Heb je jouw vermelding op Google Mijn Bedrijf al ingericht en is deze wel volledig? Zo niet, dan liggen er kansen om waardevolle klanten aan te trekken. Voor degenen die denken: ‘waar heb je het in vredesnaam over?’. Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee je kunt beheren hoe je lokale bedrijf wordt weergegeven in Google, zoals Google Maps en Google Zoeken.

Google Mijn Bedrijf Handleiding

Als je diensten of producten levert aan klanten op een bepaalde locatie of binnen een bepaald servicegebied, kunnen klanten je vinden via Google Mijn Bedrijf.

Bijvoorbeeld: je bent op zoek naar een chinees restaurant in Heerlen. Google probeert dan restaurants in de buurt te tonen waar je misschien heen wilt. Daarnaast zie je allerlei informatie waarmee je een weloverwogen keuze kunt maken:

  • Openingstijden
  • Adres en een knop naar de navigatietool
  • Reviews
  • Foto’s van maaltijden die andere klanten hebben geüpload
  • Een link naar het menu
  • Wachttijdsschattingen
  • Populaire tijden
  • Etc.

Genoeg reden om controle te krijgen over deze informatie zou je denken… Toch zijn er nog meer redenen om je bedrijfsinformatie up to date te houden. De kans is twee keer zo groot dat (potentiële) klanten jouw onderneming als betrouwbaar beschouwen als je geverifieerd bent op Google via een Google Mijn Bedrijf vermelding. Bovendien draagt een relevant en prominent bedrijfsprofiel bij aan je lokale vindbaarheid. Aan de slag dus!

Stel in 6 stappen Google Mijn Bedrijf in

Volg deze stappen op je bedrijfsvermelding optimaal in te richten.

Stap 1. Je vermelding aanvragen

Meestal is er al een bedrijfsvermelding, maar heb je nog geen toegang tot Google Mijn Bedrijf. Check dus eerst of je toegang hebt tot het account van je bedrijf.

  1. Log in met je Google-account op Google Mijn Bedrijf. Als je niet direct wordt omgeleid naar het Google Mijn Bedrijf omgeving, dan heb je met jouw Google-account geen toegang.
  2. Vul de naam van je bedrijf in. Komt je bedrijf naar voren als suggestie, dan is er al een vermelding.
  3. Klik op je bedrijfsnaam en volg de setup om toegang aan te vragen tot je Google Mijn bedrijf vermelding.

Is er nog geen bedrijfsvermelding actief? Volg dan de stappen hieronder om je eigen Google Mijn Bedrijf vermelding te claimen.

  1. Log in met je Google-account op Google Mijn Bedrijf (idealiter met je bedrijfsaccount).
  2. Klik op ‘je bedrijf aan Google toevoegen’ en doorloop alle stappen in de setup.
  3. In de laatste stap wordt om een verificatie gevraagd. Voor de meeste bedrijven is dit ‘Briefkaart per post’. Je ontvangt een briefkaart met een verificatiecode op het fysieke adres van je bedrijf. Dit kan tot 11 dagen duren. In enkele gevallen is een verificatie per telefoon, sms, e-mail of Google Search Console mogelijk.
  4. Zodra je de briefkaart hebt ontvangen kun je opnieuw inloggen in de Google Mijn Bedrijf omgeving de code invoeren om je bedrijfsvermelding te verifiëren.

Let op: als je jouw bedrijfsnaam of adres wijzigt nadat je een verificatiecode hebt aangevraagd moet je opnieuw je bedrijfsvermelding verifiëren.

Google Mijn Bedrijf handleiding

Stap 2. Download de app

De Google Mijn Bedrijf app is een absolute must. Met de app kun je contact leggen met klanten en de aanwezigheid van je bedrijf in Google Zoeken en Google Maps actueel houden. De app is gratis te downloaden voor Android en iOS.

Met de app kun je onder andere de volgende zaken regelen:

  • Bedrijfsinformatie up-to-date houden.
  • Meldingen ontvangen van reviews, vragen en berichten van klanten. Hier kun je direct op reageren.
  • Nieuwe foto’s delen en updates plaatsen.
  • In de statistieken bekijken hoe klanten je bedrijf vinden en hiermee interactie hebben.

Zo download je de app:

  1. Download de app voor Android of iOS.
  2. Log in met het Google account dat de beheerdersrechten heeft van je Google Mijn Bedrijf vermelding.

