fbpx Skip to main content

Wie jarig is trakteert!! 🎉

Om mijn 34ste verjaardag te vieren trakteer ik op 34 online marketing tips die jij kunt gebruiken voor jouw online marketing aanpak in 2023. Tips die ons en onze klanten verder hebben geholpen. Algemene tips, maar ook concrete zaken waar je direct mee aan de slag kunt.

Om het overzichtelijk te maken heb ik de tips ingedeeld in categorieën. Je kunt hier direct de categorie naar keuze bekijken.

Algemeen

1. Begin altijd met wat eigen research. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden en veel is online al te vinden. Met een paar simpele zoekopdrachten binnen Google weet je binnen no-time wat jou te doen staat om een bepaald resultaat te behalen.

2. Zet niet al je geld in op 1 kanaal. Spreid je kansen over diverse kanalen.

3. Vraag eens aan buitenstaanders wat zij van jouw uitstraling vinden online. Laat je website aan diverse bezoekers zien en vraag ze om feedback. Of laat ze een product bestellen op je webshop en kijk met ze mee. Zo zie je direct in welke stap van het proces ze moeite hebben of niet verder komen.

4. Ben persoonlijk in je content.  Denk na over je doelgroep en wat hen beweegt. Speel hierop in met je content en wees persoonlijk zodat de doelgroep zich aangesproken voelt.

5. ‘You can’t improve what you don’t measure’. Bedenk wat je wilt meten en zorg dat dit ook gemeten kan worden.

6. Creëer een mooi dashboard (dit kan bv. in Google Data Studio) zodat je altijd snel je cijfers inzichtelijk hebt.

7. Plan je marketing. Jij kent als geen ander je eigen business en weet op welke momenten in het jaar een stukje extra zichtbaarheid handig is, waar je van kunt profiteren.

data_dashboard

SEO

8. Je bent natuurlijk al bezig met zoekvolumes, keyword data etc. Maar pak ook eens een belangrijk keyword, voer het in bij Google en kijk naar de zoekresultaten. Hoe zien deze eruit, welke concurrenten heb je en hoe zou jij daar tussen kunnen staan met jouw content?

9. Bij Ahrefs.com kun je gemakkelijk een SEO dashboard maken waarmee je een maandelijks rapport krijgt met adviezen om jouw posities in de zoekmachines te verbeteren.

10. Bouw je een nieuwe website of ga je je huidige website opfrissen? Zorg voor een helder websitemigratie plan.

11. Ben je een lokaal bedrijf? Maak dan gebruik van Google Mijn Bedrijf. Lees onze blog over hoe je Google Mijn Bedrijf in 6 stappen instelt.

12. Maak bij Google Mijn Bedrijf gebruik van de reviews. Deze zorgen ervoor dat jouw vermelding hoger kan ranken.

13. Staar je niet blind op zoekvolumes. 10 keywords met een laag zoekvolume kunnen samen alsnog voor een prima volume zorgen.

14. Als vervolg, vertrouw niet altijd de data die je krijgt. Ga ook op je eigen gevoel af wanneer je een keyword selecteert. Als jij het relevant acht voor jouw business dan is het dat waarschijnlijk ook.

15. Heeft jouw doelgroep een regionaal of lokaal karakter? Denk dan ook na over de inzet van termen als “product + woonplaats” zoals bijvoorbeeld “laptop maastricht”.

16. Bekijk je CTR uit SEO binnen Google Search Console en vergelijk die met benchmarks voor jouw positie. Scoor je boven de benchmark? Lekker bezig. Scoor je onder de benchmark? Herschrijf je title en meta description en meet de impact.

google_search_console

Visueel

17. Wil je authentiek of origineel zijn online? Gebruik dan geen stock materiaal. Met een redelijke moderne telefoon kun je al goede beelden schieten. Of kijk eens naar wat meer originele beelden op een site als Unsplash.com.

18. Wil je een merk online opbouwen? Zorg dan voor consistente uitingen en branding.

19. Publiceer je content in het juiste formaat voor het juiste medium. Lees onze blog over de top 4 tips voor video content op social.

20. Gebruik meerdere formats. Het draait niet alleen om foto’s online maar gebruik ook video’s, GIF’s, memes en infographics. En test wat het beste aansluit bij jouw doelgroep.

Social

21. Test in je advertenties altijd meerdere creatives. Afbeeldingen of video’s, zorg altijd voor meerdere versies zodat je kunt zien welke het beste presteren en aansluiten bij jouw doelgroep.

22. Hoe zie je of je content goed werkt? Dit hangt af van je doelstelling, maar metrieken als CPM, Engagement, Cost per Thruplay (video) en Videoplays (video) zijn interessant om te bekijken.

23. Test ook altijd diverse doelgroepen om te zien welke het beste werkt voor jouw business.

24. Verifieer je domein op Facebook.

25. Voeg ook je producten toe aan je Facebook shop zodat de Facebook gebruiker direct in de app al naar het assortiment kan kijken.

SEA

26. Denk bij campagnes niet alleen aan keywords rondom het product of merk, ook keywords als ‘beste [categorie product] in 2021’ of ‘populaire kledingmerken 2021’ kunnen goed werken voor jouw business.

27. Geef je meer dan €300 per maand uit aan Google Shopping? Dan is een CSS partner een manier om kosten te besparen op je klikprijzen.

28. Zorg ervoor dat je ook in de gratis resultaten van Google Shopping terecht komt! (= gratis verkeer!).

29. Test ook bij je SEA campagnes diverse doelgroepen waaronder in-market audiences (mensen die al eerder zochten naar producten / diensten zoals die van jou) of similar audiences (mensen die interesses hebben die gerelateerd zijn aan je huidige doelgroep).

Conversie

30. Test regelmatig je eigen website (of laat andere deze testen, zie tip 3). Zo kun je erachter komen of je website vlekkeloos werkt of geen goede ervaring biedt aan je klant.

31. Zorg ervoor dat je website goed werkt op mobiele apparaten. Een no-brainer, maar toch komen we nog vaak genoeg websites tegen die niet goed functioneren op mobiele apparaten! Ooh ja, en als je website wordt weergegeven op een mobiel apparaat betekent dat niet dat hij dan ook goed functioneert. Uitgebreid testen op diverse apparaten (tablet / mobiel / desktop) is aan te raden.

32. Bekijk in Google Analytics het apparaten overzicht om te zien welke (mobiele) apparaten het beste converteren.

E-mail

33. Stop met het versturen van dezelfde nieuwsbrief naar iedereen. Koppel je Email Service Provider (bijv. Mailchimp) aan je CMS systeem en gebruik je klantdata om gerichte mailings te sturen.

34. Met behulp van automation flows creëer je een ‘geautomatiseerde’ manier van e-mailing die als sales funnel of als service funnel kan dienen.

34 tips, maar eigenlijk kan ik nog wel even doorgaan. Het online marketing speelveld wordt steeds breder en gespecialiseerder. De ontwikkelingen gaan onverminderd door. Via onze blog houden wij je op de hoogte. Of volg ons via Facebook, Instagram of Linkedin voor nog meer praktische online marketing tips.

Ik wens je een succesvol jaar toe!

p.s. Ben je een lokaal bedrijf? Check dan ook onze whitepaper voor lokale vindbaarheid. 

Whitepaper PM

Whitepaper PM

Ontdek onze resultaatgedreven aanpak

Voor organisaties die online winst willen maken.

Pure Minds samen naar resultaat