Online PR
Online PR of online public relations is een effectief middel om een groot bereik te genereren en te werken aan de autoriteit van je merk of bedrijf. Wat is een goede PR-strategie? Hoe schrijf je een persbericht? En hoe genereer je free publicity? We helpen je graag op weg om meer te weten te komen over hoe je PR kunt inzetten voor jouw merk of bedrijf. De PR-professionals van Pure Minds staan klaar om een doelgerichte PR-strategie op te zetten of jouw PR-aanpak naar het volgende niveau te tillen. Neem contact op voor meer informatie.
Wat is PR of Public Relations en wat kun je ermee?
Public Relations is het onderhouden van openbare of publieke relaties als onderdeel van jouw externe communicatie. Simpel gezegd, onderhoud je contacten met journalisten, zodat belangrijk nieuws over jouw product of bedrijf een groot publiek bereikt. Hierbij werk je aan je zichtbaarheid in de media, zoals nieuwssites, magazines, kranten en radio.
Public relations wordt soms gezien als een arbeidsintensieve klus, waarbij de opbrengst onbekend is. Om (onbetaalde) publicaties in de media te realiseren, moet je inderdaad moeite doen. En een lange adem hebben. Maar als je persbericht wordt opgepikt, groeit het vertrouwen in je merk en de merkbekendheid direct.
Is PR alleen geschikt voor grote bedrijven?
Dit is een misvatting waar wij volmondig ‘nee’ op kunnen antwoorden. PR is een effectief communicatiemiddel voor zowel kleine, lokale organisaties, als grote bedrijven. Voor kleine organisaties, die geen of een beperkt advertentiebudget hebben, kan PR er juist voor zorgen dat je een groot publiek bereikt. Voor middelgrote en grote bedrijven is een PR-strategie een must-have om aan de reputatie van je merk te werken.
PR strategie als onderdeel van je digitale marketing mix
Je PR strategie is als ‘earned media’ een belangrijk onderdeel van je digitale marketing mix. De beste digitale marketing mix heeft een goede balans tussen paid, owned en earned media.
- Paid media. Dit zijn je advertentiecampagnes op bijvoorbeeld sociale media en Google Ads. Het voordeel is dat je snel resultaat hebt, maar daarvoor heb je wel een advertentiebudget nodig. Bovendien weet de klant dat de advertenties subjectief zijn en als doel hebben om producten te verkopen. Oftewel, de geloofwaardigheid is minder hoog.
- Owned media. Deze kanalen heb je in eigen beheer en hieronder valt alle content die je plaatst op je website, social media-accounts en in e-mailings. Met een goede contentstrategie kun je via deze kanalen je producten of diensten op de juiste manier positioneren. Je hebt hier volledige controle over en het geeft je de kans om te laten zien dat je de expert bent in je vakgebied.
- Earned media. Dit zijn uitingen die je hebt verdiend, omdat je iets bijzonders of nieuwswaardigs hebt gedaan. Er is sprake van earned media wanneer mensen je social mediaberichten delen en wanneer journalisten aandacht aan jou besteden in de media. Het belangrijkste voordeel is dat dit type media door (potentiële) klanten als zeer geloofwaardig wordt gezien vanwege het niet-commerciële, objectieve karakter. Je hebt hiervoor geen advertentiebudget nodig, maar het vergt wel tijd en doorzettingsvermogen om hierin succesvol te zijn.
Hoe schrijf je een persbericht?
Een goed persbericht schrijven, is een vak apart. Als je er zelf mee aan de slag wilt gaan, volg dan in ieder geval de volgende richtlijnen voor persberichten:
- Het bericht moet duidelijke nieuwswaarde hebben.
- Gebruik geen commerciële insteek. Je bent niet aan het verkopen, maar aan het informeren.
- Kies je zoekwoorden en laat deze terugkomen in de titel, subtitel en tekst.
- De eerste alinea heeft maximaal regels, met daarin: wie, wat, waar, wanneer, hoe.
- Plaats tenminste 3 links in je persbericht naar een relevante pagina op de website.
- Gebruik geen wij, ik, jij of u. Wel: Bedrijf X komt met product Y waar mensen met probleem Z iets aan hebben.
- Kies je bijvoeglijke naamwoorden zorgvuldig. Gebruik geen woorden zoals ‘geweldig’ en ‘fantastisch’. De tone-of-voice is neutraal.
- Voeg een quote toe. Dit is je enige manier om emotie in een persbericht toe te voegen.
- Altijd een alinea toevoegen: Over Bedrijf X
Voeg contactgegevens toe en wees goed bereikbaar.
Sommige organisaties kiezen ervoor om zelf persberichten te schrijven, andere werken samen met een PR bureau. Goed om te weten: Bij Pure Minds werken ervaren PR-professionals die veel ervaring hebben met het schrijven van persberichten en aantoonbaar resultaat hebben geboekt. Wil je een persbericht laten schrijven of advies over Public Relations? Neem dan contact op.
Free publicity
Public Relations is dé manier om free publicity te genereren. Er is sprake van free publicity wanneer nieuwsmedia iets over je merk of organisatie schrijven zonder daar een vergoeding voor te vragen. Gratis? Hoe zit dat? Nieuwssites, kranten, magazines en radiozenders hebben een belangrijke functie in het verspreiden van nieuws. Met als doel om een groot publiek aan te spreken. Het verdienmodel zit voor nieuwsmedia grotendeels in de advertentie-inkomsten. Met een goed persbericht help je dus eigenlijk journalisten om hun doel te bereiken.
De publicaties zijn dus kosteloos, maar om dit te realiseren, is er wel een investering vereist in expertise en uitvoering.
Wat is de opbrengst van online PR?
De opbrengst van online PR is deels te meten, maar deels ook niet. Van te voren weet je nooit of een persbericht opgepikt gaat worden. Maar ook als je het nieuws haalt, is het vrijwel onmogelijk om te bepalen wat het je precies oplevert. In ieder geval heel veel naamsbekendheid en autoriteit. Daarnaast zullen er nieuwssites zijn die naar jouw site linken, wat een positief effect heeft op je backlinkprofiel. Niet alleen de links, maar ook het feit dat deze betrouwbare sites jouw merk of bedrijf noemen, is goed voor SEO, oftewel de vindbaarheid in zoekmachines.
Al met al is online PR een belangrijk onderdeel van je online aanpak. Wil je beginnen met online PR? Of wil je advies krijgen om je huidige aanpak effectiever te maken? Wij helpen je graag verder. Neem contact met ons op voor meer informatie.
De onderdelen van SEO
Copywriting is meer dan alleen het schrijven van een vloeiende tekst. Een goede SEO tekst draagt bij aan de ervaring van je websitebezoeker én maakt je website beter vindbaar.
De basis van iedere SEO strategie begint met een zoekwoordenonderzoek. Het vormt de fundering van je aanpak en helpt ons met het vaststellen van prioriteiten.
Inzicht in het gedrag van je bezoekers en de prestaties van je campagnes zijn enorm belangrijk om de effectiviteit van je marketingstrategie te verbeteren
Meer weten?
Ben jij benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Stuur een mail naar info@pureminds.nl of bel naar +31 45 369 0530