Het EK Voetbal 2021, oftewel EURO 2020, gaat ongetwijfeld een feestje worden, ook op het gebied van e-mailmarketing. Heeft jouw bedrijf een EK-actie, maar twijfel je nog welke onderwerpregel voor jouw e-mailings het beste zal werken? Christel laat je zien hoe het er in 2014 aan toe ging tijdens het WK Voetbal in Brazilië. Dus doe er je voordeel mee!
Voordat ik aftrap…
Just for the record, het WK vond destijds plaats van 12 juni tot en met 13 juli 2014 en Nederland werd derde. Na 7 lange jaren mag Nederland weer meedoen. Zorg dat jouw bedrijf ook meedoet met een leuke actie, die je ook communiceert per e-mail, want Nederland is toe aan heel veel oranje.
Nog één ding voordat ik losga met learnings op het gebied van EK e-mailonderwerpen. Check bij onderstaande voorbeelden niet alleen de onderwerpregel, maar ook de preheaders, oftewel de tekst direct achter de onderwerpregel. In de voorbeelden herken je deze aan de lichtgrijze kleur. Zo’n preheader kan net het verschil maken of de ontvanger de e-mail gaat bekijken of niet.

Leer van de beste: de supermarkten
De helden van de EK- en WK-campagnes zijn natuurlijk de supermarkten, wat we ook terugzien in hun e-mailmarketingcampagnes uit 2014. Wie het niet meer weet, in 2014 had Albert Heijn de Hup Holland Hamsters. Supermarkt PLUS had de WK-veren en wist daarvoor niemand minder dan Gerard Joling te strikken. De onderwerpregels van de e-mails waren gewoon duidelijk. Niks mis mee. Zoiets kan prima in 2021 ook nog. Maar wel een emoji toevoegen in de onderwerpregel.



Onderwerpregels van Bol.com
Op z’n minst opmerkelijk is toch wel de marketing e-mail van Bol.com op 16 juni 2014, vier dagen na de start van het WK Voetbal in Brazilië en drie dagen na de legendarische 5-1 overwinning van Nederland op Spanje. De onderwerpregel luidt: Niks op tv? Nu tot 60% korting op honderden tv-series. Wie dacht dat het misschien een grap is, heeft het mis. De e-mail gaat over filmtips van Bol.com, waaronder The Wolf of Wall Street en Toscaanse Bruiloft. Heel bijzonder. Ik ben zeer benieuwd of we dit soort off-topic e-mails ook tijdens dit EK gaan ontvangen.

Eentje die meer in de lijn der verwachting is, is deze van Bol.com: Voetbalkoorts of niet: wij wensen je een waanzinnig WK! Check ook de preheader, die mooi gevonden is: WK inkoppers of nu-even-niet-toppers. Zo’n preheader kan vaak doorslaggevend zijn of iemand de e-mail opent of niet.

De oranje-kortingsacties en winacties
Dan zijn er nog de bedrijven die consumenten in de watten leggen met een fijne oranjekorting en winacties. We zagen ze in 2014 in alle vormen en maten voorbij komen.
Schoenenwinkel Dolcis liet ons de overwinning van oranje vieren met 20% korting. Deze kwam direct in mijn inbox nadat Nederland Australië klopte met 3-2. Een hele goede timing en absoluut een tip voor jouw kortingsactie tijdens het komende EK. Zet je marketing e-mail met overwinningskorting helemaal klaar en nadat er is afgefloten stuur je ‘m uit. Hoewel Dolcis niet meer bestaat, moet gezegd worden dat dit een prima e-mailmarketingactie was. Eerlijk is eerlijk.

Wie graag fotoalbums maakt, zat tijdens het WK Voetbal in 2014 goed bij Webprint, tegenwoordig Smartphoto. En check ook even die fancy emoji van een voetbal in de onderwerpregel. Als een van de weinigen in die tijd gebruikten ze emoji’s.

Wie liever met zijn fotoalbum een tv wilde winnen, kon hem beter bestellen bij HEMA. De e-mail had als onderwerpregel: de WK finale op jouw nieuwe 3D tv kijken? | maak nu een foto album.

Promoot je hashtag
Heb je een slogan die je op de een of andere manier kan linken aan het EK Voetbal? Dan kan het zinvol zijn om deze in de vorm van een hashtag te verbinden aan je EK-campagne. Sportmerk Puma deed dit, wat je ook terugziet met #startbelieving in de onderwerpregel van hun marketing e-mail.
Houd er wel rekening mee dat dat dit soort dingen meestal alleen werkt bij de groten der aarde. Heb je een lokale groentewinkel, dan kun je beter wat anders verzinnen. Maar werk je als marketing manager bij McDonald’s, dan kun je absoluut overwegen om #imlovinit erbij te halen.

En als het voorbij is
Wie vooral ná het WK Voetbal knap inspeelde op wat ons wekenlang bezighield, is de KLM. Dit was te zien in de marketing e-mail die ze stuurden op de dag na de finale. Zij kopten hem in met: Ook zo genoten van het WK? Ontdek Brazilië nu zélf! Na alle beelden van Brazilië die vier weken lang voorbij flitsten, is dit wat we willen. Lekker naar Brazilië.

De beste tips voor jouw EK e-mailonderwerpregels
Ik sluit af met enkele tips om van jouw EK marketing e-mails een succes te maken. Wil je scoren met hoge open rates? Check dan de belangrijkste tips voor je onderwerpregel:
- Doe iets. Dat is misschien wel de allerbelangrijkste tip. Doe iets met het EK Voetbal. De meeste mensen willen dat nu eenmaal gewoon.
- Wees duidelijk. Mensen begrijpen in principe jouw actie niet, totdat je het super duidelijk uitlegt.
- Gebruik een emoji in je onderwerpregel. Omdat het werkt. Een gratis bonustip die wellicht je leven na vandaag gaat veranderen: Druk eens op je toetsenbord tegelijkertijd op de Windows-knop en op de punt en kijk wat er gebeurt. (Niet op je smartphone maar op je toetsenbord) Er verschijnt een fancy scherm met alle emoji’s met behulp van deze gouden sneltoetscombinatie!
- Schrijf een krachtige preheader. De meeste e-mailclients tonen de preheader, de tekst achter de onderwerpregel. Dus bedenk ook goed wat je daarin zet.
- Denk na over de timing. Speel slim in op bijvoorbeeld overwinningen in je onderwerpregel. Hopelijk wordt er wat gewonnen door onze elf, anders kun je deze tip direct vergeten.
- Doe een A/B-test. Bedenk twee onderwerpregels, die je elk naar een klein deel van je mailinglijst stuurt. Degene die het vaakst geopend is, gebruik je voor de e-mailing naar de rest van je mailinglijst.

E-mailmarketing bij Pure Minds
Wil je e-mailmarketing opzetten of er meer uithalen? Wil je je klanten heel persoonlijke en specifieke informatie sturen? Wij helpen je graag verder op het gebied van e-mailmarketing. Meer weten? Neem contact met ons op.

Ontdek onze resultaatgedreven aanpak
Voor organisaties die online winst willen maken.
