Het zijn spannende tijden voor iedereen die een bedrijf runt. Deze gekke periode vraagt om een andere aanpak. Heb jij al de nodige online aanpassingen gedaan? Gebruik deze checklist en je komt al een heel eind!

Houd je klanten op de hoogte

Kun je nog wel opengaan? Worden de pakketten nog bezorgd? Die onzekerheid bestaat niet alleen voor jou, maar ook voor consumenten. Juist daarom is het belangrijk om je klanten te voorzien van goede informatie.

  • Pas je (afwijkende) openingstijden aan op je website.
  • Geef informatie over je levertijden.
  • Geef informatie over de maatregelen van de bezorgdienst. Iedere bezorgdienst geeft nu informatie over maatregelen die ze hebben genomen om besmetting en verspreiding van het virus te voorkomen.
  • Voor e-commerce partijen: vergeet niet je e-mail funnel aan te passen met bezorginformatie.
  • Maak een plan van aanpak voor je klantenservice. Is je klantenservice (beperkt) bereikbaar? Laat het je klanten weten op de contactpagina. Veel gestelde vragen kun je ook in je website opnemen om de klantenservice te ontlasten.
  • Stel je klanten via e-mail op de hoogte van de maatregelen die je hebt getroffen. Als zij weten dat je nog steeds producten of diensten aanbiedt weten ze je sneller te vinden.

Ook al verandert er niets in je dienstverlening, het is belangrijk om nu niets aan het toeval over te laten. Haal potentiële aankoop drempels weg en wees transparant in al je uitingen. Dat is waar consumenten nu behoefte aan hebben.

Pas Google Mijn Bedrijf aan

Heb je je website aangepast? Vergeet dan Google Mijn Bedrijf niet.

  • Veel mensen raadplegen Google Mijn Bedrijf over je openingstijden. Zorg dus dat je ook op je bedrijfsprofiel je afwijkende openingstijden plaatst.
  • Bij ‘bedrijfsinformatie’ is er ruimte om eventuele maatregelen, extra services of eventuele vertragingen te melden.
  • Maak Google Posts aan. Hier kun je gedetailleerde en actuele updates delen over wat er met je bedrijf gebeurt. Voeg bijvoorbeeld informatie toe over welke producten en services beschikbaar zijn en neem links op naar andere bronnen.
  • Heb je tijdelijk een ander telefoonnummer? Vergeet deze dan niet in Google Mijn Bedrijf te updaten.
Corona online aanpassingen

Extra service of andere dienstverleningen toegevoegd?

Verschillende restaurants hebben al aangekondigd dat ze thuis gaan bezorgen. Het is ontzettend fijn dat dit mogelijk is. Zo kunnen zij de impact beperken. Maar is de website hier klaar voor? Als je extra services gaat aanbieden is het belangrijk om je website hier klaar voor te maken.

Voor restaurants is het bijvoorbeeld belangrijk dat de menukaart goed wordt getoond en dat zij goed uitleggen welke maatregelen ze hebben getroffen om de besmetting en verspreiding van het virus te voorkomen.

Een handige tool om betalingen op je website mogelijk te maken is Mollie. Je betaalt een paar cent per geslaagde transactie en je kunt ieder moment weer annuleren. De tool is makkelijk te implementeren op je website.

Vergeet niet je nieuwe service te promoten. Zorg dat je bijvoorbeeld via social media kanalen je volgers op de hoogte brengt. Je kunt ook een social media campagne opzetten om je nieuwe dienst te promoten. Deze is makkelijk te targeten op geolocatie. Zo kun je precies de gebieden bereiken waar je thuis bezorgt.

Controleer je bestaande campagnes

Heb je momenteel online marketing campagnes draaien? Dan is het uiterst belangrijk deze te checken op de volgende punten:

  • Beschikbare producten: bied je producten aan waar veel vraag naar is? Controleer dan continu of je voldoende voorraad hebt. Voorkom teleurstelling bij potentiële klanten en wees duidelijk, beknopt en nauwkeurig in je berichten.
  • Tone of voice: bepaal of de context van de campagnes nog steeds geschikt is. Misschien moet je de teksten en/of beelden van je campagnes én website wel drastisch veranderen. Nu is het bijvoorbeeld absoluut niet de tijd om grappig te zijn.
  • Dit is geen marketingkans: benut de situatie niet. Aangezien veel mensen en bedrijven moeite zullen hebben om rond te komen in de komende periode, zou het een eerste prioriteit moeten zijn om te bekijken hoe je anderen kunt helpen, in plaats van de situatie uit te buiten. Daarnaast zou het strategisch geen goed idee zijn om je bedrijf en branding te koppelen aan het profiteren van gezondheidsangst.

Meetings, demo’s of cursussen

Die kunnen nog steeds doorgaan! Je maakt er heel simpel een online evenement van. Met tools zoals Slack, Google Hangouts, Skype of Zoom kun je een videocall starten en je scherm delen. Dit is ook goed toe te passen bij een klantenservice om bijvoorbeeld een product uitleg te geven.

Andere strategieën

Je zou ook nog andere strategieën kunnen toepassen om klanten net over de drempel te trekken:

  • Verzendkosten verlagen aangezien klanten niet meer naar de stenen winkel kunnen komen.
  • Eventueel korting geven op producten die nu juist in trek zijn (toetsenborden, beeldschermen).
  • Focus op retentie: in onzekere tijden tonen consumenten risicomijdend gedrag, waardoor ze minder snel geneigd zijn om over te stappen naar een ander bedrijf.

Pak je fundament aan!

Misschien heb je nu juist wel wat meer tijd om over zaken na te denken. Dat kan een kans zijn om de basis weer eens aan te pakken.
Want hopelijk komen de reguliere werkzaamheden snel weer terug. Juist dan is het belangrijk om meteen vol gas te geven.

Ter inspiratie… Deze bedrijven doen het je voor!

Vind je het lastig om kansen te zien om de impact zoveel mogelijk te beperken of juist klanten fan te maken van je bedrijf? Bekijk dan eens hoe deze bedrijven dat hebben gedaan en laat je inspireren.

Voor de meeste ondernemers geeft deze uitzonderlijke periode veel onzekerheid. We hopen dat de impact voor ons allemaal minimaal blijft. Samen moeten we deze tijd zo goed mogelijk doorkomen. We hopen dat je met deze tips alweer een heel eind komt. Laat je niet uit het veld slaan!