Google Tag Manager
‘’Data beats opinion’’. Dit motto vormt een spil in onze visie. Data zorgt er namelijk voor dat wij onze keuzes kunnen baseren op feiten, niet op meningen. Het verzamelen van de juiste data is dus van grote waarde voor de online prestaties van onze partners. Het meetbaar maken van specifieke onderdelen op je website vergt vaak kennis en kunde over het ontwikkelen en toepassen van stukjes code.
Google Tag Manager in het kort
Google Tag Manager is een overzichtelijke tool waarmee we codefragmenten aan je website toevoegen. Dat is in de meeste gevallen nodig als we aan de slag gaan met online campagnes via Facebook, Instagram en Google Ads. Onder andere de Google Analytics code, de Facebook Pixel en de Pinterest Tag implementeren wij met Google Tag Manager.
Daarnaast kun je met behulp van Google Tag Manager meer data verzamelen. Met Google Analytics kun je al een schat aan data verzamelen, zoals waar je bezoekers vandaan komen, hoeveel pagina’s ze bekijken en welke pagina’s het meest worden bekeken. Maar daarmee meet je niet alle gebeurtenissen op je website. Google Tag Manager is een tool die het mogelijk maakt om vrijwel alle gebeurtenissen te meten, bijvoorbeeld:
- Hoe ver scrollt een websitebezoeker naar beneden?
- Hoe vaak wordt een brochure gedownload?
- Hoe vaak klikken websitebezoekers op je telefoonnummer of e-mailadres?
- Hoe vaak wordt een formulier zonder bedankpagina ingevuld?
Deze gebeurtenissen zijn onmisbaar als je meer inzicht wilt in hoe online campagnes presteren of als je je website wilt optimaliseren.
Hoe werkt Google Tag Manager?
Om je online campagnes goed te laten werken en gebeurtenissen op je site te meten moeten er codefragmenten op je website worden geplaatst. Dit is een redelijk technisch klusje waar men vroeger een ontwikkelaar voor nodig had. Met de komst van Google Tag Manager kunnen wij dit zelf voor je inrichten. Dit heeft de volgende voordelen:
- We richten de gebeurtenissen in aan de hand van de microconversies die bijdragen aan onze online doelstellingen
- Er is geen derde partij meer nodig. We kunnen campagnes snel opzetten en bij een wijziging op de website kunnen we snel de nodige aanpassingen doen
- Wij hebben een overzicht van de codes die op de site staan. Door overbodige code te verwijderen voorkomen we vervuiling op je website
Nadat we de codes hebben ingericht met Google Tag Manager zorgen we dat de data van de gebeurtenissen te zien is in Google Analytics. Met de gecombineerde data in Google Analytics maken we vervolgens maandelijkse rapportages. In deze rapportages lees je hoe het ervoor staat met je campagnes en of we op weg zijn om de doelstellingen te halen. Deze rapportages vullen we aan met concrete actiepunten en goede aanbevelingen.
Google Tag Manager in de marketingfunnel
Onze data-specialisten ontzorgen je volledig op het gebied van Google Analytics. Wij weten exact waar we moeten kijken om de benodigde inzichten te verkrijgen en nieuwe mogelijkheden te ontdekken.
Wij zorgen voor maximale zichtbaarheid door jouw boodschap over meerdere kanalen te verspreiden volgens een slimme online strategie. Zo blijf je on top of mind bij je doelgroep en krijg je trouwe klanten. Om dit overzichtelijk te maken gebruiken wij het See-Think-Do-Care model van Google. Met Google Tag Manager meten wij de events en gebeurtenissen op de website die bijdragen aan jouw doelstelling. Op deze manier kunnen we de klantreis monitoren en continu optimaliseren.
Hoe we jouw online strategie vormgeven? Dat hangt helemaal af van je doelstelling en aan de klantreis die jouw doelgroep aflegt. Daarom is geen enkele strategie hetzelfde. Benieuwd hoe wij een online strategie creëren? Lees hier verder of neem direct contact met ons op!
Alle onderdelen van Data & Analytics
Inzicht in het gedrag van je bezoekers en de prestaties van je campagnes zijn enorm belangrijk om de effectiviteit van je marketingstrategie te verbeteren.
Google Data Studio is een rapportagetool waarmee we alle producten van Google met elkaar verbinden om real-time rapportages op maat te maken
Google Analytics helpt ons om alle inzichten van je website en kanalen te verzamelen en overzichtelijk te weergeven in verschillende rapporten
Meer weten?
Ben jij benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Stuur een mail naar info@pureminds.nl of bel naar +31 45 369 0530