fbpx Skip to main content

Voor iedereen die bekend is met online marketing en zoekmachineoptimalisatie zal de term “zoekwoorden analyse” niet geheel onbekend zijn. Deze analyse vormt immers een van de steunpilaren van een online marketingstrategie en heeft een grote invloed op de mate van succes die jij met jouw campagnes wilt boeken.

Voor wie nieuw is in de wereld van online marketing kan een zoekwoorden analyse erg overweldigend zijn. Er zijn immers veel zaken waar je rekening mee moet houden als je een goed onderzoek uit wilt voeren. Om je te helpen met het wegwijs worden in de wereld van zoekwoorden analyses en zoekwoorden optimalisatie, hebben we de belangrijkste termen en stappen in deze blog voor je samengevoegd.

Waar gaan we het zoal over hebben?

  • Wat is een zoekwoorden analyse?
  • Waar vind ik zoekwoorden?
  • Via welke zoekwoorden wordt mijn website nu gevonden?
  • Welke zoekwoorden gebruiken mijn concurrenten?
  • Waar kan ik mijn gevonden zoekwoorden voor gebruiken?
  • Wat is zoekwoorden optimalisatie?

Wat is een zoekwoorden analyse?

Een zoekwoorden analyse vormt, zoals we al schreven, de basis van jouw online strategie. Om jouw doelgroep te bereiken, moet je immers onder andere weten hoe de customer journey van deze groep er uitziet. Een belangrijk deel van de customer journey speelt zich af in zoekmachines. In Google, Bing en de talloze andere zoekmachines oriënteert jouw doelgroep zich, waardoor het belangrijk is om hier op de juiste momenten in beeld te komen. Welke momenten dit zijn en hoe je op deze momenten kunt inspelen ontdek je tijdens je zoekwoorden onderzoek.

Zoekwoorden zijn in feite de termen die een “zoeker” gebruikt om de gegevens te vinden die een bepaalde behoefte vervullen. Dit kan een informatieve behoefte zijn, maar ook een commerciële behoefte. Door de termen waar veel naar gezocht wordt te verzamelen en deze te gebruiken op jouw website, vergroot je de kans dat zoekmachines jouw pagina’s op de juiste momenten vertonen. Zo kun je er voor zorgen dat jouw website dé plek wordt, waar consumenten de antwoorden op hun vragen gaan vinden.

Waar vind ik zoekwoorden?

Het verzamelen van zoekwoorden hoeft tegenwoordig geen mega klus meer te zijn. Dankzij de vele online tools die je (veelal) gratis kunt gebruiken, hoef je al lang niet meer zelf Google af te struinen om de juiste termen te vinden. Met de onderstaande tools maak je jouw zoekwoorden analyse compleet:

  • Google Ads Zoekwoordplanner
  • Answer the Public
  • Google Trends
  • Google Ads Zoekwoordplanner

De Google Ads Zoekwoordplanner is dé go-to zoekwoorden tool voor veel marketeers. Deze tool is te gebruiken in je Google Ads account (deze heb je dus nodig!) via het top-menu: Tools en Instellingen > Planning > Zoekwoordplanner > Nieuwe zoekwoorden ontdekken.
Voor het gebruik van de zoekwoordplanner is iets van voorwerk nodig. De tool werkt namelijk op basis van suggesties. Dit betekent dat hij je een reeks aan zoekwoorden laat zien, die gerelateerd zijn aan enkele termen die jij zelf invoert. Het is dus handig als je zelf een overzicht hebt van termen waarvan jij denkt dat ze aansluiten bij jouw onderneming of merk. Denk aan de producten of diensten die je aanbiedt, vragen die je misschien vaak van klanten krijgt, of algemene termen die met jouw branche te maken hebben. In Google Ads krijg je vervolgens een dergelijk overzicht:

Zoekwoorden analyse in Google Ads

Het handige aan deze tool is dat je de taal waarin je wilt zoeken eenvoudig kunt aanpassen. Wil jij dus een internationaal publiek aanspreken, of focust jouw targeting zich op een ander land? Dan kun je het land en de taal waarin je wilt zoeken daar op instellen. Een andere bonus is de mogelijkheid om je hele lijst te downloaden. Scheelt weer wat typwerk 😉

  • Answer the Public

Answer the Public is een tool die je zoekopdrachten laat zien die gerelateerd zijn aan een term die je zelf invoert. De tool laat je bijvoorbeeld vragen zien als “Wat is…”, Hoe kan ik…”, etc… Dit maakt de tool zeer geschikt voor bijvoorbeeld het vinden van onderwerpen om over te bloggen. Answer the Public is in meerdere talen te gebruiken. Hoewel de Nederlandse variant nog niet altijd optimaal werkt, is deze tool een perfecte aanvulling op jouw andere analysetools. Let wel op! Je kunt Answer the Public maximaal drie keer per dag gratis gebruiken.

  • Google Trends

Google Trends helpt je met het ontdekken van trends en toont je zoekwoorden die veel gebruikt worden om informatie over deze trends te vinden. Het werkt in feite ongeveer hetzelfde als de Ads zoekwoordplanner: je vult een term in en krijgt een overzicht met gerelateerde termen. Het grote verschil is dat Trends ook inzichtelijk maakt in welke regio’s veel naar een bepaalde term gezocht is en buiten gerelateerde termen, ook gerelateerde onderwerpen toont.

Via welke zoektermen wordt mijn website gevonden?

Als je gaat beginnen met een zoekwoorden analyse is het handig om al een beetje een beeld te hebben van de termen die consumenten gebruiken om bij jouw site terecht te komen. Gelukkig is het niet zo moeilijk om hier achter te komen, mits je jouw website gekoppeld hebt aan Google Search Console.

In Search Console krijg je via het item “Prestaties” een tabel te zien, met daarin alle zoektermen die naar jouw website doorverwezen hebben op een rijtje. Door gebruik te maken van de filters kun je zelfs per pagina bekijken welke zoekwoorden voor resultaat gezorgd hebben.

Wil je al jouw statistieken het liefst bij elkaar hebben en gebruik je daarom voornamelijk Google Analytics? Als je jouw Search Console account koppelt aan je analytics account, kun je het overzicht ook hier bekijken via: Acquisitie > Search Console > Zoekopdrachten.

Welke zoekwoorden gebruiken mijn concurrenten?

Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch? 😉 Natuurlijk moet je niet volledig uitgaan van de zoekwoorden die een concurrent gebruikt, maar het kan wel handig zijn om je eigen zoekwoorden eens naast die van een concurrent te leggen. Helaas is er geen tool die met 100% overtuiging alle zoekwoorden uit de site van een concurrent kan trekken. Er zijn wel tools die je de mogelijkheid geven om dit handmatig te doen. Zo is het met crawl tools als Screaming Frog mogelijk om een overzicht van alle URL’s van een concurrent te krijgen. In deze URL’s zitten vaak de focus zoekwoorden van de betreffende pagina verstopt. Door deze vervolgens in de Ads zoekwoordplanner te zetten, krijg je een mooi overzicht met bruikbare zoekwoorden.

Het uitpluizen van de URL’s kost wat tijd, maar je kunt er zeker je voordeel uit halen!

Waar kan ik mijn gevonden zoekwoorden voor gebruiken?

Zoekwoorden zijn als basiselement van je online strategie voor verschillende doeleinden te gebruiken. De twee meest voorkomende zijn echter:

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Adverteren in zoekmachines (SEA)
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is het proces rondom het verbeteren van jouw positie in Google. Hiermee bedoelen we dat je door het doorvoeren van verschillende optimalisaties jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google probeert te krijgen. De zoekmachine resultaat pagina’s (SERP’s) staan vol met bedrijven die net als jij een product of dienst aan willen bieden. Veel “zoekers” kijken niet verder dan pagina 1, dus het is belangrijk om in ieder geval binnen de top-10 terecht te komen. Hoe je dit doet? Door content te creëren die specifiek gericht is op de zoektermen die voor jou belangrijk zijn. Hoe vind je deze termen? Juist, door het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek.

Bij SEO komt veel meer kijken dan alleen het toepassen van de juiste zoekwoorden. De zoekwoorden vormen echter wél de basis van jouw SEO strategie en zijn doorslaggevend in het bepalen van de koers die voor jou werkt.

  • Adverteren in zoekmachines (SEA)

Of je nu wilt adverteren in Google of in Bing: voor een sterke ads campagne, heb je een goede zoekwoorden analyse nodig. Zoekwoorden vormen de basis van jouw SEA campagne en bepalen wanneer iemand jouw advertentie te zien krijgt. Met de zoekwoorden bepaal je in feite de targeting van jouw advertenties, waardoor de juiste personen jouw (relevante) advertentie te zien krijgen.

Per advertentie geef je de zoekwoorden door, waarvoor jij zichtbaar wilt zijn. Ben je tijdens je zoekwoorden analyse ook woorden tegengekomen waar je niet op gevonden wilt worden? Dan kun je deze eenvoudig uitsluiten. Jij bepaalt jouw Google Ads zoekwoorden zelf en hebt alle touwtjes in handen.

Ook op het gebied van SEA komt er veel meer kijken dan alleen het vinden van de juiste zoekwoorden. Een goede zoekwoorden analyse is aan de andere kant wel het halve werk…

Wat is zoekwoorden optimalisatie?

Zoekwoorden optimalisatie is niets anders dan ervoor zorgen dat de juiste zoekwoorden, in de juiste hoeveelheid, op de juiste pagina vertoond worden. Als deze mix klopt én je de randzaken van SEO in orde hebt, staat niks je meer in de weg om die top 10 positie in een zoekmachine te behalen.

Let tijdens het schrijven van teksten vooral op de zoekwoorddichtheid van je tekst. Google houdt er niet van wanneer een tekst bomvol staat met dezelfde zoekwoorden. Zeg maar eerlijk, hoe fijn zou jij het vinden als dezelfde term 5x per alinea gebruikt wordt? Zorg daarom voor evenwicht en prop je teksten niet te vol. Uiteindelijk gaat het er immers om dat je tekst goed leesbaar en nuttig is voor de lezer.

Aan de slag met jouw zoekwoorden analyse!

Nu je bekend bent met de theorie achter een goede zoekwoorden analyse kun je zelf aan de slag met je eigen analyse. Lijkt het je toch teveel werk om het zelf te doen? Bij Pure Minds voeren we graag jouw zoekwoorden analyse uit. We maken er zelfs een krachtige online strategie van! Zo stijg je binnen overzienbare tijd naar een top positie voor de zoekwoorden die bij jouw onderneming passen.

Hulp nodig bij je promotionele planning?

Stuur een mail naar info@pureminds.nl of bel naar +31 45 369 0530

Pure Minds samen naar resultaat