Google Analytics

Meer weten?

Iedereen die een website gebruikt als middel om bedrijfsdoelstellingen te behalen, moet weten wat er op hun website gebeurt. ‘Hoeveel mensen bezoeken jouw website’, ‘wat doen ze daar’ en ‘hoe presteren de marketingkanalen’ zijn hier belangrijke vragen bij. Google Analytics houdt diverse statistieken bij en maakt dit gedrag inzichtelijk.

Google Analytics in het kort

Analytics is een programma van Google waarmee wij belangrijke statistieken van jouw website kunnen verzamelen. Het geeft ons informatie over waar mensen vandaan komen, welke pagina’s ze bezoeken en hoe lang ze op de website zijn. Analytics maakt het mogelijk resultaten van campagnes in real-time te meten en stelt ons in staat data van verschillende periodes met elkaar te vergelijken. Met deze inzichten wordt het duidelijk wat marketinginspanningen opleveren. Daarnaast biedt deze informatie een goede fundering om toekomstige inspanningen op te gronden. Kortom, Google Analytics is het go-to programma om inzichtelijk te maken wat er op jouw website gebeurt.

Analytics verzamelt diverse soorten data en bundelt deze in een aantal overzichten. Niet alleen kun je nagaan hoe jouw website gebruikt wordt, ook wie jouw website gebruikt en waar de bezoekers vandaan komen wordt inzichtelijk. Analytics is in staat bij te houden uit welk land en welke stad bezoekers komen, hoe oud ze zijn, welke taal ze spreken en wat hun interesses zijn. Ook kun je zien hoeveel van hen nieuwe, of juist terugkerende bezoekers zijn. Dergelijke informatie is enorm waardevol. Het helpt je bij het finetunen van je campagnes door na te gaan welke doelgroep het meeste rendement oplevert.

Naast het inzichtelijk maken van de doelgroepen kan Analytics bijhouden via welk kanaal (organic, paid, referral, direct etc.) mensen binnenkomen, hoe vaak pagina’s bekeken worden en hoe lang pagina’s bekeken worden. Wij kunnen met Analytics diverse doelen instellen en bijhouden hoe vaak deze behaald worden. Ook het bijhouden van online verkopen bijhouden is mogelijk. Zo weet je altijd welke producten verkocht zijn, hoe vaak deze verkocht zijn en wat dit heeft opgeleverd.

Door deze inzichten te bundelen met informatie over de doelgroep en de bron van herkomst wordt duidelijk welke kanalen hebben bijgedragen aan het behalen van de doelstellingen. Via Analytics kunnen we kanalen met elkaar vergelijken, nagaan wat wel en wat niet werkt en het resultaat en rendement van onze inspanningen berekenen. We zien welke stappen klanten doorlopen voordat ze klant worden, maar ook in welke volgorde zij de kanalen hebben doorlopen. Met deze informatie gaan wij aan de slag om het maximale uit jouw marketingstrategie te halen.

Maak kennis met onze Google Analytics aanpak

Zonder data te verzamelen van wat bezoekers op jouw website doen en hoe ze daar komen, kun je niet nagaan of jij jouw doelen behaalt. Hierdoor wordt het haast onmogelijk om te weten waar en hoe je moet investeren om deze doelen juist wel te behalen. Google Analytics biedt de oplossing. Het stelt ons in staat na te gaan wat er gebeurt, hoe de kanalen presteren en hoe inspanningen renderen. Op deze manier kun je keuzes beter onderbouwen om de koers in de toekomst te bepalen. Wij helpen je graag bij het installeren van Analytics en het interpreteren van de data. Hierbij gaan wij als volgt te werk:

  • Allereerst maken we een nieuw Analytics account
  • We installeren Analytics op jouw website
  • Er worden de benodigde weergaven aangemaakt
  • We stellen filters in en houden doelen bij
  • Dankzij de data die hieruit voortkomt worden jouw prestaties inzichtelijk

Hierdoor maken we resultaten en rendement inzichtelijk en geven we handvatten waarop toekomstige marketinginspanningen gebaseerd kunnen worden. Je kunt namelijk niet verbeteren wat je niet meet.

Google Analytics in de marketingfunnel

Onze data-specialisten ontzorgen je volledig op het gebied van Google Analytics. Wij weten exact waar we moeten kijken om de benodigde inzichten te verkrijgen en nieuwe mogelijkheden te ontdekken.

Wij zorgen voor maximale zichtbaarheid door jouw boodschap over meerdere kanalen te verspreiden volgens een slimme online strategie. Zo blijf je top of mind bij je doelgroep en krijg je trouwe klanten. Om dit overzichtelijk te maken gebruiken wij het See-Think-Do-Care model van Google.

Van de See- tot en met de Care-fase, data is overal te vinden. Wij kijken op de juiste plekken om iedere stap in de klantreis van jouw klanten te optimaliseren. Met waardevolle inzichten zorgen we voor een vlottere doorloop van jouw marketingfunnel.

Hoe we jouw online strategie vormgeven? Dat hangt helemaal af van je doelstelling en aan de klantreis die jouw doelgroep aflegt. Daarom is geen enkele strategie hetzelfde. Benieuwd hoe wij een online strategie creëren? Lees hier verder of neem direct contact met ons op!

Alle onderdelen van Data & Analytics

Inzicht in het gedrag van je bezoekers en de prestaties van je campagnes zijn enorm belangrijk om de effectiviteit van je marketingstrategie te verbeteren

Google Data Studio is een rapportagetool waarmee we alle producten van Google met elkaar verbinden om real-time rapportages op maat te maken

Met Google Tag Manager gaan we nog verder in het verzamelen van data. We meten vrijwel alle gebeurtenissen op je website die vragen om een aangepast stukje code

Meer weten?

Ben jij benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Stuur een mail naar info@pureminds.nl of bel naar +31 45 369 0530

Neem contact met ons op
Pure Minds samen naar resultaat