Goedemiddag, waar kan ik u mee helpen?

Content: bij uitstek een ondergeschoven kindje. Wat is content eigenlijk? Content is alle informatie in een boodschap om iemand iets te laten begrijpen, over te nemen of te triggeren tot een bepaalde actie. Alle teksten, afbeeldingen en video’s dragen bij aan de vorm van die boodschap en de manier waarop jouw doelgroep die interpreteert. Je vindt content op een website, in een Facebookbericht maar ook op een simpel invulformulier. Het is de service die jij aan je klant verleent. Spreek jij je klant nog face to face? Zo nee, dan is content je enige contactmoment.

De gemiddelde Nederlander heeft de laatste paar jaren een complete overload gezien van betekenisloze artikelen, verkapte verkooppitches en artikelen waar niemand op zit te wachten. Je kunt content optimaliseren totdat je een ons weegt, maar je hebt goede kennis van de doelgroep nodig en daarnaast een enorm goed ‘fingerspitzengefühl’. Want als je niet de juiste snaar weet te raken schiet je met losse flodders of je wordt er zelfs voor afgerekend.

Wat kunnen we leren van influencers?

Mensen zijn op zoek naar betekenis tussen die duizenden commerciële prikkels die ze per dag krijgen. Ze willen niet het gevoel hebben dat ze gemakkelijk te beïnvloeden zijn. Mensen willen geïnspireerd worden. Een influencer creëert zijn of haar eigen authenticiteit waar volgers zich wel of niet aan kunnen identificeren. Op het moment dat iemand kiest voor een influencer ontstaat er een relatie. En dat is wat je als bedrijf ook wilt.

Ook bij politici is goed te zien waar mensen momenteel behoefte aan hebben. Waar eerst de tactische, nette voorbeeldpoliticus de overhand had, wordt het stokje steeds meer overgenomen door politici die open en transparant durven te zijn. Ze zeggen waar het op staat. Want als je daadwerkelijk iets te melden hebt hoef je er niet omheen te draaien, toch?

Wat kun je doen om je content wél aan te laten sluiten?

De vuistregel is simpel: denk altijd vanuit het oogpunt van de klant. Als je alleen content maakt om te ‘zenden’ over je dienstverlening is de kans klein dat iemand besluit zomaar producten of diensten van je af te nemen.

  1. Leer je klant kennen en kies je doelgroep

Neem de tijd om onderzoek te doen in wat er speelt in het leven van je doelgroep. Hoe zou diegene willen worden aangesproken en wat is interessant om te lezen? Kies de belangrijkste persona’s op basis van dit onderzoek en bepaal vervolgens pas je content. Zo zorg je ervoor dat je een relatie opbouwt zoals influencers dat doen.

  1. Verleen service in ieder stadium van het aankoopproces

Schrijf de fasen van het aankoopproces uit in een customer journey. De customer journey is niet alleen bedoeld om te bedenken hoe je een product of dienst aan de man brengt, maar ook om je klant beter te begrijpen. Bij iedere fase heeft je klant andere vragen of wensen. Probeer die wensen te interpreteren. Dan kun je je content vertalen naar een goede service en een transparante communicatie.

  1. Luisteren, interactie en converseren

Ook als je eenmaal persona’s hebt gemaakt is het belangrijk om de wens van je klant te blijven volgen. Iedereen die een bepaalde verkooptraining heeft gehad kent de bekende termen wel, zoals de KOE (Kaken Op Elkaar), NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander) en LSD (Luisteren, Samenvatten en Doorvragen). Nu het verkoopgesprek zich steeds meer online voordoet, blijken heel veel mensen dit opeens te vergeten bij de implementatie van hun website. Best gek eigenlijk he? Zo komen we terug bij de titel van deze blog: ‘Goedemiddag, waar kan ik u mee helpen?’. Deze belangrijke opening van een sales gesprek om de klant te verwelkomen en wensen te inventariseren is online niet mogelijk.

Houd in ieder geval alle reacties bij die je ontvangt op blogs en social media posts. Geef op iedere reactie een serieus antwoord, desnoods in een privébericht. En ja, misschien maak je een keer een fout. Maar je kunt beter een klacht krijgen dan dat iemand gewoon overstapt naar de concurrent. Het gaat erom hoe je het oplost.

Bekijk ook eens in je analytics met welke zoekwoorden je klant op de website komt. Of welke zoektermen de klant binnen de website invoert. Misschien kun je in gesprek gaan met een aantal klanten of een focusgroep. Er zijn, afhankelijk van je dienstverlening, ontzettend veel mogelijkheden.

Hoe ga jij online de interactie aan om naar je klanten te luisteren?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *