Heb jij een vast online marketing budget ? Dan loop je omzet mis!

Bij veel klanten komen wij het nog tegen: het marketing budget. Vanuit de begroting wordt jaarlijks een bepaald bedrag gereserveerd om te spenderen aan marketing. Een logische gedachte, in eerste instantie. Zo wordt er nooit teveel geld uitgegeven. In de praktijk komen we echter steeds vaker de situatie tegen dat het jaarlijkse budget eerder op is dan gepland, wat tot gevolg heeft dat campagnes stop worden gezet of dat campagnes tijdelijk gepauzeerd worden.

Online heeft dit echter een averechts effect. Geen budget betekent namelijk geen campagne en dus ook geen omzet!

Performance marketing

Online marketing is een vorm van performance marketing. Je betaalt voor meetbare resultaten: niet meer hopen dat iets geld oplevert of met hagel schieten. Je weet direct (binnen enkele weken) hoeveel omzet een campagne heeft gegenereerd, oftewel wat iedere geïnvesteerde euro waard is. Als je weet dat iedere geïnvesteerde euro 15 euro oplevert, dan is je budget toch oneindig?

Wat kost het me?”  vs. “Wat levert het me op?”

In plaats van te sturen op kosten, stuur je op rendement. Bij iedere euro die je uitgeeft, meet je nauwkeurig wat het oplevert. Zet je de campagnes stop, dan kun je je dus ook afvragen wat je aan omzet misloopt door je marketing campagnes middels een traditioneel budget aan te sturen!

Een simpel rekenvoorbeeld. In onderstaande situatie zie je wat er gebeurt als de kosten met 25% of 50% dalen. De opbrengst uit de campagne daalt net zo hard.

Klikken Kosten CPC Conv % Transacties AOV Opbrengst
25.427 € 6.356,75 € 0,25 2,30% 585 € 86,77 € 50.744,92
19.070 € 4.767,56 € 0,25 2,30% 439 € 86,77 € 38.058,69
9.535 € 2.383,78 € 0,25 2,30% 219 € 86,77 € 19.029,34


Wanneer behaal je rendement?

Voor ieder bedrijf is rendement anders gedefinieerd. Dit is o.a. afhankelijk van de marge op je product, hoe snel je een nieuwe klant binnenhaalt, de customer lifetime value, etc. Maar ook je eigen doelstellingen zijn van invloed hierop. Ben je bijvoorbeeld bereid verlies te lijden op het binnenhalen van de klant, als je weet dat de klant daarna binnen een half jaar winstgevend wordt?

Door concreet je doelstellingen in KPI’s te formuleren weet je direct waarop je jouw campagnes kunt aansturen en hoe je kunt gaan optimaliseren. Zo heb je ook snel in beeld wat een campagne oplevert!

Meer verdienen dan gepland!

De uitdaging voor de hedendaagse marketeer is dan ook niet om te zien of er teveel wordt uitgegeven, maar hoe er nóg meer verdiend kan worden aan online marketing!  

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *