naar resultaat