Google Data Studio

Meer weten?

Iedereen die (online) marketingactiviteiten uitvoert heeft nood aan goede data. Zonder goede data weet je immers niet hoe en of inspanningen renderen en kun je ook geen gegronde besluiten nemen over toekomstige marketinginspanningen. Google Data Studio (GDS) helpt bij het maken van belangrijke beslissingen.

Google Data Studio in het kort

Data Studio is een rapportage tool van Google waarmee wij alle Google producten kunnen verbinden (Analytics, Ads, Search Console, Sheets, YouTube etc.). Zo kunnen we real-time resultaten tonen en visualiseren in diverse dashboards. Het resultaat: een overzichtelijk rapport waarin je alle relevante data kunt aflezen die belangrijk is voor jouw doelstellingen. De vele bronnen, statistieken en filters zijn ideaal om een duidelijk beeld te krijgen van wat er precies gebeurt op jouw website en met jouw campagnes. Je krijgt een overzicht van de resultaten. Deze kun je ook vergelijken met resultaten van andere periodes. Daarnaast ontvang je een tekstuele rapportage over de effectiviteit van onze campagnes, concrete actiepunten en sterke aanbevelingen.

Data Studio stelt je dus in staat data op een plek bij te houden. Alle dimensies en statistieken die externe platformen gebruiken kun je visualiseren in de rapportages. Je kunt onder andere bijhouden en inzien hoeveel mensen jouw website bezoeken en of dit aantal verandert, waar het verkeer vandaan komt, hoe (betaalde) campagnes presteren, welke groepen jouw website bezoeken, hoe ze deze gebruiken, wat hun interesses en demografische gegevens zijn, welke producten het best presteren et cetera.

Zo kan er een rapport opgesteld worden waarin het aantal sales of leads per campagne bijgehouden wordt. In deze rapportage kunnen diverse interessante statistieken gerapporteerd worden, zoals het aantal transacties en diens waarde, de totale kosten en de kosten per transactie. Daarnaast kan er een onderverdeling worden gemaakt tussen de bronnen waaruit bezoekers vandaan komen en hoe deze bronnen hebben bijgedragen aan de totale resultaten. Ook kunnen er additionele data en analyses aan de rapportages worden toegevoegd. De data uit deze analyses kan gebruikt worden bij toekomstige marketinginspanningen. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van de herkomst van websitebezoekers die niet uit de focuslanden komen. Zien we dat bezoekers uit andere landen ook van waarde zijn, kan er gekozen worden nieuwe campagnes op te zetten in andere markten.

Wij kijken samen naar jouw doelstellingen en stemmen de rapportages hierop af. Interessante en relevante data gebruiken we in de rapportages. Minder belangrijke informatie laten we buiten beschouwing. Door de vele mogelijkheden kunnen we (extra) statistieken toevoegen wanneer jij deze inzichtelijk wilt hebben.

Maak kennis met onze Google Data Studio aanpak

Als je data niet meet kun je geen weloverwogen beslissingen maken en weet je niet of inspanningen renderen. Met Google Data Studio visualiseer je alle belangrijke data op een duidelijke manier op één plek. Een goed begrip van hoe de tool werkt en welke inzichten en resultaten belangrijk zijn is nodig om een solide rapportage te maken, een rapportage waarop je toekomstige keuzes kunt baseren. Wij helpen je graag bij het analyseren van de resultaten en het opzetten van een goede rapportage. Hierbij gaan wij als volgt te werk:

  • Allereerst inventariseren we alle belangrijke kanalen
  • We delen je campagnes in op basis van kanaal en/of doelstelling
  • We kiezen de belangrijkste metrics op basis van KPI’s
  • Met deze inzichten creëren we duidelijke rapportages

Op deze manier maken we inspanningen, resultaten en rendement transparant en bieden we een sterke fundering waarop toekomstige keuzes gegrond kunnen worden. Alleen met het volledige plaatje kom je namelijk tot een optimaal resultaat.

Google Data Studio in de marketingfunnel

Onze data-specialisten ontzorgen je volledig op het gebied van Google Data Studio. Wij zien het grote plaatje en weten exact wat te doen. We denken met je mee en gaan regelmatig met je in gesprek om nieuwe kansen te ontdekken.

Wij zorgen voor maximale zichtbaarheid door jouw boodschap over meerdere kanalen te verspreiden volgens een slimme online strategie. Zo blijf je on top of mind bij je doelgroep en krijg je trouwe klanten. Om dit overzichtelijk te maken gebruiken wij het See-Think-Do-Care model van Google.

In iedere fase vinden online marketinginspanningen plaats waardoor er ook in iedere fase data beschikbaar is. Wij zorgen ervoor dat deze wordt verzameld en wordt verwerkt in een overzichtelijke real-time rapportage op maat.

Hoe we jouw online strategie vormgeven? Dat hangt helemaal af van je doelstelling en aan de klantreis die jouw doelgroep aflegt. Daarom is geen enkele strategie hetzelfde. Benieuwd hoe wij een online strategie creëren? Lees hier verder of neem direct contact met ons op!

Alle onderdelen van Data & Analytics

Google Analytics helpt ons om alle inzichten van je website en kanalen te verzamelen en overzichtelijk te weergeven in verschillende rapporten

Met Google Tag Manager gaan we nog verder in het verzamelen van data. We meten vrijwel alle gebeurtenissen op je website die vragen om een aangepast stukje code

Inzicht in het gedrag van je bezoekers en de prestaties van je campagnes zijn enorm belangrijk om de effectiviteit van je marketingstrategie te verbeteren

Meer weten?

Ben jij benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Stuur een mail naar info@pureminds.nl of bel naar +31 45 369 0530

Neem contact met ons op
Pure Minds samen naar resultaat