Stap 3. Bedrijfsinformatie aanvullen

In de setup van Google Mijn Bedrijf die je bij stap 1 doorlopen hebt is de meeste bedrijfsinformatie al ingevuld. Je hebt hier een bedrijfscategorie geselecteerd, een fysiek adres ingevuld, je servicegebied aangegeven, een telefoonnummer en eventueel een website toegevoegd. In de Google Mijn Bedrijf omgeving zijn er enkele extra opties beschikbaar om je bedrijfsinformatie verder aan te vullen. Vul dit zo volledig mogelijk aan.

  1. Log in met je Google-account op Google Mijn Bedrijf
  2. Klik linksboven op het menu-icoontje. Hierdoor verschijnt het hoofdmenu.
  3. Navigeer vervolgens naar ‘informatie’.

In dit venster kun je jouw bedrijfsinformatie verder aanvullen. Zie de uitleg hieronder voor de belangrijkste onderdelen.

Google Mijn Bedrijf Handleiding
  1. Vermeld hier je bedrijfsnaam. Deze moet hetzelfde zijn zoals deze offline wordt weergeven op branding elementen.
  2. Voeg één of meerdere categoriën toe die je bedrijf beschrijven. Bij het toevoegen van meerdere categorieën is de categorie in het eerste veld de primaire categorie.
  3. Vermeld hier het adres van je bedrijfslocatie en verplaats de markering die op Google Maps wordt getoond naar de juiste locatie.
  4. Laat klanten weten waar je bedrijf leveringen of diensten aanbiedt.
  5. Vermeld hier je openingstijden. Als je een onderbreking van je openingstijden wilt aangeven, geef dan twee verschillende openingstijden op voor dezelfde dag. Bijvoorbeeld van 9.00 uur tot 14.00 uur, opgevolgd door 17.00 uur tot 22.00 uur.
  6. Vermeld de afwijkende openingstijden voor bijvoorbeeld nationale feestdagen.
  7. Vermeld hier het telefoonnummer van je bedrijf (max. 2 telefoonnummers).
  8. Vermeld hier een korte of aangepast naam van je bedrijf. Zorg dat de korte naam herkenbaar is en houd deze eenvoudig. Als je bedrijf lokaal producten of diensten levert is een tip om je bedrijfsnaam met je locatie te gebruiken.
  9. Vermeld hier de website van je bedrijf.
  10. Geef hier aan op welke link op je website bezoekers een afspraak kunnen maken of contact op kunnen nemen.
  11. Geef een omschrijving van de verschillende producten of diensten die je aanbiedt met eventueel de prijs erbij. Deze worden onder de categorieën die je bij stap 2 hebt aangemaakt geplaatst. Deze optie is alleen beschikbaar voor horecabedrijven, gezondheids- en schoonheidsbedrijven en overige serviceverleners.
  12. Vermeld kenmerken om bezoekers meer informatie te geven (bijvoorbeeld ‘Heeft wifi’, ‘Heeft een terras’ enz.).
  13. Geef een korte omschrijving van je bedrijf: welke producten of diensten bied je aan, hoe onderscheid jij je van andere bedrijven, je geschiedenis of andere informatie die relevant is voor klanten (max 750 tekens).
  14. Vermeld hier je officiële openingsdatum.
  15. Voeg foto’s toe die bezoekers direct de sfeer laten proeven van jouw bedrijf.

Alleen voor hotels

  • Vermeld de in- en uitchecktijden zodat klanten kunnen zien wanneer kamers klaar zijn en wanneer ze de kamer moeten verlaten.
  • Hotelinformatie: hier kun je als hoteleigenaar je diensten en voorzieningen bewerken. Er wordt dan een afzonderlijke tool geopend.

Stap 4. Aan de slag met Google reviews

Google reviews zijn een kritisch element van je Google Mijn Bedrijf vermelding. Uit diverse onderzoeken blijkt dat 50% van de Nederlandse consumenten zijn aankoopbeslissing eerder op online reviews dan op aanbevelingen van deskundigen baseert.

Google reviews dragen bij aan de betrouwbaarheid, positieve uitstraling en online zichtbaarheid van jouw bedrijf. Tevens dragen ze bij aan je ranking in Google.
Reviews over je bedrijf worden ook in Google Maps en Zoeken weergegeven. Heb je tevreden klanten? Begin dan zo snel mogelijk met het verzamelen van Google reviews.

Vijf stappen om Google Reviews te verzamelen
Er zijn meerdere stappen nodig om een Google review te plaatsen. Dit wil je jouw bezoekers natuurlijk besparen. Gelukkig is er een kleine omweg om een link te genereren waarmee bezoekers een review kunnen schrijven.

  1. Om de link te kunnen genereren raden we aan om allereerst een korte naam toe te voegen aan je bedrijfsprofiel. Hoe je dit doet staat uitgelegd in stap 3.
  2. Zodra je dit gedaan hebt kun je een link kopiëren waarmee klanten reviews kunnen achterlaten.
  3. Klik in Google Mijn Bedrijf linksboven op het menu-icoontje.
  4. Navigeer naar ‘Home’ in het hoofdmenu.
  5. Zoek vervolgens naar de kaart ‘Meer reviews ontvangen’ en klik op ‘Reviewformulier delen’. Je zult zien dat er een webadres verschijnt. Deze kun je vervolgens met je klanten delen in een bedankmail of via social media.
Google Mijn Bedrijf Handleiding

Tip: win het vertrouwen van je bezoekers nog meer door op reviews te reageren. Consumenten vinden bedrijven die reageren op reviews 1,7 keer zo betrouwbaar als bedrijven die dat niet doen.

  • Doe dit eenvoudig door in de desktopversie op ‘Reviews’ te klikken in het hoofdmenu en vervolgens de reviews te beantwoorden.
  • Op je mobiel navigeer je hiervoor naar ‘Klanten’ en dan naar ‘Reviews’.

Stap 5. Creatief aan de slag met posts

Met posts kun je diensten, aanbiedingen, nieuws, evenementen en informatie over nieuwe of populaire artikelen delen met je bezoekers. Google Posts helpen klanten om tijdens het browsen beter onderbouwde aankoopbeslissingen te nemen. Je posts worden net als je bedrijfsinformatie en reviews getoond in Google Zoeken en Google Maps.

  • Een post blijft 7 dagen zichtbaar.
  • Een evenementen post blijft zichtbaar totdat het evenement is afgelopen.
  • Posts kunnen tot maximaal 1500 tekens bevatten. Wij adviseren kleinere updates van 150-350 tekens.
  • Als je afbeeldingen gebruikt in een post hanteer dan een grootte van 750×750 pixels.

Zo maak je een Google post

  1. Log in met je Google-account op Google Mijn Bedrijf.
  2. Klik in het hoofdmenu op ‘Posts’.
  3. Kies bovenaan de pagina uit een type post die je wilt maken. Meer weten over de verschillende typen posts? Kijk dan even op deze pagina.
  4. Vul de gewenste velden in.
  5. Klik op ‘Voorbeeld’ om een voorbeeld van je post te bekijken. Als je tevreden bent met je post, klik je op ‘Publiceren’. Je kunt een post achteraf nog altijd bewerken.
Google Mijn Bedrijf Handleiding

Stap 6. Reageer op vragen van potentiële klanten

Google Mijn Bedrijf heeft een berichtenfunctie om makkelijk met klanten te communiceren. Het inschakelen van deze functie is geen harde eis, maar volgens ons wel een belangrijke toevoeging aan je Google Mijn bedrijf vermelding.

Klanten kunnen op elk gewenst moment contact opnemen via de knop ‘Berichten’ in je Google Mijn Bedrijf vermelding. Je kunt vragen beantwoorden, je verhaal vertellen en zo meer klanten aantrekken. Hiermee laat je zien dat je betrokken bent bij je bezoekers en je kunt veelgestelde vragen opsporen die je nog niet hebt verwerkt op je website: handig, toch!?

Zodra je de berichtenfunctie inschakelt zien klanten een knop ‘Berichten’ in je Google Mijn Bedrijf vermelding.

Google Mijn Bedrijf Handleiding

Bij stap 2 heb je de Google Mijn Bedrijf app geïnstalleerd. Via de app ontvang je meldingen van ontvangen berichten. Je kunt een automatisch welkomstbericht instellen die bezoekers zien als ze een bericht sturen. Meerdere beheerders kunnen antwoorden op berichten die je ontvangt van bezoekers.

De berichtenfunctie inschakelen:

  1. Open de Google mijn Bedrijf app op je smartphone.
  2. Tik op klanten > Berichten > Inschakelen.
  3. Nadat je de berichtenfunctie het ingeschakeld worden alle berichten in chronologische volgorde weergeven. Je kunt deze functie op elk gewenst moment weer uitschakelen.
  4. In de app kun je eenvoudig gesprekken blokkeren of verwijderen door te tikken op meer.

Let op: berichten moeten binnen 24 uur na ontvangst worden beantwoord. Als je hier te vaak te lang mee wacht loop je het risico dat Google de berichtenknop uit je Google Mijn Bedrijf vermelding verwijdert.

Je hebt nu een Google Mijn Bedrijfsvermelding. Gefeliciteerd!

Ontdek onze resultaatgedreven aanpak

Voor organisaties die online winst willen maken.

Pure Minds samen naar resultaat