Alles wat je nodig hebt voor het onderhoud aan je auto online bestellen; dat moet kunnen, toch? Dat is precies wat ze bij Autoklusser.nl denken. Autoklusser.nl is hét online adres voor iedereen die zijn auto netjes en nauwkeurig wil onderhouden. Je kunt er terecht voor diverse vloeistoffen, een uitgebreid aanbod aan poetsmiddelen en een selectie aan musthave auto accessoires.
Na zelf geëxperimenteerd te hebben met Google Ads, klopte Autoklusser.nl eind 2021 bij Pure Minds aan.
Hun wens: meer orders realiseren door hun belangrijkste merken op het juiste moment aan de juiste doelgroep te laten zien, tegen lagere kosten per verkoop.
De meest specifieke product targeting
Onze aanpak begon met het bedenken van een plan de campagne voor het merk Motip. Na uitgebreid onderzocht te hebben hoe we deze producten zo gericht mogelijk bij de potentiële doelgroep konden krijgen, besloten we te kiezen voor een aanpak die bestond uit twee campagnes: een Search campagne en een Shopping campagne.
Met name de Search campagne groeide uit tot flinke en zeer gedetailleerde campagne. Hij bestond uit maar liefst 270 advertentiegroepen, die zich ieder richtten op een specifiek Motip product. Door deze campagne samen met een op ROAS gestuurde shopping campagne te laten lopen zouden we het overgrote deel van het zoekverkeer moeten vastgrijpen. Al snel haalden we dan ook het hoogste vertoningspercentage van alle concurrerende webshops. Toch bleven de échte resultaten uit.
Om te testen of de achterblijvende resultaten het gevolg waren van de lichte seizoensgebondenheid van een groot deel van de Motip producten, probeerden we het na enkele weken ook met een shopping campagne voor het merk MPM. Toen ook deze resultaten niet het gewenste niveau behaalden, besloten we het over een andere boeg te gooien.
Een prestatie boost dankzij Performance Max
Ongeveer tegelijkertijd met het live gaan van de Motip campagnes, lanceerde Google haar nieuwste advertentieformat: Performance Max. Dit advertentietype werd de wereld in geslingerd als het meest succesvolle middel om online te adverteren. Na de eerste lovende reacties uit de markt gelezen te hebben, besloten we Performance Max ook een kans te geven, met Autoklusser.nl als een van onze pilot projecten. De resultaten van de Search en Shopping campagnes begonnen immers te stagneren op een niet rendabel niveau en een frisse wind was hard nodig.
We begonnen met het aanmaken van een Performance Max campagne voor het Motip assortiment van Autoklusser.nl. Samen met het team van Autoklusser verzamelden we beeldmateriaal dat ons team kon omtoveren tot de benodigde display banners en een korte video. Toen alle content ingevoerd was en we een duidelijke doelgroep gedefinieerd hadden, ging de campagne live. Hoewel we zelf in eerste instantie nog een beetje sceptisch waren over Performance Max, werd in de eerste week al duidelijk dat we op het juiste pad zaten: de campagne haalde een ROAS van bijna 1200%! Dit terwijl de oude shopping campagne gemiddeld gezien rond de 400% bleef hangen. Ook de orderaantallen schoten aanzienlijk omhoog, wat in de praktijk neerkwam op een verviervoudiging van het aantal orders binnen vier weken.
Vanwege de grote successen van de Motip campagne, besloten we al snel samen met Autoklusser.nl dat ook het merk MPM een Performance Max campagne moest krijgen. Inmiddels zijn we enkele maanden verder en hebben we het Performance Max arsenaal van Autoklusser.nl uitgebreid met een MPM campagne voor de Belgische markt en een Nederlandse campagne voor het merk Riwax. We houden de ROAS’en van de campagnes nauwlettend in de gaten en zorgen regelmatig voor nieuwe, frisse content.
In de eerste vijf maanden hebben we de volgende resultaten behaald:
26813
1331
4
”"Samenwerken met Pure Minds is dankzij de korte lijnen erg prettig. Ook ben ik blij dat ze met eigen initiatief komen en goede voorstellen hebben voor onze online activiteiten."
Bart de VriesAutoklusser.nl
”"Het team van Autoklusser zit dicht op hun eigen marketing en denkt en werkt graag met ons mee. Dankzij deze pro-actieve houding kunnen we snel schakelen en hebben we een serie goed gesmeerde campagnes opgezet waar ze nu dagelijks de vruchten van plukken!"
Bjorn MeijersOnline Marketeer
Ontdek onze resultaatgedreven aanpak
Voor organisaties die online winst willen maken.
