Meet jij actief je resultaten?

Alle ondernemers hebben een doel: het behalen van resultaten. Wat deze resultaten precies zijn verschillen nog wel eens. Feit is wel dat deze resultaten meetbaar moeten zijn. In deze blog leg ik je graag uit hoe je in de beginfase van je marketingstrategie ervoor zorgt dat je de juiste doelen stel en ervoor zorgt dat ze meetbaar zijn.

Het Digital Marketing And Measurement Model

Het Digital Marketing and Measurement Model (DMMM) oogt redelijk simpel, echter wanneer je het geschikt wilt invullen komt er aardig wat denkwerk bij kijken. Je moet namelijk goed nadenken over wat je nu precies wilt als organisatie, de doelen die hierbij horen, welke KPI’s hierbij passen en hoe je dit meetbaar kan maken. In deze blog lopen we stapsgewijs door de verschillende aandachtspunten heen.

Wanneer je het model correct hebt ingevuld kun je bij iedere fase in de customer journey meten of je de beoogde resultaten behaald.  Het DMMM bevat een aantal stappen, deze zijn als volgt:

  1. Invulling geven aan de business objective
  2. Bepaal doelen voor je objectives
  3. Bepaal de KPI’s per doel
  4. Bepaal je targets
  5. Segmenteer je data

Stap 1: Invulling geven aan de business objective

Eigenlijk vul je hier in waarom jouw organisatie bestaat. Hoewel dit heel makkelijk klinkt leert de ervaring dat bedrijven hier vaak moeite mee hebben. Vaak bepaal je dit natuurlijk ook niet in je eentje. Ga eens in gesprek met mensen in meerdere lagen van je organisatie. Het is sowieso aan te bevelen dat iedereen in je organisatie hetzelfde denkt over het doel van de organisatie. Een business objective geeft richting en laat zien of ontwikkelingen een positieve impact hebben. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Verhoging van de opbrengsten
  • Verhoging van de Return on Investment (ROI)
  • Marktaandeel verhogen
  • Globalisering van het bedrijf
  • Merk loyaliteit

Pure Minds bestaat om haar klanten te laten groeien en daarbij zelf mee te groeien. Natuurlijk komt hier nog veel meer bij kijken, zoals ervoor zorgen dat we voldoende klanten aantrekken, een positieve indruk bij onze bestaande klanten achterlaten en blijven groeien.  maar in essentie is dit onze visie. Wanneer je moeite hebt met het bepalen van je business objective verwijzen we je graag door naar deze TEDxTalk van Simon Sinek.

Stap 2: Bepaal doelen voor je objectives

Doelen zijn specifieke strategieën die je inzet om het business objective te behalen.

Het is belangrijk om bij je doelen te vermelden hoe je deze gaat behalen. In bovenstaand voorbeeld staat bijvoorbeeld Create Awareness, een doel dat de meeste ondernemers bekend zou moeten voorkomen. Een manier om dit te behalen zou kunnen zijn: de inzet van display campagnes, Google Adwords, offline bannering etc. Deze doelen bieden helderheid maar geven ook specifieke werkzaamheden mee. Belangrijk hierbij is dat je per doel een, of meerdere, kanalen beschrijft om het desbetreffende doel te behalen. Zo zie je in het voorbeeld dat het doel: create awareness, wordt behaald door offline en online advertising in te zetten. Hoe je vervolgens per kanaal je doelen gaat meten bepalen we in een later stadium.  

Stap 3: Bepaal de KPI’s per doel

Een KPI (Key Performance Indicator) helpt je bij het begrijpen van je vooruitgang. Denk hierbij aan het aantal pagina bezoekers, E-mails ontvangen en bouncepercentage. Een operationele doelstelling, zoals opgesteld in stap 2, is altijd de grondslag van een KPI. Om er zeker van te zijn dat je KPI’s meetbaar te zijn raad ik je aan om ze zo SMART mogelijk op te stellen.

Zoals je in het voorbeeld ziet is een van de KPI’s branded traffic. Dit betekent dat bezoekers direct of via een advertentie op je website terechtkomen. Een ander, tastbaarder, voorbeeld is te zien bij het doel generate leads. Een van de KPI’s die hierbij komt kijken is # of downloads. Stel je hebt een whitepaper geschreven of biedt op een andere manier informatie aan. Wanneer iemand deze informatie download moet hij vaak zijn e-mail adres achterlaten. Een KPI is dus eigenlijk een bepaling van de zaken die moeten gebeuren om je doelstellingen te behalen. In de volgende stap gaan we harde cijfers toevoegen aan de KPI’s.

Stap 4: Bepaal je targets

Het klinkt zo simpel, je stelt een paar doelen, bedenkt hoe je ze meetbaar maakt en bepaalt een target. In de praktijk blijkt het altijd moeilijker te zijn dan het lijkt. Stel je voor, je bent bezig met adwords en haalt hier gemiddeld €15,000 uit per maand. Is dit genoeg? Dit is dus de reden om targets te bepalen. Ze helpen je met het maken van beslissingen. Vorige campagnes kunnen je helpen met het bepalen van je targets. Hoe goed deden die het? Wenselijk is natuurlijk wel dat je meer omzet, bezoekers, clicks etc haalt als de vorige keer. Je hebt namelijk, hopelijk, een hoop gedaan om te optimaliseren. In Google Analytics is het sinds 2014 mogelijk om benchmarkgegevens te raadplegen. De gegevens zijn opgedeeld in 1600 specifieke branches. Kijk binnen welke branche jouw organisatie valt en laat jezelf inspireren door de gegevens.

Een andere manier om tot targets te komen is door te overleggen met verschillende afdelingen binnen je organisatie. Hoeveel leads haalt je sales afdeling gemiddeld binnen, en is dit voldoende? Dit sluit ook weer aan op mijn eerdere tip om te kijken naar vorige campagnes en hoe goed deze het deden.

Stap 5: Segmenteer je data

Wanneer je gaat kijken naar je data kom je er al snel achter dat je over enorm veel data beschikt. Maar welke data is nu echt belangrijk? Dat bepaal je in stap 5 van het Digital Marketing en Measurement Model. Je wil namelijk weten welke bezoekers het belangrijkste zijn, welke kanalen echt van belang zijn geweest en welk gedrag van je bezoekers wenselijk is. Zo weet je waar je moet kijken als je wilt weten of je op koers zit om je targets te behalen, en kun je op tijd bijsturen wanneer dit niet het geval is. Wij gebruiken hiervoor voornamelijk Google Analytics. Binnen deze tool is het namelijk heel makkelijk om de verschillende factoren uit het voorbeeld te monitoren. Daarnaast stelt het programma je in staat om doelen in te stellen voor de eerder beschreven zaken. Zo heb je al je nuttige data gebundeld op een plek.

Nadat je het model hebt ingevuld, heb je de structuur die je nodig hebt om effectief data te meten. Je weet waar je mee bezig bent en hoe je de resultaten hiervan kan meten. En nog belangrijker, je weet als het goed is wanneer je succesvol bent geweest. Zoals Marc in zijn blog uitlegt doorloopt iedere klant een aantal fases alvorens hij overgaat tot aankoop. Wanneer je deze fases gaat uitschrijven, is het wenselijk om het DMMM erbij te houden. Zo weet je welke doelen je aan welke fase kunt koppelen. 

Heb je hulp nodig bij het invullen van het model? Ben dan vooral niet bang om contact met ons op te nemen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *