logo-proflamps“Een bedrijf zonder muren.” In 2000 was dit de missie van Special Industrial Lighting (SIL), distributeur van verlichting voor bijzondere toepassingen, zoals bijvoorbeeld in de medische sector, de spoorwegen en entertainmentwereld. Bart Boosten van SIL mag inmiddels met trots concluderen dat deze missie grotendeels geslaagd is: Het merendeel van de bedrijfsactiviteiten vindt namelijk online plaats.

Bart  Boosten – Proflamps.com

“Je koopt een audience”

“Stapje voor stapje”

“Wij halen een substantiële omzet uit online marketing”, vertelt Bart Boosten. “We worden dankzij onze campagnes goed gevonden. Dat is bovendien niet alleen goed voor onze webshops, maar ook voor de meer traditionele distributie van producten, die ook nog door ons gedaan wordt.” De effecten van online marketing – bij SIL doet men aan SEO en AdWords – stralen dus af op het hele bedrijf. “

We staan bijvoorbeeld niet meer op vakbeurzen”, legt Boosten uit.”Vroeger kochten we een stand op een beurs en probeerden we de kosten eruit te krijgen door daar klanten te werven. Nu krijgen we nieuwe klanten via onze online kanalen. Zo hebben we onlangs tien universiteiten uit Duitsland aan ons weten te binden.” De startfase van online marketing vergt echter wat meer geduld, weet ook Boosten. “Dat heeft Pure Minds ons ook in het begin van onze samenwerking gezegd. Het gaat stapje voor stapje.”

“Internationaal zaken doen”

De webshop ProfLamps is een belangrijk speerpunt van SIL. “Samen met Pure Minds is ProfLamps verder geoptimaliseerd. Qua vindbaarheid en usability”, beschrijft Boosten. “Klanten zijn nu binnen drie muisklikken bij het product dat ze zoeken. En we worden nu heel goed gevonden online.” ProfLamps is zelfs internationaal gegaan. “Ook voor bijvoorbeeld de Amerikaanse markt, waar we nu actief zijn, doet Pure Minds de online marketing”, aldus Boosten.

Het belangrijkste inzicht dat Boosten heeft opgedaan op het gebied van online marketing, is dat het bereiken van een publiek veel eenvoudiger is geworden. “Als het ware koop je als bedrijf nu jouw ‘audience’”, stelt hij. “Echter, dat is specialistisch werk, waar je behoorlijk wat tijd en geld aan kwijt bent. Dus dat moet je op professionele wijze laten oppakken. Dan pas haal je optimaal resultaat uit online marketing.”