De kracht van lokaal: een campagne waar niemand omheen kan

In maart 2023 stonden naast de provinciale verkiezingen ook de verkiezingen voor de waterschappen op de kalender. Aangezien we in Nederland steeds vaker geconfronteerd worden met de rol die water speelt in ons leven, te veel of te weinig water besloot Waterschap Limburg flink in te zetten op een lokale campagne.

Hun wens: Limburgers aanzetten om naar de stembus te gaan door ze te confronteren met én informeren over drie belangrijke water-gerelateerde onderwerpen.

Een allesomvattende lokale campagne

De campagne die Waterschap Limburg wilde voeren draaide om drie stories: Waterveiligheid, Waterkwaliteit en Klimaatadaptatie. Ieder van deze thema’s draait om actualiteiten waarmee we de afgelopen jaren geconfronteerd zijn in Limburg. Denk aan de watercrisis in 2021 in Limburg, de toenemende droogte in de provincie en het dumpen van drugsafval in en langs onze wateren. Deze thema’s staan nog vers in het collectieve geheugen gegrift en de wens om de onderwerpen aan te pakken leeft. Het doel van de onderwerpen: burgers duidelijk maken dat hun stem voor het verschil kan zorgen in het aanpakken van deze belangrijke onderwerpen.

Voordat je mensen ergens toe kunt aanzetten, dient de boodschap echter eerst bij de juiste personen aan te komen. Om dit te realiseren bedachten we een campagnestructuur die ieder mogelijk (digitaal) touchpoint omvat. Zo zorgden we ervoor dat we met de stories zichtbaar waren op:

  • Facebook
  • Instagram
  • Google
  • 1Limburg
  • L1.nl

 

Op het juiste moment, via het juiste kanaal

Buiten het engageren van burgers streefden we met deze campagne nog een doel na. Hoewel het immers belangrijk is om mensen naar de stembus te krijgen, is het misschien nog wel belangrijker om ze in staat te stellen om de juiste keuze te maken. Het invullen van de kieswijzer gold daarom als het secundaire doel van deze campagne. Om beide doelen te behalen zag de tijdlijn van de campagne er als volgt uit:

  • Week 1 t/m 3: Burgers kennis laten maken met de drie stories. Hoe deden we dit? Door de stories te delen via de volgende 3 kanalen:
  1. Google + Partner Sites: Performance Max
  2. Facebook + Instagram
  3. 1Limburg: Bannering, Pre-roll
  • Week 3 & 4: Burgers oproepen de stemwijzer in te vullen. Hoe hebben we dit gerealiseerd?
  1. Google + Partner Sites: Performance Max, Display Remarketing, Search 
  2. Facebook + Instagram
  3. 1Limburg: Bannering, Pre-roll
  4. De Limburger: Nieuwsbrief, Bannering
  • Week 4 & 5: Burgers oproepen om op 15 maart naar de stembus te gaan. Hoe deelden we deze oproep?
  1. Google + Partner Sites: Performance Max, Display Remarketing, Search 
  2. Facebook + Instagram
  3. 1Limburg: Bannering, Pre-roll, Appvertorial
  4. De Limburger: Nieuwsbrief, Bannering

De campagne heeft zes weken lang succesvol gedraaid en daarmee een groot deel van het beoogde publiek bereikt. Door de campagnes tussentijds nauwlettend in de gaten te houden hebben onze marketeers ervoor gezorgd dat deze doelgroep continu relevante content onder ogen kreeg en daarmee goed voorbereid naar de stembus kon.

Tijdens deze zes weken durende campagne hebben we de volgende resultaten behaald:

63900+

actieve websitebezoekers

19795

Stemwijzer Klikken

5

Kanalen succesvol ingezet

"De online expertise van Pure Minds heeft ervoor gezorgd dat onze verkiezingscampagne veelvuldig op de digitale kanalen te zien was. Pure Minds heeft ons hierin goed begeleid, geadviseerd en ontzorgd."

Joris BaurWaterschap Limburg

"De pakkende opbouw van het campagneplan stelde ons in staat om all-out te gaan met een lokale, allesomvattende online campagne. De ingezette platforms vulden elkaar perfect aan en dankzij de open en prettige samenwerking met Waterschap Limburg konden we het maximale uit de campagnes halen."

Bjorn MeijersOnline Marketeer

Ontdek onze resultaatgedreven aanpak

Voor organisaties die online winst willen maken.

Pure Minds samen naar resultaat