Goed voorbereid de feestdagen in

Voor veel ondernemers staat het laatste kwartaal van het jaar in het teken van extra drukte. Terecht, want vorig jaar was de periode rondom de feestdagen goed voor 30,5 procent van de totale online-omzet. Vooral Black Friday word een steeds belangrijkere dag van het jaar. De interesse in dit onderwerp verdubbelt volgens Google Trends ieder jaar.

Dit betekent dus dat van iedere euro die online word uitgegeven, 30 cent in het laatste kwartaal wordt uitgegeven. Vooral in het midden- en kleinbedrijf is de omzet uit online verkopen sterk gestegen. Met maar liefst 20,7 %.

Het loont dus om goed voorbereid aan de feestdagen te beginnen!
We geven je graag 10 tips om het maximale resultaat uit dit laatste kwartaal te halen.

1. Begin met een planning

Een marketingkalender is het hele jaar door een handige tool voor het plannen van je marketingactiviteiten en dit geldt al helemaal voor de drukke periode rond de feestdagen. Door je nu alvast goed voor te bereiden, behoud je orde in de chaos en voorkom je dat er straks dingen worden vergeten of “last minute” moeten worden geregeld. Dit is ook prettig bij het aansturen van externe partijen, zoals leveranciers of een online marketingbureau.

Belangrijke data van het laatste kwartaal.

2. Er is meer dan Sint en Kerst

“Black Friday” en “Cyber Monday”. Twee uit de VS overgewaaide trends waar we 4 jaar geleden amper van hadden gehoord, maar die nu eigenlijk op de marketingkalender van iedere ondernemer moeten staan.

Denk niet te snel dat jou klanten niet zitten te wachten op zo’n “typisch Amerikaans” verschijnsel. Hetzelfde gebeurde eerder met Halloween en daarvoor met Valentijnsdag: Inmiddels zijn deze twee feestdagen – en de bijbehorende promoties – niet meer weg te denken.

“Typisch Amerikaanse” trends zijn in korte tijd in populariteit gestegen.

3. Invulling geven aan je campagnes

Denk jij al na over welke producten je wil promoten? Raadpleeg Google Analytics om te achterhalen welke producten vorig jaar in trek waren. Wat zijn de trends in jouw branche? Met behulp van Google Trends kun je eenvoudig zien hoe populair een bepaald product is gedurende een bepaalde tijdsperiode.

Met behulp van Google Trends kun je eenvoudig vaststellen welke producten tijdens een bepaalde periode in trek zijn.

Nog een tip: Veel personen laten zich inspireren op social media. Vooral op Pinterest is het makkelijk om inzicht te krijgen in de interesses van jouw doelgroep.


Heb je eenmaal in kaart gebracht welke producten je tijdens de feestdagen onder de aandacht wil brengen, denk dan eens na over de manier waarop je ze wil promoten. Welke middelen ga je inzetten? Gaat het om Google Shopping, Adwords of Facebook ads? Beslis dan tijdig over extra budget of het anders verdelen van je budget over de campagnes.

4. Overweeg het inzetten van re-marketing

Hoewel veel personen al op tijd beginnen naar het zoeken naar Sinterklaas- en Kerstcadeaus wacht men vaak lang met het daadwerkelijk aankopen van het product. Door de inzet van re-marketing kun je er voor zorgen dat de bezoeker van jouw website of webshop je product niet uit het oog verliest en in een later stadium alsnog tot de aankoop over gaat.

Veel bezoekers gebruiken de winkelwagen van een webshop als een “verlanglijstje”. Dit draagt ertoe bij dat 70% van de winkelwagentjes wordt achtergelaten zonder aankoop. Door deze personen door middel van een vriendelijke e-mail te attenderen op het achtergelaten winkelwagentje blijf je onder de aandacht en maak je het eenvoudiger voor de bezoeker om in een later stadium alsnog tot aankoop over te gaan.

5. SEO? Begin op tijd

Vergeet ook vooral niet om de organische vindbaarheid van je landingspagina’s en productpagina’s te optimaliseren. Zorg voor een SEO-vriendelijke indeling, paginatitel en meta-omschrijving. Begin hier op tijd mee: Het duurt immers even voordat Google of Bing je inspanningen zullen belonen.

6. Vergeet je website niet

Het aantrekken van extra bezoekers naar je website is natuurlijk belangrijk, maar het is zonde wanneer deze personen vervolgens afhaken omdat jouw shop niet aansluit op hun verwachtingen.

Zorg daarom voor goede, uitgebreide productinformatie en ben duidelijk over de voorraad en levertijd van het product. Onvolledige informatie kan leiden tot twijfel bij de bezoeker waardoor hij of zij er voor kiest de aankoop uit te stellen of het product elders te bestellen.

7. Doe iets extra’s voor je klant

Met zo’n 70 duizend webwinkels in Nederland lijkt het wellicht moeilijk om je te onderscheiden van de concurrentie. Waarom zou de klant zijn cadeaus uitgerekend bij jou moeten kopen?
Door – al dan niet tijdelijk – iets extra’s te doen kun je de klant voor je winnen. Denk hierbij aan het gratis inpakken in cadeaupapier, een gratis extraatje bij de bestelling of gratis verzending tijdens de feestdagen.
Je zou ook een speciale kortingscode kunnen meesturen met een sinterklaas- of kerstaankoop die pas geldig is vanaf 1 januari 2019. Daarmee zorg je ook na de drukke periode voor traffic.

8. Anticiperen op de actualiteit

Het kan vriezen en het kan dooien.
Verkoop je producten die opeens sterk in populariteit kunnen stijgen, bijvoorbeeld omdat de temperatuur letterlijk beneden het vriespunt daalt? Zorg er dan voor dat je een campagne klaar hebt staan om hierop te anticiperen. Vooral e-mailmarketing en Google Adwords zijn hiervoor geschikt omdat je de campagne eerder kunt inrichten en klaarzetten.

9. Bijsturen van je campagnes

Houd tijdens de looptijd van je campagnes de resultaten in de gaten zodat je snel kunt inspelen op de resultaten en goed lopende campagnes kunt opschalen.

Tip: Richt een dashboard in in Google Analytics met de voor jouw belangrijke KPI’s en check dit dagelijks.

10. Feestdagen voorbij? Richt je tot de koopjesjagers

De relatief rustige periode na de feestdagen is populair onder koopjesjagers. Veel adverteerders stoppen voor nieuwjaar al met adverteren. Ons advies is om na de feestdagen te blijven adverteren en je campagnes af te stemmen op deze doelgroep.

Ik hoop dat bovenstaande tips je hebben geïnspireerd om nog meer resultaat te halen uit de periode rond de feestdagen. We wensen je alvast heel veel succes met de voorbereiding! Op naar een goed resultaat!

Heb je hulp nodig bij het inrichten of uitvoeren van een van deze punten, of wil je gewoon eens sparren? Neem dan gerust contact met ons op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *