E-mail automations

Meer weten?

E-mail automation is het automatiseren van e-mail campagnes. Door van tevoren regels in te stellen rondom inhoud, targeting en startmomenten kun je geautomatiseerd verschillende mensen op het juiste moment met de juiste boodschap bereiken. Het gevolg? Meer resultaat, minder tijdsinvestering. Mensen krijgen dagelijks met enorm veel boodschappen te maken, waardoor het lastig kan zijn op te vallen.

Het voordeel van e-mail automations en e-mail marketing in het algemeen is dat je mensen op een persoonlijke manier kan bereiken. Het bereik dat je hiermee creëert is dan ook vaak effectief.

E-mail automations in het kort

E-mail automations maken deel uit van je marketingstrategie en kunnen in verschillende fases van de funnel ingezet worden. Je maakt mensen bekend met je merk, product of dienst en overtuigt hen zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief. Vanaf dan kun je hen op elk moment op een persoonlijke en effectieve manier bereiken. E-mail kan dienen als kanaal voor het creëren van awareness, maar ook het stimuleren van interesse, overweging, verkopen en aftersales behoren tot de mogelijkheden. E-mail automations kunnen bij elke fase gebruikt worden. Wil je de efficiëntie van je marketinginspanningen verhogen? Dan is e-mail een onmisbaar kanaal.

Hoe werkt e-mail automation?

Voordat we automations op kunnen zetten moeten er een aantal zaken gebeuren:

  • Het begint natuurlijk bij het kiezen van een e-mail service platform.
  • Vervolgens moeten er (klant)gegevens, zoals e-mail, naam, functie, bedrijf, interesses en demografische gegevens verzameld worden Hiervoor analyseren we je huidige klantenbestand en bekijken we samen de mogelijkheden om nieuwe e-mailadressen te verzamelen.
  • We delen elke persoon in je bestand in logische categorieën / lijsten in (e.g. op basis van sector, interesses, locatie etc.).
  • Zijn deze zaken geregeld? Dan kan er een strategie bedacht worden om je doelstellingen te behalen. Welke triggers moeten we instellen die bepalen wanneer welke mail verstuurd moet worden en wie moet die mail ontvangen? Dat kunnen we instellen op basis van interesses, eerdere interacties of waar de ontvanger zich in de funnel bevindt. Op basis van goede segmentatie kun je mails hyperpersoonlijk en dus uitermate relevant maken. Zo kun je mensen persoonlijk aanspreken en dynamische content aan je mails toevoegen op basis van beschikbare data: allemaal zaken die bijdragen aan je bottom-line. Elke flow draagt bij aan bepaalde doelstellingen. Zo kun je mensen eerst welkom heten als ze zich aanmelden, om ze vervolgens bekend te maken met jouw diensten en ze op den duur te overtuigen klant te worden.
  • Wat verwacht je van de ontvangers? Op basis van je doelstelling bedenken wij een passende boodschap. Vervolgens gaan we aan de slag met campagnes. Hierin creëren we diverse, opeenvolgende mails.

Waarom e-mail automation inzetten?

Het gebruik van e-mail automations biedt enorm veel voordelen. Zo kun je mensen niet alleen op een hoogstpersoonlijke manier aanspreken, maar je kunt ook de boodschap afstemmen op hun interesses. Daarnaast kun je met een goed opgezette automation enorm veel (potentiële) klanten bereiken zonder een evenredig grote hoeveelheid tijd te moeten investeren aan het opzetten van campagnes. Bovendien is opschalen eenvoudig. Door van tevoren regels in te stellen zal de doelgroep die je target vanzelf groter worden. Automations dragen bij aan jouw (omzet)doelstellingen en bieden inzichten voor toekomstige marketinginspanningen. Door verschillende boodschappen bij diverse doelgroepen te testen zul je redelijk snel bruikbare data verzamelen. Deze data kun je gebruiken om toekomstige marketinginspanningen efficiënter te maken. Je leert namelijk continu wat bij bepaalde doelgroepen wel en niet werkt. Deze learnings kun je vervolgens gebruiken bij andere automations of bij andere (advertentie)platformen.

Wat zijn de mogelijkheden?

Automations kunnen voor verschillende doeleinden ingezet worden. Zo kun je potentiële klanten bekend maken met jouw merk, nieuwe producten of services introduceren en mensen geïnteresseerd houden in wat je aanbiedt door nieuwe functionaliteiten toe te lichten. Ze stellen je in staat om van potentiële klanten ‘echte’ klanten te maken, van klanten fans te maken en je omzet te doen stijgen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Om toch een duidelijker beeld te bieden, geven we hieronder tien voorbeelden:

  • Welkomstmails waarin je nieuwe klanten of nieuwe leads welkom heet en ze bekend maakt met wat je te bieden hebt.
  • Leads aansporen tot een aankoop door ze te informeren over de voordelen van jouw producten of diensten.
  • Bestaande of potentiële klanten kortingscodes geven om extra (toekomstige) verkoop te stimuleren, bijvoorbeeld op verjaardagen.
  • Mensen die lang niks meer hebben gekocht heractiveren of herhaalaankopen stimuleren als producten niet oneindig te gebruiken zijn.
  • Winkelwagen verlaters aanzetten om hun bestelling alsnog af te ronden.
  • Informatie over bestellingen automatisch sturen – order notifications, factuur, verzendinformatie etc.
  • Nieuwe producten of services introduceren.
  • Leads op de hoogte brengen van toekomstige events en hen aansporen zich aan te melden.
  • Reviews verzamelen bij klanten.
  • Feedback over product of service vragen d.m.v. surveys.

Hoe of wanneer je dergelijke campagnes inzet kun je bepalen aan de hand van triggers. Niet iedereen hoeft dezelfde mail of een mail op hetzelfde moment te ontvangen. Op die manier hou je het dynamisch en relevant.

Maak kennis met onze E-mail automation aanpak

Net als bij andere marketinginspanningen is een goede strategie van essentieel belang. Wij analyseren het bestaande (klanten)bestand en account en brengen kansen in kaart. Samen gaan we in gesprek, waarbij we de volgende zaken bespreken:

  • Wat is de visie van het bedrijf en hoe wordt er gecommuniceerd?
  • Welke recente (belangrijke) ontwikkelingen zijn er?
  • Wat zijn jouw doelstellingen?
  • Welke marketingkanalen worden er al ingezet?
  • Welke producten of diensten zijn het belangrijkst?

Met deze informatie en de inzichten uit de analyse bepalen we KPI’s en bedenken we een passende strategie. Op basis van die strategie kijken we naar geschikte campagnes en zetten we deze op. De prestaties houden we bij en de resultaten en learnings koppelen we terug via rapportages en/of meetings.

E-mail automations in de marketingfunnel

Onze e-mail-specialisten ontzorgen je volledig op het gebied van automations. Wij zien het grote plaatje en weten exact wat te doen. We denken met je mee en gaan regelmatig met je in gesprek om nieuwe kansen te ontdekken.

Wij zorgen voor maximale zichtbaarheid door jouw boodschap over meerdere kanalen te verspreiden volgens een slimme online strategie. Zo blijf je on top of mind bij je doelgroep en krijg je trouwe klanten. Om dit overzichtelijk te maken gebruiken wij het See-Think-Do-Care model van Google. De inzet van e-mail automations kan op verschillende manieren een rol vervullen in de customer journey van je klanten. Afhankelijk van je doelstelling worden er automations opgezet met een passende boodschap aangepast op het moment waar we jouw klanten gaan bereiken.

Hoe we jouw online strategie vormgeven? Dat hangt helemaal af van je doelstelling en aan de klantreis die jouw doelgroep aflegt. Daarom is geen enkele strategie hetzelfde. Benieuwd hoe wij een online strategie creëren? Lees hier verder of neem direct contact met ons op!

De onderdelen van E-mailmarketing

Je e-mailmarketing strategie moet onderdeel worden van je marketingmachine worden die online successen gaat opleveren. Door gebruik te maken van slimme koppelingen en automatisering wordt dit een stuk gemakkelijker.

Ben je van plan om e-mailmarketing in te zetten? Wij kunnen je helpen met een sterke e-mailtemplate: een sterk design en een slimme lay-out die je helpt om je doelstelling te behalen.

Meer weten?

Ben jij benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Stuur een mail naar info@pureminds.nl of bel naar +31 45 369 0530

Neem contact met ons op
Pure Minds samen naar resultaat