Van social tot adwords: zo krijg je synergie tussen je marketingkanalen

 

Gewoon heel goed je website optimaliseren voor Google of heel veel geld spenderen aan advertenties? Dat kan, maar het is niet heel effectief. Een strategie is pas succesvol wanneer je verschillende kanalen op elkaar afstemt. Zo ontstaat er synergie.

Waarom?

Wanneer je synergie hebt tussen je kanalen communiceer je bij ieder contactmoment dezelfde boodschap aan de juiste doelgroep. Deze boodschap hak je in stukjes, zodat je op het juiste moment het juiste stukje boodschap kunt communiceren.

Hoe dan?

Om te kunnen communiceren op het juiste moment moet je de reis die de klant aflegt in kaart brengen: de customer journey. Door die reis te begrijpen kun je je in de klant verplaatsen.

In iedere fase bestaat er een bepaalde informatiebehoefte en ontstaan er bepaalde vragen. Maar je klant is tijdens die reis niet altijd op je website. Door slim in te spelen op de fasen in de customer journey met behulp van onder andere social media en Google Adwords kun je de klant in ieder stadium bereiken.

Oké, genoeg theorie. Show me more!

Om je te laten zien hoe dit werkt in de praktijk heb ik een customer journey gemaakt voor een fictief bedrijf: een gezondheidswinkel.

Multichannel

Stel: de gezondheidswinkel wil een aantal producten met betrekking tot gewichtsverlies aan de man brengen. Dit is een lastige doelgroep. Deze groep mensen heeft vaak al van alles geprobeerd en staat redelijk sceptisch tegenover nieuwe producten. Een advertentie waar je direct je producten promoot zal daarom niet veel resultaat opleveren.

In de SEE-fase kom je in beeld door bepaalde vraagstukken te beantwoorden die nog niet een directe relatie hebben met je product. Dit kan bijvoorbeeld door:

  • een influencer in te schakelen die het product uitprobeert.
  • aanwezig zijn op online communities en daar vragen te beantwoorden.
  • blogs schrijven die gerelateerd zijn aan gewichtsverlies.
  • een advertentie maken waarbij je je richt op bepaalde vraagstukken, in plaats van het product. Deze advertentie kan vervolgens leiden naar een van je blogs.

Hoe ga je naar de aankoop?

Oke, je hebt een klant in de Think-fase. Nu moet je de aandacht vasthouden! Je hebt de interesse van de klant gewekt en daar is veel energie (en geld) voor gebruikt. Het is dan ook heel erg belangrijk dat je de klant goed informeert op je website en dat die informatie goed aansluit op je boodschap. In deze fase gaat de klant immers overwegen welk product en welke aanbieder het beste bij hem/haar past. Zorg dat je verhaal beter is dan dat van de concurrent!

In de think-fase kan een klant een tijdje doen over de overweging. Wanneer je graag nog eens een duwtje in de rug wilt geven kun je ervoor zorgen dat de klant jou niet vergeet.  Dit kun je doen door retargeting in te zetten. Dit is een advertentie die je kunt laten zien aan mensen die op je website zijn geweest. Je kent het wel… Heb je een kledingwebshop bezocht, dan zie je diezelfde producten nog een hele tijd in je social media tijdlijn terugkomen. Soms best irritant, maar het werkt wel!

Je kunt dit heel specifiek maken, zelfs mensen die op een bepaalde pagina zijn geweest of iets in het winkelmandje hebben achtergelaten kun je een heel specifieke vervolgactie geven met retargeting advertenties.

Niet alleen voor de omzet maar ook voor de kosten

Ook budgettechnisch gezien heeft synergie tussen je marketingkanalen voordelen. Het gebruikersgedrag op de website heeft invloed op de prestaties van je campagnes.

Dat zit zo: voor deze spelers is het erg belangrijk dat ze een positieve ervaring bieden aan hun gebruikers. Daarom worden advertenties waar mensen positief op reageren eerder getoond. Zo kun je meer mensen bereiken voor hetzelfde budget. Het gedrag op de website kun je beïnvloeden door gebruik te maken van goede, duidelijke teksten die aansluiten op de advertenties.

Dusss.

Je ziet: als er geen synergie was tussen de kanalen in bovenstaand voorbeeld was de boodschap niet aangekomen. Door kanalen op een specifieke manier in te zetten kun je een potentiële klant van de SEE-fase naar de DO-fase helpen.

Nog steeds niet overtuigd?

  • Mensen waar je interesse hebt gewekt worden sneller daadwerkelijk klant.
  • Het is een stukje service. Een goed geholpen klant is een trouwe klant.
  • Je Google en social media campagnes renderen beter en zullen op den duur minder gaan kosten.
  • Met een goede customer journey kun je makkelijker een doelstelling per kanaal formuleren dat ook daadwerkelijk bijdraagt aan het gewenste resultaat.

Wil je met ons sparren over jouw multichannel aanpak? Kom naar een van onze Tosti Thursdays!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *